Biowarelta kysyttiin, miksi he eivät halunneet jatkaa Mass Effect -trilogiaa – vastaus oli lyhyt ja ytimekäs

Noin viikon päästä julkaistava Mass Effect: Andromeda ei ole varsinaista jatkoa aiempien pelien Commander Shepardin tarulle. Bioware kertoi miksi.

Biowarelta kysyttiin käynnissä olevilla, Bostonissa järjestettävillä PAX East 2017 -messuilla järjestetyssä paneelissa kysymys, mikä osaa faneista on mietityttänyt siitä asti, kun uusi Andromeda julkistettiin: ”Miksei Bioware tehnyt Mass Effect 4:ää?

Mass Effect: Andromedan luova ohjaaja Mac Walters vastasi lyhyesti ja ytimekkäästi seuraavasti: ”Me halusimme trilogian loppuvan”.

Vastaus on sinänsä ymmärrettävä, sillä vaikka suurin osa meistä olisi varmasti mieluusti jatkanut tuttujen hahmojensa kanssa, kirjoitti Bioware itsensä lopetuksen kanssa jonkinlaiseen nurkkaan. Emme spoilaa vanhan trilogian lopetusta siltä varalta, että jollakulla on vielä trilogia kesken ennen niin sanottua jatko-osaa, mutta tavallaan peliä olisi voinut jatkaa lopun mielenkiintoisesta, uudenlaisesta tilanteesta melko helpostikin. Toisaalta pelaajat kuitenkin ehtivät tehdä trilogian aikana sen verran vaikuttavia päätöksiä, että niitä olisi ollut tässä vaiheessa jo vaikea ottaa kaikkia huomioon. Sellainen puolestaan on oletettavastikin tarinankirjoittajille jo melkoinen riippakivi.