Metroid Prime 2: Echoes

09.12.2004

Jo kohta 20 vuotta pelimaailmaa ihastuttanut Samus Aran jatkaa seikkailuitaan Metroid Prime 2: Echoesissa. Tällä kertaa sankaritar päätyy syrjäiselle planeetalle, joka on repeytymässä kahteen osaan. Tämän estäminen vaatii pitkän, ulottuvuuksien välillä risteilevän seikkailun läpäisemistä.

Matka vieraalle planeetalle on suorastaan hengästyttävä kokemus. Vaikka tulokas näyttää räiskintäpeliltä, kyseessä on tunnelmointiin ja pulmien ratkomiseen perustuva seikkailupeli. Orgaanisia muotoja suosiva grafiikka, älykkäästi rakennetut ongelmatilanteet ja kertojan ääntä karttava kerronta pitävät tehokkaasti huolta siitä, että illuusio toisessa maailmassa liikkumisesta on harvinaisen vahva. Korkeaan vaikeustasoon ja kauas toisistaan ripoteltuihin tallennuspisteisiin yhdistettynä tämä johtaa siihen, että seikkailu ei sovi satunnaisille pelailijoille, vaan se vaatii paneutumista.

Kenttäsuunnittelu on ansaitsee erikoismaininnan. Valtava pelimaailma on rakenteeltaan sokkeloinen ja monissa paikoissa käydään seikkailun aikana useampaan otteeseen. Kokonaisuus pysyy silti hyvin koossa eikä eksymistä tarvitse pelätä.

Ohjaustuntuma on erinomainen, mutta kontrollit tuntuvat etenkin pomotaisteluissa riittämättömiltä. Sekä sivuttain liikkumisesta että ylöspäin tähtäämisestä on tehty turhan hankalaa. Mukaan tungetun moninpelimoodin vetovoima puolestaan katoaa hetkessä sen tavanomaisuuden vuoksi.

Metroid Prime 2: Echoesin yksinpeli-seikkailu on kuitenkin niin vangitseva, että pakettia voi suositella lämpimästi kaikille pelaamiseen vakavasti suhtautuville.