Huomiohakuinen peliväkivalta on tullut tiensä päähän, julistaa strategiakuningas Sid Meier

Sid Meier uskoo pelaajien tajuavan eron todellisuuden ja fantasian välillä.

09.10.2014

Moni peli on aivan viime vuosinakin noussut otsikoihin shokeeraavalla väkivallalla. Vaikka huomio on ollut päällisin puolin negatiivista, on se varmasti myös omalta osaltaan edistänyt pelien myyntiä. Civilization-sarjan kehittäjä Sid Meier uskoo kuitenkin tämän trendin olevan ohitse. Meier käsitteli asiaa Firaxis-studionsa järjestämässä tilaisuudessa eilen, kertoo Polygon.

”Luulen meidän edenneen jo pitkälle,” Meier kertoi. ”Oli aika, jolloin pelihahmoilta revittiin selkärankoja, mutta meidän ei tarvitse tehdä sitä enää. Olemme jo saaneet ihmisten huomion. Voimme vain tehdä hyviä pelejä. Siinä asiassa on tapahtunut paljon edistystä.”

Vaikka Meierin omissa strategiapeleissä väkivalta on läsnä vain laajassa mittakaavassa ja hän koettaa vältellä väkivallan glorifiointia, ei hän myöskään ryhtyisi rajoittamaan pelintekijöiden ilmaisua.

”En todellakaan kannata minkäänlaista sensuuria,” Meier kommentoi. ”Olemme luovia taiteilijoita, ja meidän pitäisi saada tehdä mitä haluamme. Toisaalta taas on hankala sanoa, että pelimme ovat immersiivisiä ja tavoittavat ihmiset päästämällä heidät osallistumaan ja tekemällä heitä tähtiä, ja sitten sanoa, ettei sillä muka ole vaikutusta.”

Meier uskoo kuitenkin, että pelaajat eivät ole täysin peleiltä saatujen vaikutteiden vietävissä.

”Luulen, että ihmiset ymmärtävät eron fantasian ja todellisuuden välillä. Pelaajat ovat erittäin kypsiä ja älykkäistä ihmisiä. Meidän tulisi kuitenkin tehdä kaikkemme positiivisen ilmapiirin luomiseksi.”

Meierin tuorein strategiapeli Civilization: Beyond Earth ilmestyy 24. lokakuuta. Jutun yläkuva on ensi vuonna ilmestyvän Metal Gear Solid V: The Phantom Painin jo ennalta kohutusta kidutuskohtauksesta.

Lisää luettavaa