Heroes of Might & Magic V

16.06.2006

Yksi vuoropohjaisten strategiapelien helmistä on eittämättä Heroes of Might and Magic –pelisarja, joka on nyt ehtinyt viidenteen osaansa. Vaikka kehitystiimi on vaihtunut, peli on pyritty pitämään uskollisena sen edeltäjille. Osittain tässä on onnistuttukin.

Heroes 5 tarjoaa edelleen vanhaa tuttua kevytstrategiaa, johon kuuluu sankarin kehittäminen, resurssien kerääminen, armeijan rakentaminen ja tietysti miekkojen kalistelu. Koko pelaamisen tarkoitus on yksinkertaisesti kehittää mahtava sankari ja hänen taakseen jättimäinen armeija. Tämän jälkeen kohdataan vastapeluri ja läiskitään kaveri hengiltä. Simppeliä, mutta ah niin palkitsevaa.

Uusin Heroes kapsahtaa kuitenkin omaan mahtavuuteensa. Pelin graafinen ilme on pumpattu yli. On toki hienoa, että animaatiot ovat viimeisen päälle tehtyjä ja joka suunnassa on näyttäviä 3D-malleja, mutta pelattavuutta tämä graafinen kikkailu ei palvele. Silloin tällöin vähemmän on enemmän.

Samaa virttä voidaan jatkaa käyttöliittymän osalta. Se on pelisarjan faneille jotakuinkin tuttu, mutta aloittelijat tarvitsisivat enemmän ohjeistusta. Aloittelija tai ei, käyttöliittymä kaipaisi hieman säätöä. Liiallinen kikkailu lyö näpeille.

Heroes of Might and Magic 5:stä on vaikea povata edeltäjiensä kaltaista klassikkoa, mutta se puskee henkeä hitaasti kuolemassa olevaan vuoropohjaisten strategioiden genreen. Tällaisia pelejä näkee nykypäivänä valitettavan vähän, joten on positiivista, että Heroes 5 on näinkin hyvin onnistunut. Vähän vähemmän graafista kikkailua ja pientä viilausta pelattavuuteen, niin kokonaisuus olisi ollut vieläkin parempi.

Tilt.tv:n päästötodistus: Hyvä peli, mutta liikaa kikkailua

Lisää luettavaa