Tekkeniä sahattiin viimeksi vuonna 2017 sarjan seitsemännen osan parissa, ja kokemus oli jo tuolloin täydellisyyttä hipova. Seiskan soraäänet perustuivat lähinnä nostalgiakakkuloiden hajoamiseen, koska jostain syystä pelitiloja oli kevennetty ikävästi. Vuosien karttuessa takavuosien pelimuotojen puuttuminen ei enää varsinaisesti masenna, vaan uusiin normeihin on tottunut. Tekken 8 jatkaa wanhojen päivien unohtelua yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
Tekken 8:n pelattavuus on edelleen yhtä dynaamista kuin 90-luvulla julkaistussa ensimmäisessä osassa. Tottakai kombojen sekä erilaisten iskujen katalogi on kasvanut räjähdysmäisesti ysäriin verrattuna, mutta vuosien varrella taistelua on hienosäädetty jatko-osasta toiseen hillityin mutta vakuuttavin askelin. Kahdeksas rautanyrkin turnaus tekee mätkinnän jälleen napsun verran paremmaksi. Pelimoottorin mahdollistamat animaatiot, partikkelit ja kaikki dynaamiset efektit ottelijoissa sekä ympäristöissä pääsevät hienosti esille. Harvemmin ehtii taistelupelissä ihastella esimerkiksi vesisadetta tai taistelutantereen tuhoutumista, mutta keskittyminen herpaantuu vähemmästäkin.
Tekniseltä kulmalta Tekken 8 loistaa myös suorituskyvyn saralla. 60 ruutukuvan sekuntitahtiin lukittu mätkintäeepos käyttää dynaamista resoluutiota ruudunpäivityksen tasaiseen ylläpitoon, mutta järin suuria sahalaitoja tai rosopintoja ei arvostelun aikana ilmennyt. Kuulo-osastoakaan ei ole unohdettu, vaan tarjolla on suorastaan vuosikymmenen nostalgiapommi. Erinomaisen uuden soundtrackin lisäksi Tekken 8 sisältää koko kaikki aikaisemmat soittolistat aina ysäriltä vuoteen 2017.
Aggressiivisuus on Tekken 8:n tärkeimpiä teemoja, ja se myös näkyy. Teos mahdollistaa sarjan dynaamisimmat taistelut koskaan tuoden perinteisen suojauksen lisäksi tilaisuuden palautella omaa kuntopalkkiaan takaisin plussan puolelle. Jos alakynnessä jatkuvasti torjuva taistelija onnistuu napakassa vastaiskussa, niin suojauksen aikana kärsitty vahinko palautuu kevyin askelin. Tämän lisäksi uusi Heat-järjestelmä antaa ottelijalle mahdollisuuksia jahtaushyökkäyksiin tai esimerkiksi napakan jatkoiskun perinteisemmän kombon pidentämiseksi. Heatin käyttö voi mennä myös mönkään, sillä vaikuttavista liikkeistä ja vauhdista huolimatta suojautuminen on mahdollista. Mittari on täynnä jokaisen kierroksen alussa, joten pelaajalle ei ole mitään syytä olla käyttämättä arsenaaliaan.
Tekken 7 esitteli vakuuttavat Rage Art -hyökkäykset, joilla kuntomittarin viimeisellä neljänneksellä oli mahdollista tasata tilannetta yhtä painiketta käyttämällä. Tekken 8 ei hylkää raivotilaansa vaan integroi sen mukavasti uuden Heat-systeemin rinnalle. Punaista nähdessään Rage Art -hyökkäyksen voi jättää myös käyttämättä, jolloin normaalien iskujen vaurio kasvaa. Lähestyvän kuoleman tuomat mahdollisuudet voivat helposti kääntää koko ottelun ympäri erän viimeisillä hetkillä.
Erinomaista pelattavuutta tukevat tietysti Tekken 8:n laaja valikoima pelimuotoja. Tarinaa janoaville tarjotaan melkein kuuden tunnin edestä jatkumoa seiskan tapahtumien perään. Vaikka juoni kietoutuu pääasiallisesti Mishiman ja Kazaman sukujen välisiin konflikteihin, Bandai Namco ei ole unohtanut vaihtelevuutta. Kampanjan aikana nähdään useita tuttuja kasvoja. Monen ottelijan kohdalla nähdään yllättävän päteviä syitä osana juonenkulkua, mutta mukana on myös aavistuksen väkipakolla kirjoitettua läsnäoloa. Taistelupelien tarinankerronta on haastava osa-alue, joten genressä on aina läsnä kevyttä kyseenalaisuutta.
Tekken 8 rantautuu 32 taistelijan voimin, joista pääosa on vanhoja tuttuja vuosien varrelta. Turneeseen osallistuu myös kolme uutta kasvoa omine persoonineen sekä taistelutyyleineen. Vanhemman rosterin liikeradat sekä näppäinkomennot ovat pohjimmiltaan tuttua huttua, mutta muutamien kohdalla lihasmuistista on hieman haittaa. Umpisolmuun eivät sormet onneksi väänny. Tuttuja komboja ja niiden alkuja napsahtaa melko kivuttomien muutosten kautta. Tarjolla on varmasti useampi ahaa-elämys pelurille jos toisellekin.
Sukuselvittelyn lisäksi jokaisella hahmolla on oma muutaman ottelun kestävä tarinanpätkä, joissa nähdään vaihtoehtoisia tapahtumia varsinaisten juonikuvioiden ulkopuolelta. Kaikki episodit eivät kävele käsikkäin päätapahtumien kanssa, vaan kyseessä on enemmänkin ”mitä jos” -tyyppisiä ratkaisuja. Kolmantena päätähtenä kolutaan Arcade Questia, jossa pelaaja ohjaa luomaansa avataria halki maita ja mantereita haastamassa jengiä Tekkeniin pelihalleissa. Matkalla opitaan kolikkokahinan suurempaa merkitystä aina toverillisesta sparraamisesta kilpahenkiseen mestaruuden tavoitteluun. Arcade Questiin on integroitu mukavasti koulutusta sekä opinpolkua Tekkenin ihmeelliseen maailmaan. Tilan avulla vasta-alkaja oppii perusteet sekä veteraanin taidot karttuvat. Hallifiilistelyyn on liitetty myös osa Tekken 8:n verkkokahinointeja, jolloin pelimuodosta taittuu sosiaalinen hubi kansainvälisiin mittelöihin.
Verkon yli käytävät taistot ovat muutoinkin isossa roolissa Tekken 8:ssa. Iskujen vaihtoa voi käydä kasuaalilla vaihteella, mutta todelliset kisastudiot syntyvät kilpailullisen tilan kautta. Arvostelujakson aikana moninpeliin oli melko rajallinen pääsy, minkä vuoksi odotusaika tuntui hieman tahmealta. Itse taistelut kuitenkin menivät sulavasti. Verkko-otteluissa käytetty teknologia pitäis olla samaa Tekken 7:n kanssa ja paketti oli jo tällöin hienosti toteutettu. Tekken 8 heittää myös alustariippuvuudet roskakoriin ja mahdollistaa täyden alustojen välisen mittelöinnin, joten jatkossa pahimmatkin kaveriporukan konfliktit korjaantuvat rautanyrkkiturneen kautta.
Totisen matsaamisen kaveriksi kevennetään hieman tunnelmaa, kun takavuosien Tekken Ball -pelimuoto kajahtaa yllättäen valikoista esiin. Alkuperäisesti vuonna 1998 Tekken 3:ssa esitelty hieman väkivaltaisempi versio lentopallosta tuo mukavia muistoja mieleen. Pohjasäännöt ovat lentiksen parissa, mutta tarpeeksi napakka isku palloon lähettää sen toisinaan vastustajaa kohti. Voitto napsahtaa joko nenä poskella tai pallon kajahtaessa tarpeeksi monta kertaa taistelutoverin verkon puolelle. Verkon yli rautanyrkkipalloa ei pelailla, mutta perinteisellä saman ruudun menetelmällä tohinaa saa aikaiseksi.
Tekken 8 on täydellinen taisteluelämys. Mätkintään on todella vaivatonta loikata riippumatta siitä, kuuluuko mieltymyksiin itsensä haastaminen, verkkomestaruuden tavoittelu tai leikkisä välienselvittely ystäväporukassa. Kauniilla ulkoasulla ja tiukalla suorituskyvyllä varustettu rautanyrkki näyttää sekä kuulostaa taas napsun verran paremmalta. Tätä tappelua ei kannata missata, vaikka konflikteja hieman vierastaisikin.
Saatavilla: PC, PS5, Xbox Series X|S (testattu X)
Ikäraja: PEGI 16 (väkivalta, pelinsisäiset ostot)
YHTEENVETO:
***** / *****
Todella tiukkaa virtuaalista taistelua, jota tehostaa erinomainen graafinen ulkonäkö sekä suorituskyky. Tekemistä riittää genreen tutustujalle ja helposti myös vanhoille veteraaneille.