Toisinaan arvosteluläjään ilmestyy teoksia, joista ei ole kuullutkaan. Level-5:n kehittämä ja julkaisema Snack World: The Dungeon Crawl – Gold kuuluu kiistatta tällaisiin tapauksiin. Nopea tutkimusmatka internetin ihmeelliseen maailmaan kertoo teoksen olevan laajennettu versio vuonna 2017 julkaistusta Nintendo 3DS -teoksesta, josta on sittemmin ammennettu myös manga sekä animaatiosarja. Kaikki nämä ovat kuitenkin jääneet Japanin yksinoikeuksiksi, joten sallittakoon tietämättömyys anteeksi.
Snack Crawl kertoo jo nimessään kaiken oleellisen teoksen luonteesta. Vahvasti ruokakulttuurista maailmaansa ammentava seikkailu säntää luolastoihin mätkimään vihollisia, keräämään aarteita sekä suorittamaan tehtäviä. Kun rupeama on viimein ohi, kaupungista haetaan uutta tehtävää, varustusta ja roinaketta, jotta seuraava visiitti kaivoksessa olisi aiempaa sutjakampi. Systeemi kuulostaa sangen diablo- tai destinymaiselta, eivätkä vertaukset ole edes erityisen epäreiluja. Toki Snack World ottaa itsensä huomattavasti kevyempänä ja vitsikkäämpänä.
Jo ensikosketus teokseen tekee vaikutuksen. Muistinsa menettänyt sankari pyrkii edesauttamaan kuningaskunta Tutti Frutin hallitsijaperheen toiveita. Diivaileva prinsessa on tavannut saada haluamansa, joten taistelijatulokkaan on turha änkyttää vastalauseita meduusan tai muiden pomojen kohtaamisesta. Dialogi hahmojen välillä loistaa, sillä neljäs seinä on käsikirjoittajille särkemistä varten. Roolipelikliseitä hyödynnetään niin mekaniikoissa kuin rupatteluissakin. Höpöttelyhetket vetävät puoleensa jo alkumetreistä lähtien. Virne on tukevasti naamalla, kun peli perustelee jonkin ominaisuuden estämistä sillä, että ”näinhän se on perinteisesti aina ollut”.
Pelimekaniikka on kevyen pinnan alla yksinkertaisuudestaan huolimatta varsin letkeä ja hitusen retrovuosien zeldamainen. Simppeli huitominen rökittää edessä olevia vihollisia, minkä lisäksi erilaiset Jara-aseet tekevät mörököllityypistä riippuen erilaista vahinkoa. Jos erikoisiskuja kuluttaa liikaa, sankarin energiatasot romahtavat hetkellisesti, jolloin puhti ei tahdo riittää enää edes perusiskuihin. Systeemi toimii yllättävän hyvin, vaikka varsinaisen syvälliseksi se ei muutukaan.
Snack Worldin pyrkimys helppouteen ja saarnaamisen poistamiseen vahingoittaa kuitenkin myös itse kokemusta. Teos ei selittele itseään kuin minimaalisesti, minkä jälkeen varsinaiset ohjeet pitää käydä lukemassa erillisestä valikosta. Toisaalta ratkaisu rytmittää menoa hyvin, sillä etenkään alkumetrejä ei ahdeta täyteen tuskastuttavan pitkiä tutoriaalihetkiä.
Teoksen saloihin oppii onneksi matkan varrella varsin hyvin. Noin 25 tuntia kellottava seikkailu tarjoaa aimo annoksen sivupuuhastelua, joiden tekeminen onkin jossain määrin pakollista. Päätehtävät kertovat nimittäin ennen aloitusta suosituskokemustason, eikä pelkästään tarinan kahlaaminen pidä sankaria riittävässä tikissä. Mukaan kieltämättä mahtuu muutamia turhan isoja tasohyppäyksiä, jotka käytännössä pakottavat piehtaroimaan samoja luolastoja muutamaan otteeseen. Toisaalta sotasaaliin kerääminen palkitsee varustepuolen kehittelyssä, joten eipä ylimääräiset santsikierrokset pelkästään puulta maistu.
Pelin ulkoasu on tyylikäs ja komea, eikä 3DS-historia paista ulkoasusta läpi. Sarjakuvamaisen lapsellinen visuaalinen tyyli kiehtoo yllättävänkin hyvin. Samalla käsikonsoliteoksen rytmitys on pääasiassa kunnossa, sillä luolastot eivät kestä kahvitaukoa pidempään ja teos on täten kuin luotu telakasta irrotetulle Switchille. Lisäpituutta tutkimusmatkalle saa nurkkia nuohoamalla sekä lisäaarteita etsimällä, mutta ylimääräinen kaartelu on vapaaehtoista. Oikeastaan ainoa isompi motkotuksen aihe tulee kamerasta, joka ei pyöri täyttä ympyrää. Tästä syystä tatilla joutuu vatkaamaan välillä toivottua enemmän, jotta seinien tai nurkkien taakse jääneet salaisuudet paljastuvat. Lisäksi kartta on varsin onneton, vaikka nuoli oikeaan suuntaan osoittaakin.
Kaikkiaan Snack World: The Dungeon Crawl – Gold onnistuu yllättämään positiivisesti. Teoksen kepeä luonne, toimiva huumori sekä viihdyttävä luolastotutkinta pitävät otteessa yllättävän pitkienkin sessioiden ajan. Diablot ja muut genren klassikot tahkonneet eivät välttämättä paketista saa aivan yhtä syvällistä kokemusta, mutta erityisesti nuoremmalle väelle on tarjolla mainio kosketus varustegrindauksen koukuttavaan maailmaan.
Saatavilla: Switch
Ikäraja: PEGI 7 (väkivalta)
Postia odottavan aika on pitkä.