Suomalaisten pelialan yritysten luomia hahmoja ja sukupuolittunutta väkivaltaa tutkittu – tulos ei valitettavasti yllätä

Hankkeessa tutkittiin 117:ta suomalaispeliä.

Gender in Play on pelialan monimuotoisuutta edistävän We in Gamesin ja Naisjärjestöjen Keskusliiton yhteistyöhanke. Nyt päättyvässä hankkeessa tutkittiin suomalaisten pelialan yritysten luomia pelihahmoja ja peleissä esiintyvää sukupuolittunutta väkivaltaa.

Hankkeessa tutkittiin 117:ta suomalaisten pelialan yrityksen vuosina 2018–2020 julkaisemaa peliä. Tutkimuksessa tarkasteltiin mm. pelihahmojen sukupuolta, ikää, etnistä taustaa ja seksuaalista suuntautumista. Tutkituissa peleissä:

· muunsukupuolisia hahmoja oli 2,5 prosenttia

· hahmoissa ei ollut yhtään transihmistä

· iäkkäitä ihmisiä hahmoista oli 3,4 prosenttia

· vammaisia hahmoja oli 2,5 prosenttia

· kahdessa pelissä oli samaa sukupuolta olevien parisuhde

· pelattavia naishahmoja oli 44 prosentissa tutkituista peleistä

Tutkimuksessa selvitettiin myös naisiin kohdistuvan väkivallan esiintymistä kuudessa pelissä. Tutkituissa peleissä ei ollut sukupuoleen kohdistuvaa fyysistä väkivaltaa, mutta niissä seksualisoitiin naishahmoja ja käytettiin naispuolisista ”pahiksista” halventavaa kieltä. Naiset kuitenkin olivat sankarin roolissa yhtä usein kuin miehetkin.

Lisää luettavaa