Karanteeniprotokollia tarkastelemassa – arvostelussa Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction

Jo edesmenneen kirjailija Tom Clancyn nimeä kantavan maineikkaan Rainbow Six -sarjan nuorimman vesan matka kauppojen hyllyille on ollut pitkä ja kivikkoinen. Nyt useamman kerran jopa nimeään muuttanut teos saapuu vihdoin kaiken kansan nähtäville. Kokonaisuus on kaikista epäilyksistä huolimatta kokeilemisen arvoinen.

19.01.2022

Ennakkotestin perusteella kollegalle karvaan maun suuhun jättänyt Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction ei suinkaan ole ihan niin totaalinen katastrofi kuin arvata olisi saattanut. Pitkästä tuotantohelvetistä selviytynyt paketti itseasiassa maistuu sen verran hyvälle, että sitä uskaltaa jopa suositella tiimipohjaisista hiiviskelyhommista nauttiville Siege-konkareille lähes varauksetta.

Taivaalta on satanut mustia kiviä pitkin poikin maita mantuja. Asiaa tutkimaan lähetetään ässäjoukkojen eliittiyksilöt. Homma menee enemmän tai vähemmän pieleen, mutta osia avaruusolentojen saastuttamista alueista saadaan sentään eristettyä REACT-operaattoreiden toimesta. Pelaajan tehtävänä on puhdistaa maapallo avaruuden roskajoukoista tehtävä kerrallaan Rainbow Six Siegestä tuttujen hahmojen saappaissa. Hassusti iso osa tapahtumien pohjustuksesta kerrottiin itse asiassa jo muutama vuosi sitten emopelin sisällä järjestetyssä mainiossa rajoitetun ajan kestäneessä tapahtumassa, joten pääosalle pelaajista tapahtumat jäänevät täysin vaille pohjustusta. Ei juonella nykymuotoisessa Tom Clancy -tuotteessa juurikaan merkitystä ole, mutta löyhät raamit toiminnalle kuitenkin joten kuten onnistutaan luomaan.

Kantateoksenkaan meno ei tarinallisilta aspekteiltaan huimannut päätä, vaikka hahmojen ja maailman taustalla piisaa erinäisiä taustatekstejä sekä välivideoita. Kokemuksen keskiössä on aina olleet itse pelitapahtumat sekä erityisesti huikean moottorin mahdollistamat dynaamiset tilanteet ja niiden eskalaatio. Tällä osa-alueella ei kovinkaan kauas reitiltä eksytä. Käytössä oleva Ubisoftin oma AnvilNext 2.0 -moottori tarjoaa edelleen alan hienoimmin tuhoutuvat seinät ja mittasuhteessaan munakkaimmat paukkeet. Isompia bugejakaan ei enää tässä vaiheessa moottorin kehityskaarta ilmene, joten kokonaisuus toimii ja rullaa juuri niin sujuvasti kuin odottaa saattaa. Arvostelujakson aikana ei vastaan osunut oikeastaan yhtäkään isompaa tai edes pienempää bugia. Nykykonsolipolven laitteilla tarjolla on myös silkinpehmeästi 60 ruudun päivitysvauhdilla 4K-resoluutiossa pyörivää herkkua.

Rainbow Six Siegeä on yleisesti kritisoitu korkeasta taitotasovaatimuksesta ja melkoisen myrkyllisestä pelaajayhteisöstä. Extraction pyrkii ratkomaan ongelman poistamalla yhtälöstä pelaajien väliset taistelut kokonaan ja tarjoamalla vain kolmen pelaajan yhteistyömatseja tietokoneen ohjastamia mölliäisiä vastaan. Teköälyä vastaan taistelu on ehdottomasti vähemmän myrkyllistä kuin kiukuttelevan pelaajan kohtaaminen, mutta varsinaisesti jännityksen tasosta ei sentään ole jouduttu tinkimään.

Vastassa on monenmoisia enemmän tai vähemmän kuumottavia olentoja. Helpoimmilla vaikeustasoja pelaaja kohtaa lähinnä rivivihollisia, kaukotaistelijoita, kaasuttajia ja räjähdyksillään tuhoa aiheuttavia möttiäisiä. Vaikeustasoa nostamalla mukaan tulee kokonainen katras jos jonkinmoista omituisten otusten klubin jäsentä. Kuumottavimmasta päästä ovat esimerkiksi proteanit, jotka ovat eräänlaisia mutanttiversioita pelaajien omista hahmoista. Vaihtelua on mukavasti, mutta harmillisesti helpommilla vaikeustasoilla tahkoavat eivät pääse mielikuvituksellisimpia otuksia kohtaamaan kuin muutamissa poikkeustilanteissa.

Extraction on tarkoitettu pelattavaksi kolmen ihmispelaajan voimin, mutta yksinkin nakuttelu on täysin mahdollista huomattavan toimivan vaikeustasoskaalaimen ansiosta. Siegessä tiimikavereiden osaamattomuuteen turhautuneet kyrmyt voivat täten vihdoin kokeilla, että miltä tuntuu kun kaiken joutuu tekemään ihan itse. Matsin alkuun arvotaan kolme erilaista tehtävätyyppiä yhdeksi putkeen tahkottavaksi kokonaisuudeksi. Tehtäväparametrien joukossa on muun muassa kaapattujen tiedemiesten pelastamista, avaruusolentojen pesien tuhoamista ja eliittivihollisten eliminointia. Erilaisia tehtävätyyppejä on mukavan paljon ja ne pakottavat varsinkin vaikeammilla vaikeustasoilla valitsemaan tehtävään parhaiten soveltuvat laitteistot ja taistelijat tarkkaan. Pääteoksesta tuttuja operaattoreita on jo julkaisun yhteydessä pakattu mukaan huomattava määrä. Pääpaino kokoonpanossa on Siegen ihan alkuperäisissä hahmoissa, mutta on oheen nakattu muutama hieman uudempikin kaupunkisoturi pakkaa hämmentämään. Harmillisesti oma suosikkini Ash on siirretty kentältä johtotehtäviin. Mosurit keräävät tehtävien aikana kokemuspisteitä, joilla avataan uusia taitoja, aseita ja laitteistoa. Alkavatpa hahmot tasojen kertyessä kestämään myös enemmän vahinkoa. Muutaman emopelistä tutut erityistaidot saattavat tuntua uusien haasteiden edessä täysin turhilta, mutta jokainen kyky alkaa tasojen karttuessa muuttumaan hiljalleen käytännöllisemmäksi.

Toisin kuin monissa muissa yhteispeliin painottavissa räiskinnöissä, tällä kertaa virheistä myös rangaistaan kohtalaisen tuntuvasti. Kentällä kanveesiin putoava solttu pitää nimittäin käydä pelastamassa parin seuraavan tehtäväkokonaisuuden aikana. Kuolemankieliin hylätty pelastamaton operaattori menettää henkensä ohella myös vaivalla ansaittuja kokemuspisteitä. Pahimmassa tapauksessa taakse jäänyt VMTL-soturi saattaa menettää pisteitä niinkin paljon, että jo avatut ominaisuudet tai aseet saattavat lukittua uudestaan. Vaikkei hahmo kaatuisi tehtävän aikana kokonaan, joutuvat pahimmin osumaa ottaneet tetsailijat komennuksen jäljiltä kuitenkin hetkeksi sairastuvalle lepiä ottamaan. Järjestelmä voi tuntua karulta, mutta se luo tuntuvasti lisää jännitystä jo muutenkin intensiiviseen toimintaan. Tehtävät voi myös keskeyttää lähes milloin tahansa raahautumalla pakopaikalle, jolloin pahasti reisilleen menneen tehtävän tuhoja on vielä mahdollista yrittää minimoida. Sairastuvalle huilimaan lähtevät taistelijat myös pakottavat vaihtamaan eri operaattorien välillä. Täten vain omaan suosikkiin keskittyvä taistelutyyli ei oikeastaan ole edes mahdollinen.

Jatkuvat myöhästelyt, nimenvaihdokset ja huonon maun ennakkopelaajien suuhun jättäneet avoimet testitilaisuudet eivät varsinaisesti ole valaneet uskoa lopputulokseen. Nyt tarjoiltu paketti on kuitenkin hiottu, toimiva ja budjettihintaiseksi julkaisuksi mukavan määrän pelattavaa tarjoileva paketti. Ihan räyhäkkäimmille Call of Dutyn pelaajille Extractionia ei voi suositella, mutta taktisempaa, harkitumpaa ja intensiivisempää toimintaa kaipaaville tarjolla on kertakaikkisen maittava paketti. Täytyy toivoa, että Ubisoftille tyypillisesti, teosta myös tuetaan julkaisun jälkeen uusien karttojen ja hahmojen muodossa. Jo julkaisukunnossaan mielekästä pelattavaa riittää onneksi kymmeniksi tunneiksi.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5, Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X|S (testattu X)
Ikäraja: PEGI 16 (väkivalta, kielenkäyttö, verkkomaksut)

Sinä päivänä Jaria ei vain huvittanut nousta sängystä.

Lisää luettavaa