Supermassive Games -studion kehittämä vuonna 2015 julkaistu Until Dawn oli ikuisuuksien ajan kehityslimbossa lillunut kauhupeli. Alunperin jo PlayStation 2 -konsolille suunniteltu teos pääsi ilmestyessään kuitenkin yllättämään laadullaan niin pelaajat kuin kriitikotkin. Sen menestyksen siivittämänä alkuperäiskehittäjä on jatkojalostanut pelissä esitteltyjä konsepteja muun muassa lukuisissa Dark Pictures Anthology -sarjan julkaisuissa. Nyt kaiken käynnistänyt kulttiklassikko on saanut päälleen uudet kuosit ja se on julkaistu samanaikaisesti PS5:lle ja PC:lle.
Paperilla uudistustöistä ei ole vastuussa alkuperäinen kehitysstudio, vaan Supermassiven Gamesin sijaan puikoissa on toistaiseksi vähemmän tunnettu Ballistic Moon. Briteissä majaileva tekijäporukka kuitenkin koostuu alkuperäisteosta tekemässä olleista veteraaneista, joten täysistä ummikoista ei ole kyse. Uudelleenmasterointi on pääosin tehty lähdemateriaalia kunnioittaen ja sen vahvuudet hyvin ymmärtäen. Pintapuolisesti muutoksia on tehty reippaasti, mutta pinnan alla rullaa edelleen sama seikkailu niin hyvässä kuin pahassa.
Aikoinaan audiovisuaalisesti suorastaan mykistävän nätti kokonaisuus on kokenut huomattavan kasvojenkohotuksen. Erityisesti maastoja, valaistusta ja tekstuureja on uusittu isolla kädellä. Aiemmassa versiossa hahmot olivat mallinnettu pääosin oikeiden näyttelijöiden mukaan varsin onnistuneesti, joten uusioinnissa näihin ei selvästikään ole tarvinnut kajota sen kummemmin. Ruotsalainen luonnenäyttelijä Peter Stormare virnuilee roolissaan edelleen aivan yhtä häiriintyneesti ja kauhuskenen kulttihahmo Larry Fessenden väläyttelee edelleen hampaatonta hymyään yhtä intensiivisesti.
Lue myös: Matalalla profiililla – arvostelussa Logitech G915 X LIGHTSPEED
Siinä missä tekstuurien ja maaston yksityiskohtien uusiksi laittaminen on tehty onnistuneesti, ei aivan samaa voi sanoa valaistuksesta. Uusitut valoefektit muuttavat koko teoksen värimaailmaa merkittävästi ja alkuperäisen hieman utuinen sekä huurteinen ilmapiiri on suurelta osin kateissa. Se, mikä terävyydessä ja krumeluurissa saavutetaan, hävitään osin siis tunnelmassa. Muutos tuskin vaikuttanee peliä ensi kertaa kahlaavien mielipiteeseen kokonaisuudesta, mutta alkuperäisen suurimpia faneja se varmasti harmittaa.
Värikoodauksen ja valaistuksen lisäksi kuvakulmat ovat monissa kohtauksissa laitettu uusiksi. Alunperin elokuvamaisesti rajatut kuvakulmat ovat väistyneet modernimpien ratkaisujen tieltä. Nyt hahmoja ohjastetaan entistä useammin selän takaa kuvattuina. Ratkaisu lisää immersiota, mutta myös verottaa elokuvamaisuutta piirun verran. Samalla se valitettavasti korostaa teoksen jokseenkin kankeaa ohjattavuutta.
Visuaalisen puolen muutosten ohella merkittävimmät ja tuntuvimmat muutokset on tehty ääniraitaan. Alkuteoksen ikoninen O Death -folkviisu on saanut väistyä uuden kappaleen tieltä ja muutenkin soundtrack on laitettu pääosin vaihtoon. Vaihdettu musiikki on pieniä visuaalisia seikkoja merkittävämpi muutos ja uudet kappaleet eivät tunnu sopivan valittuun kauhun alalajiin erityisen onnistuneesti. Muutosten taustalla lienee lisensointiin liittyvät ongelmat, joten on mahdollista että studiolla ei ole budjetin puitteissa ollut vaihtoehtoja.
Teknisiltä puitteiltaan vuoden 2024 Until Dawn on PC:llä varsin hyvällä mallilla. Se hyrrää nätisti kevyemmilläkin kokoonpanoilla ja näyttää alhaisimmillakin asetuksilla todella komealle. Virallisesti Steam Deckiä ei tueta, mutta teos käynnistyy nätisti myös Valven käsitietokoneella. Deckillä peli on vielä suurin piirtein pelattavissa, tosin grafiikan herkkuja joutuu karsimaan reippaasti. Rog Ally X:llä homma rullaa jo muutamaa pykälää sulavammin sekä kauniimmin. Alunperin 30 ruudun sekuntipäivitysnopeudelle suunnitellun paketin saa pyörimään huomattavasti sulavammin vähänkään tehokkaammalla kokoonpanolla, joten tyydyttäviin vauhteihin ylletään melko vaatimattomilla nuhapumpuilla.
Muutoksista huolimatta Until Dawn on edelleen mainio kokonaisuus. Visuaalisesti kyseessä on varsinkin uudistusten myötä erittäin näyttävä peli, jonka ei tarvitse juuri häpeillä huomattavasti uudempienkaan julkaisujen rinnalla. Alkuperäiseen soundtrackiin ja värimaailmaan kajoaminen rokottaa kokonaisarvosanasta pisteen verran. Teoksen tuominen täysin uusille alustoille on joka tapauksessa kumarruksen arvoinen kulttuuriteko.
Saatavilla: PC (testattu), PS5 / alkuperäinen julkaisu: PlayStation 4, PlayStation 4 Pro
Ikäraja: PEGI 18 (kielenkäyttö, väkivalta)
YHTEENVETO:
**** / *****
Elokuvamaisen kauhuklassikon pääosin onnistunut uusioversio. Teos näyttää aiempaa kauniimmalta, mutta uudistusten myötä osa alkuperäisteoksen sielusta on hukkunut matkan varrelle. Kyseessä on silti ehdottomasti kokemisen arvoinen seikkailu.
Tehokone “Beast”
Prosessori: AMD Ryzen 7 7800X3D
Keskusmuisti: 32 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: Nvidia RTX 4090 24 Gt
Tehokone 2 “Valkoinen Valas”
Prosessori: AMD Ryzen 7 7700X
Keskusmuisti: 32 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: Nvidia RTX 4070 Ti Super
Intel-kone “Temptress”
Prosessori: Intel Core i5-12600K
Keskusmuisti: 32 Gt 3 200 MHz DDR4
Näytönohjain: Intel Arc 770
Budjettikone “Little Princess”
Prosessori: AMD Ryzen 8700G
Keskusmuisti: 16 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: AMD Radeon 780M (integroitu)
Rog Ally X
Steam Deck
Lue myös: Paremmin, kauniimmin, pidemmälle – arvostelussa Horizon Zero Dawn Remastered (PC)
Lue myös: Rajattua luksusta – arvostelussa PS5 Pro