Ei aikasi arvoinen keikka – ennakossa Rainbow Six Extraction

Zombiräiskintä on genrenä todella raskaasti ylikansoitettu tässä kohtaa maailmanhistoriaa. Ubisoft kuitenkin kokeilee siipiään rakentamalla epidemiansa hittiräiskintä Rainbow Six Siegen päälle. Ihan perinteisistä lihanhimoisista elävistä kuolleista ei ole kyse, mutta teos on täysin tunnistettavissa edellä mainitun genren edustajaksi. Lopputuloksena on valitettavasti aika mitäänsanomaton ja geneerinen kokemus, jota ei ainakaan täyteen hintaan voi suositella.

10.01.2022

Ennen vuoden vaihtumista Tilt pääsi osallistumaan Ubisoftin järjestämään Rainbow Six Extractionin ennakkohypistelyyn. Kyseessä on studion omaa näkemystä perinteiselle zombiräiskinnälle omilla mausteillaan. Raadollisen pandemian tutkiskelu on tuttua huttua etenkin Rainbow Six Siegeä pelanneille, sillä hittiräiskintä toimii tulokkaan perustana. Pääosassa ei nähdä varsinaisia puoliksi syötyjä zombeja, vaan katastrofi on enemmänkin avaruustieteellistä kaaosta. Ylitsevuotavan tarjonnan vuoksi taktinen raatoräiskintä ei ehdi edes väliinputoajaksi vaan maatuu geneerisyyden puolesta suoraan lähtöviivalle.

Tarinallisesti Rainbow Six Extraction on kuin mikä tahansa muu yliluonnollinen ihmiskuntaa kurjuuttava pandemia. Archaensiksi kutsuttu parasiittialieneiden rotu on tupsahtanut maan kamaralle ja tilanne äityy välittömästi katastrofin puolelle. New York kaatuu ensimmäisenä kaaostilassa, kun jonkinlaisesta lihaskudoksesta tai limasta muodostuneet lonkerot ottavat vapaudenpatsaan haltuunsa. Ketjureaktion lailla koko kaupunki on hetkessä dystopinen sushilautanen kudoksen kahmiessa kaupunkia haltuunsa. Maisema muistuttaa vahvasti samanlaista visiota kuin Steven Spielbergin War of the Worldsissa, mutta ei ihan niin rankasti sisäelinhenkisellä punaisuudella.

Rainbow Six Extraction on kolmistaan pelattava taktinen räiskintä, jossa trio paiskataan erilaisiin sijainteihin kaupungissa. Jokainen operaatio sisältää kolme erilaista tehtävää, jotka olisi tarkoitus suorittaa onnistuneesti. Valikoima ei päätä huimaa, sillä karkeasti sanottuna testijaksosta jäi mieleen kaikumaan lähinnä ”etsi ja tuhoa” sekä ”vangitse erilainen alien”. Mukana on myös Rainbow Six Siegestä lainatut pommitehtävät sekä tärkeän kohteen suojeleminen tekoälyalieneita vastaan. Tehtävätrio on mahdollista päättää myös yhteen tai kahteen onnistuneeseen suoritukseen, sillä Siegestä lainatut rajalliset elämäpisteet sekä panokset on kannettu salaisten kansioiden availuun mukaan. Operaation suorittaminen kokonaisuudessaan on tilanneriippuvainen asia ja tiimin tulee pohdiskella tarkkaan, että riittävätkö rahkeet sekä resurssit finaaliin asti. Vaikka kartoilla liikkuminen on tehty vapaaksi, niin teos muistuttaa silti enemmän perinteisempää putkijuoksua kun avointa hiekkalaatikkoa.

Pohjapelin toimiessa identtisesti Rainbow Six Siegen kanssa, niin luvassa on rauhallisempaan taktikointiin perustuva räiskintä. Liikkuminen ja aseiden operointi tuntuu huomattavasti raskaammalta sekä kankeammalta, kuin esimerkiksi Call of Dutyssä tai Battlefieldissä. Rainbow Six Extraction ei täten sovellu nopeatempoiselle rambolle, vaan vaatii enemmän kalkuloitua liikehdintää, hiiviskelyä ja harkittua kohteiden eliminointia. Rauhallisempaan tempoon keskittyvä raatoilu tuntuu omalla tavallaan virkistävältä saamatta silti teoksesta tarpeeksi massasta erottuvaa kokonaisuutta.

Tehtäviin osallistutaan Rainbow Six Siegestä tutuilta operaattoreilla, joiden kyvyt sekä varustus vaikuttavat todella identtisiltä, vaikka omasta siegettelystä on kulunut jo pitempi tovi. Väkeä on varustettu useampaan pelityyliin sopivalla arsenaalilla, joten jokainen löytää varmasti omaan makuunsa sopivaa tuliluikkua. Tarjottimella on rynnäkkökivääreitä, haulikoita, konepistooleita ja tietenkin avaruuden olentoja varten kehitettyjä erikoisempia välineitä. Vaikka teoksesta ei juuri positiivista sanottavaa löydy (Ei varmasti löydy ei), niin yhden asian Ubisoft on hoitanut todella mieluisalla tavalla. Jos pelaajan käyttämä operaattori loukkaantuu vakavasti tai kuolee operaation aikana, siirtyy hän sairastuvalle. Tällöin hahmo ei ole käytettävissä esimerkiksi heti seuraavaan tehtävään ennen parantumistaan. Taistelija voi myös jäädä loukkuun sekä kaapatuksi operaation aikana, jolloin seuraavaan pelikertaan lisätään automaattisesti yhdeksi tehtäväksi pelastuskeikka. Sairastuvalta palaaminen on aikariippuvainen järjestelmä, joka kuitenkin samalla haiskahtaa pelottavan paljon aukolle mikromaksua varten.

Teoksen viholliskatras ei ulkonäöstään tai tarinastaan huolimatta poikkea perinteisestä zombista juuri ollenkaan. Avaruusmörköjen pataljoona koostuu hyvin vahvasti samanlaisesta kokoelmasta, jota on nähty esimerkiksi Valven hittizombeilu Left 4 Deadissa sekä sen jatko-osassa. Perusmörköjen kavereina nähdään esimerkiksi aggressiivisempaa, räjähtävämpää, ampuvaa ja tietenkin lähes näkymätöntä serkkua. Suurempaa pomomörköä ei testijakson aikana tullut vastaan, paitsi niissä tilanteissa kun operaation yhtenä tehtävänä oli napata erikoisalien tarkempia tutkimuksia varten. Näissäkään kavereissa ei varsinaisesti ollut muuta eroa peruskaveriin, kuin hohtavampi väri ja muutama lisäpiikki selässä.

Kokeilujaksoon osallistuttiin Ubisoftin etätestiohjelma Ubisoft Forwardin kautta, jota viimeksi nähtiin parin vuoden takaisessa Watch Dogs: Legionin ennakkomaistelussa. Kokeilu pelattiin täten tietokoneen kautta. Vaikka Rainbow Six on pelillisesti tyypillistä räiskyttelyä kankeampi, oli kokemus siitä huolimatta toimiva. Graafisesti etäyhteys latisti hieman tunnelmaa, mutta Rainbow Six Extraction näyttää silti upealta. Vaikka meininki on geneeristä, Archeonsin valtaama New York on ihan hienosti muovattu ympäristö tuhoisuutensa puolesta. Kudoksen, tulipalojen ja romahdusten koristamat rakennukset sekä maamerkit tuovat mukavaa maailmanlopun meininkiä. Hiirellä ja näppäimistöllä pelattu testiversio rullasi pehmeän tasaisella ruudunpäivityksellä ja kontrollit tuntuivat viiveettömiltä.

Kivasta ulkonäöstä huolimatta Rainbow Six Extraction ei tarjoa genrelle mitään uutta tai omaa identiteettiä vahvistavaa seikkaa. Räiskyttelyn koko tarjonta on karkeasti nähty tunnissa, jonka jälkeen pelaaminen on ikuista samojen operaatioiden sahaamista parempia varusteita ja kokemuspisteitä kerätessä. Ymmärrän, että ennakko on ennakko, mutta näkemäni perusteella Ubisoftilla täytyy olla melkoisia ässiä hihassaan pelastaakseen teoksensa sisällön vaihtelevuutta. Ilmaisena tai edullisena lisäpakettina Rainbow Six Siegeen tätä voisi suositella ainakin testaamaan, mutta kokonaisena omana pelinä tämän pysäkin ohi voi rullailla täysin huoletta. Kunnianhimoinen yritys, mutta arkku on nyt hyvä sulkea.

Taistelukentälläkin voi laulaa. Sokka irti!

Tulossa: PC (testattu), PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5, Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X|S

Lisää luettavaa