Nintendo: Kaksi syytä miksi Switchistä tulee menestys

Nintendo of American pääjohtaja kertoo kaksi syytä, miksi Nintendon uutuuskonsolista tulee hitti.

Nintendo of American pääjohtaja Reggie Fils-Aime kertoi yhtiön pohtineen syvästi, miksi Wii U floppasi Gamespotille antamassaan haastattelussa.

Fils-Aimen mukaan ensimmäinen pääsyy konsolin floppaamiselle piili siinä, ettei Nintendo onnistunut viestittämään Wii U:n yksilöllisiä ominaisuuksia kuluttajille. Erikoinen tablettiohjain saattoi karkoittaa osan pelaajista muiden konsolien pariin. Tällä kertaa Fils-Aime on varma siitä, että Nintendo on onnistunut viestimään kuluttajille tarpeeksi selkeästi, mitä Switch on ja mitä se ei ole. ”Nintendo Switch on kotikonsoli, jota voit pelata missä vain, kenen kanssa vain. Yksinkertaista ja kiinnostavaa,” Fils-Aime sanoo.

Toinen pääsyy Wii U:n floppaamiselle oli se, ettei Nintendo pystynyt varmistamaan tarpeeksi tasaista kiinnostavien pelien virtaa konsolille. Esimerkiksi The Witcher 3 tai kaksi uusinta Tomb Raider -peliä jäivät Wii U-pelaajien ulottumattomiin. NHL-pelisarja on edellisen kerran esiintynyt Nintendon konsolilla vuonna 2010 julkaistun NHL Slapshot -pelin muodossa, joka sekin julkaistiin Wiille. ”Wii U jää historiaan konsolina, jolla on paljon hyviä pelejä. Ongelma on vain siinä, että kyseiset pelit julkaistiin aivan liian kaukana toisistaan,” Fils-Aime sanoo.

Switchille tiedetään olevan olemassa ainakin viisi julkaisupeliä, joiden joukossa on fantastiselta näyttävä The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Huhtikuun puolella on luvattu Mario Kart 8 Deluxe, joka viimeistään saa varoivaisemmat Nintendo-fanit ostamaan konsolin. Vuoden 2017 puolella on luvattu jatko-osaa Splatoonille ja Super Mario Odysseykin on tulossa loppuvuodesta. Nintendon omien pelien lisäksi Switchille on tulossa omat versionsa NBA 2K18:sta, Skyrimistä ja Minecraftista.

Wii myi aikanaan yli 100 miljoonaa konsolia ja lähes miljardi peliä, joten Wii U:n 13 miljoonaa myytyä konsolia on epäilemättä pettymys japanilaisyhtiölle. Vain aika näyttää, miten Switch löytää yleisönsä ja riittävätkö lupaukset tasaisemmasta pelivirrasta avaamaan kuluttajien kukkaronnyörejä.