25 vuotta sitten julkaistiin peli, joka mullisti pelianimaatiot – Miten kaikki sai alkunsa?

Prince of Persia mullisti pelit lopullisesti.

Vuonna 1989 julkaistiin Prince of Persia, joka räjäytti tuolloin lukemattomien pelaajien tajunnan. Suurimman vaikutuksen teki pelin animaatio, joka oli vertaansa vailla. Persian prinssin hyppiminen oli uskomattoman aidon näköistä, eikä vastaavaa ollut ennen nähty.

Pelin isä oli Jordan Mechner. Nyt Museumofplayn kotisivuille on kirjoitettu oiva kertomus siitä, miten vallankumouksellinen animaatio oikein tehtiin.

Max ja Dave Fleischer kehittivät rotoskooppaus-nimisen animaatiotekniikan, jossa elävän näyttelijöiden päälle animoitiin hahmo. Tekniikka patentoitiin vuonna 1915. Rotoskooppaus-tekniikkaa käyttäen Jordan Mechner kuvasi pikkuveljeään tekemässä erilaisia asioita. Nämä liikkeet päätyivät sitten peliin liki sellaisenaan.

Katso video liikehdinnästä alta.

Museumofplayn sivuille pääset tästä.