Moninpelitutkimus sen paljasti: WOWeja ja CODeja yhä vähemmän – ja hyvä niin

27.03.2013

Amerikkalainen videopelien tutkimusjärjestö EEDAR on tutkinut pelaajia jo vuosikausia askarruttavaa väitettä: ovatko pelit tätä nykyä pelkkään moninpeliin keskittyviä räiskintöjä ja ropeja? Miksei yksinpelaajille tehdä enää mitään?

EEDARin tutkimus todistaa molemmat syytökset epätosiksi. Järjestön mukaan vuonna 2006 PS3:lle ja Xbox 360:lle julkaistuissa peleissä 67 prosentissa oli verkkomoninpelipeli, ja 28 prosenttia peleistä oli täysin moninpelittömiä. Viime vuonna USA:ssa julkaistuissa samojen konsoleiden peleissä moninpeliprosentit olivat huomattavasti alhaisempia. 42 prosentissa vuonna 2012 julkaistuista peleistä oli verkon välityksellä pelattava moninpeli, kun taas peräti 41 prosenttia niistä oli täysin moninpelittömiä.

Kuuden vuoden aikana verkkomoninpelien osuus on siis pudonnut 25 prosenttia. Täysin moninpelittömien pelien osuus on vastaavasti noussut 16 prosenttia.

Tullessaan markkinoille PS3- ja Xbox 360 -konsoleiden verkkopelien tuottamia mahdollisuuksia hehkutettiin estoitta kaikkialla joten oli ihan ymmärrettävää, että nettipeli lykättiin mahdollisimman moneen uutuustuotteeseen. Tämä ei kuitenkaan selitä kaikkea, kuten EEDARin edustaja Geoffrey Zatkin tiivistää:

”Moninpeli voi olla parhaimmillaan koko pelin sydän. Call of Dutyn, Halon, FIFAn ja World of Warcraftin kaltaisissa peleissä moninpeli toimii todella hyvin, ja noiden pelien menestys on paljolti hyvin toteutetun moninpelin ansiota.

Tätä nykyä ihmiset haluavat kuitenkin vain mahdollisimman hyviä pelejä. Kaikkia ei kannata yrittää miellyttää. Verkkomoninpeliä ei kannata tunkea peliin vain siksi, että siinä olisi verkkomoninpeli.”

Asiasta kertoi CVG.