Google haastaa Sonyn ja Microsoftin omalla pelialustallaan – tällainen on Stadia

Tässäkö konsoleiden tulevaisuus?

Google esitteli Stadia-alustaa varten myös oman peliohjaimen.

Google paljasti GDC 2019:ssä oman jo tovin aikaa huhutun pilvipohjaisen pelialustansa, joka on saanut nimekseen Stadia.

Stadia on suunniteltu Googlen palveluiden, kuten Youtuben ympärille, jossa pelaaminen ja sen jakaminen ovat kuitenkin vahvassa keskiössä. Palvelu kykenee suoratoistamaan pelit Googlen palvelimilta 4K-resoluutiona ja 60 kuvan ruudunpäivityksellä. Myös 8K-tarkkuuden lupaillaan senkin mahdollistuvan jopa 120 kuvan sekuntivauhdilla myöhemmin tulevaisuudessa.

Pelaamisen havainnollistettiin luonnistuvan ristiin rastiin monilla eri laitteilla, minkä lisäksi esimerkiksi pc:llä aloitettua peliä voi jatkaa vaikkapa puhelimellaan juuri siitä, mihin viime pelikerralla jäi.

Palvelimien rautapuoli on laadittu yhdessä AMD:n kanssa. Pelien striimauksessa avittaa muun muassa 10,7 teraflopsin näytönohjain sekä 16 gigatavun keskusmuisti. Prosessorin virkaa ajaa puolestaan varta vasten tarkoitukseen räätälöity x86-suoritin 2,7 gigahertsin kellotaajuudella. Tarkat Eurogamerin raportoimat speksit ovat nähtävissä alta:

  • Custom 2.7 GHz hyper-threaded x86 CPU with AVX2 SIMD and 9.5MB L2+L3 cache
  • Custom AMD GPU with HBM2 memory and 56 compute units, capable of 10.7 teraflops
  • 16GB of RAM with up to 484GB/s of performance
  • SSD cloud storage

Reilun tunnin pituisen julkistustilaisuuden aikana Google kertoi myös tekevänsä läheistä yhteistyötä monien pelitalojen, kuten Ubisoftin ja id Softwaren kanssa. Pelien osalta esittelynsä saivat ainakin Assassin’s Creed Odyssey sekä DOOM: Eternal. Lisäksi Google on pystyttanyt Stadiaa varten oman pelistudionsa, jonka vetovastuussa nähdään aiemmin Ubisoftin ja EA:n riveissä vaikuttanut Jade Raymond.

Stadiasta julkaistu esittelypätkä on nähtävissä alla näkyvältä videolta. Palvelun on määrä käynnistyä niin Amerikan mailla kuin täällä Euroopassakin vielä myöhemmin kuluvan vuoden aikana.