Pikmin 2

27.10.2004

Yksi loppuvuoden riemastuttavimpia tapauksia on pienten, kukkapäisten pikminien paluu. Sarjan ensimmäinen osa haki omaperäisyydessään vertaistaan, mutta oli pelinä ikävän lyhyt ja itseään toistava. Pikmin 2 päihittää edeltäjänsä kaikilla mahdollisilla osa-alueilla.

Kapteeni Olimar palaa pikminien asuttamalle planeetalle apulaisensa Louien kanssa. Kaksikon tavoitteena on kerätä aarteita maksaakseen työnantajansa velat. Oudon planeetan vaaroista selvitäkseen he värväävät avukseen innokkaat ja erittäin tottelevaiset pikminit. Näiden kykyjä hyödyntämällä pelaajan on kukistettava kenttien vihamieliset olennot ja ratkottava etenemistä rajoittavia pulmia.

Jatko-osa sisältää paljon uutta edeltäjäänsä verrattuna. Keltaiset, punaiset ja siniset pikminit ovat saaneet rinnalleen violetit ja valkoiset kukkapäät, joiden avulla pulmista ja kentistä on voitu tehdä selvästi monipuolisempia. Uudet viholliset, marjoista tehtävät suihkeet ja maanalaiset luolastot tarjoavat paljon uudenlaisia ja entistä tiukempia haasteita. Lisäksi typerästä aikarajasta on hankkiuduttu eroon ja tarinavetoinen kampanja on saanut rinnalleen kaksi mainiota kaksinpeli-moodia.

Pelin ainoa heikkous on jäykkä kamerasysteemi, joka vaikeuttaa nopeutta ja tarkkuutta vaativia tilanteita. Muuten tulokkaassa on kaikki kohdallaan. Tekemistä riittää, reaaliaikainen pulmanratkontaa toimii erinomaisesti ja pienet kukkapäät ovat yksi pelihistorian charmikkaimpia luomuksia. Pikmin 2 onkin yksi tämän vuoden onnistuneimpia pelijulkaisuja.