Nyt on selittelyn makua: Pelikehittäjä puolustaa hittipelisarjan muuttumista yksinoikeuspeliksi

Tomb Raider ilmestyy yksinoikeudella Xboxille, vaikka edellinen peli myi Microsoftin konsoleilla vähemmän kuin Sonyn.

Kun Rise of the Tomb Raiderin kerrottiin viime vuonna ilmestyvän yksioikeudella Microsoftin konsoleille, oli moni pelaaja ymmärrettävästi hämmentynyt. Sarjan historiassa uuden vaiheen aloittanut, vuonna 2013 ilmestynyt Tomb Raider julkaistiin vielä Xboxin lisäksi myös PlayStationille ja PC:lle. Loppuvuodesta ilmestyvä jatko-osa ilmestyy kuitenkin ensi alkuun vain Xbox 360:lle ja Xbox Onelle.

Nyt Crystal Dynamics -studion pomo Darrell Gallagher tarjoilee jonkinlaista selitystä muutokselle. Gamespotin mukaan Gallagher näkee yksinoikeuden luonnollisena kehityksenä, sillä studion läheinen yhteistyö Microsoftin kanssa alkoi jo aiemmin. Vuonna 2008 studio teki Tomb Raider: Underworldille yksinoikeudella lisäsisältöä Xbox-versioon, ja tätä seurannut Lara Croft and the Guardian of Light ilmestyi puolestaan Xbox Live Arcadessa hieman ennen muita alustoja.

Uusi yhteistyö ei kuitenkaan jää pelkän julkaisun ja markkinoinnin tasolle, vaan Gallagher kertoo Microsoftin auttavan heitä myös teknisesti. Hänen mukaansa yhteistyö auttaa studiota ”saavuttamaan sen, mihin Rise of the Tomb Raiderilla pyritään” ja ”tekemään parhaan mahdollisen pelin.”

”Katsomme asiaa niin, että kuinka toisimme  markkinoille parhaan version Tomb Raiderista. Kuinka tekisimme siitä niin merkittävän, kuin se voi olla?” Gallagher selittää.

Samassa haastattelussa Gallagher myös vahvistaa, että vuoden 2013 Tomb Raider on nyt myynyt kaikilla alustoilla yhteensä 7,5 miljoonaa kappaletta. VGChartsin tiedot ovat tämän perusteella hieman vanhentuneet, mutta ainakin aiemmissa myyntiluvuissa valtaosa peleistä on myyty juuri PlayStationeilla, ja etenkin Xbox Onen myyntiluvut ovat verrattaen pienet. Tällä perusteella päätös Xbox-yksinoikeus tuntuu todella oudolta ratkaisulta, etenkin jos tavoitteena on juuri nostaa pelin ”merkittävyyttä” tai ”näkyvyyttä”, kuten Gallagherin käyttämän sanan ”prominent” voisi kääntää.

Toki haastattelussa myös muistutetaan, ettei yksinoikeussopimus ole ikuinen ja peli saattaa hyvinkin kääntyä Pleikkareille ennemmin tai myöhemmin. Tällä hetkellä studio keskittyy kuitenkin Xbox-versioiden työstämiseen, eikä tulevaisuutta ole vielä lyöty lukkoon.

Lisää luettavaa