Kotimainen shoot’em up nyt Switchillä – arvostelussa Xenoraid

Erityisesti muinaista arcaderäiskintä Galagaa muistuttava Xenoraid lisää avaruusräiskintägenreen muutamia uusia vivahteita. Riittävätkö ne nostamaan simppeliä mutta haastavaa peliä lajityypin kärkisijoille?

08.12.2017

Ylhäältä alas hyökkäävät avaruusvihulaiset eivät ole uusi keksintö, eikä tamperelaisen 10Tons LTD:n kehittämä Xenoraid yritä esittää innovaatiota. Vuosikymmenten aikana toimivaksi osoittautunut pelimekaniikka ei petä nytkään. Toki sen kiinnostavuutta 2020-luvun lähestyessä voi epäillä, mutta Xenoraid heittää mukaan pussillisen uusia ideoita.

Tällä kertaa pelaajalla on valittavana neljä alusta, joita voi vaihtaa taistelun tiimellyksessä. Jokaisen aluksen voi varustaa erilaisin tavoin ja asein. Alusten vaihtamiselle on usein tarvetta, sillä ne kärsivät vahinkoja raivostuttavan herkästi.

Omalla aluksella voi Xenoraidin esikuvista poiketen lennellä minne tahansa ruudulla, mikä antaa uusia mahdollisuuksia kimppuun hyökkäävien avaruuspahisten taltuttamiseen. Ennen kaikkea liikkumisen vapaus helpottaa koko ajan tihenevän tulituksen väistelyä.

Xenoraidin klassinen pelimekaniikka on helppo omaksua, mutta vaikeustaso aiheuttaa harmaita hiuksia. Tallennuspisteitä ei ole tarjolla liiaksi, joten huolimattomuus kostautuu usein tehtävän uudestaan aloittamisella. Hardcore-pelaajille ja masokisteille on luvassa lisäksi selviytymistila, jossa peli loppuu heti kun kaikki neljä alusta ovat tuhoutuneet. Alusta voi toki aina aloittaa, sillä tallennuspisteet loistavat poissaolollaan.

Xenoraidin grafiikka on 10Tonsille totutusti nättiä ja mukavan yksityiskohtaista, vaikka peli kumartaakin sinne kaksiulotteisen 80-luvun suuntaan. Kampanjatilassa juonta kuljettavat
pysäytyskuvat ja tekstit, joskin tällaisessa pelissä tarina tuntuu pakostakin päälleliimatulta. Nintendo Switchillä Xenoraid näyttää varsin miellyttävältä. Arvostelusessiot tuli hoidettua pääsääntöisesti Switchin omalta ruudulta, jolle se tuntuu sopivan paremmin kuin isolle TV-ruudulle.

Lukuisista hyvistä puolistaan huolimatta Xenoraid ei kuitenkaan voita puolelleen. Teos ei onnistu irtautumaan lajityypin asettamista rajoitteista, joten peli tuntuu yhtä kertakäyttöiseltä kuin esikuvansa näinä päivinä. Arcadepelit olivat jo tuolloin mukavia välipaloja, mutta tänä päivänä tarjontaa ja vaihtoehtoja on tälle genrelle liiaksi.

Xenoraid on kuitenkin vaikeustasonsa vuoksi kokeilemisen arvoinen peli erityisesti 80-luvun armottomien räiskintöjen faneille. Switchin tämän hetken rajallisen pelivalikoiman vuoksi se voi olla varteenotettava arcadevaihtoehto, mutta muilla alustoilla kannattaa tarkastella genren valioita.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, Switch (testattu), Xbox One
Ikäraja: 7 (PEGI)

Lisää luettavaa