Pelien ikärajat toimivat muita tuotteita paremmin, ainakin Yhdysvalloissa

27.03.2013

Pelien väkivallasta ja ikärajoista kohistaan säännöllisin väliajoin, mutta nyt Yhdysvalloissa hiljattain tehty tutkimus osoittaa, että ikärajat toimivat itseasiassa yllättävän hyvin. Federal Trade Comissionin teettämässä tutkimuksessa otettiin selvää, kuinka helppoa alaikäisten lasten on ostaa R-luokituksen saaneita elokuvia ja M-luokituksen saaneita pelejä. Koetilanteissa lapsilla ei ollut vanhempiaan mukana, mutta senhän ei pitäisikään ostoksia helpottaa.

13-16-vuotiaista asiakkaista vain 13% sai ostettua M-luokitetun pelin. Elokuvien kohdalla ostokset irtosivat helpommin: R-luokitetun DVD:n saivat ostettua n. 30% ja elokuvaliput n. 24% koehenkilöistä. Parental Advisory -tarralla varustetun CD-levyn sen sijaan saivat hankituksia lähes puolet koehenkilöistä. Tällä perusteella pelien ikärajoista ja väkivaltaisuudesta tulisi ollan paljon vähemmän huolestunut kuin elokuvien.

Kun vastaava tutkimus tehtiin vuonna 2000, onnistuivat koehenkilöt lähes sataprosenttisesti ostoksissaan. Jotain on siis opittu.

Entertainment Software Rating Boardin (ESRB) M-luokituksen saanut peli katsotaan soveltuvaksi 17-vuotta täyttäneille pelaajille, ja se voi sisältää väkivaltaa, verta, gorea, seksuaalista sisältöä ja/tai karua kielenkäyttöä.

Tutkimuksesta raportoi Ars Technica.

 

Lisää luettavaa