Capcomin vuonna 2006 julkaisema Dead Rising oli aikoinaan kertakaikkisen mykistävä teos. Ensimmäisten joukossa seitsemännen konsolisukupolven tehoja toden teolla käyttöönsä valjastanut seikkailu oli niin audiovisuaalisesti kuin pelisuunnittelultaan aidosti uuden laitekannan tuote, jota ei missään nimessä olisi voinut julkaista sellaisenaan aiemmilla laitteilla. Pian kauppapaikoille saapuva Deluxe Remaster -lisänimeä kantava paketti pyrkii säilyttämään alkuperäisteoksen syvimmän olemuksen uusien samalla vanhentuneita elementtejä.
Alkuperäinen Dead Rising oli huomattavan vaikea ja ajoittain jopa raivostuttava kokemus. Tiukat aikarajat, vielä standardisoimaton ohjausmalli ja kömpelö fysiikkamallinnus aiheuttivat hätäisimmille pelaajille akuuttia hiustenlähtöä. Hyvillä hermoilla ja oppimaan valmiilla pelaajalla oli kuitenkin edessään varsin poikkeuksellinen peliyksilö. Uusiversio pyrkii parantamaan juuri eniten raivostusta aiheuttavia osa-alueita, kuten pahasti vanhentunutta ohjausjärjestelmää ja fysiikkamallinnusta. Näiden ohella uusiksi on laitettu käytännössä kaikki tekstuurit, hahmomallit ja ääninäyttely. Kokonaisuus on myös siirretty muinaisesta MT Framework -moottorista Capcomin modernimpaan RE Engineen.
Ulkoisesti uusi kattaus on pääosin melkoinen harppaus eteenpäin ja muun muassa monet tutut alueet näyttävät varsinkin uusitun valaistuksen alla täysin vierailta. Hahmomallit ovat saaneet huomattavat määrät uusia yksityiskohtia ja zombiet ovat piirun verran aiempaa kuumottavampia. Valitettavasti osa uusituista malleista ei ole erityisen onnistuneita. Erityisesti legendaarisen sotajournalistin, päähenkilönä hääräävän Frank Westin, uusittu ulkomuoto on suorastaan häiritsevän näköinen. Huomattavasti alkuperäistä iäkkäämmän oloinen uusio-Frank täsmää ehkä vaihdetun ääninäyttelijän suorituksen kanssa yhteen paremmin, mutta alkuperäiseen satoja tunteja upottaneelle konkarille muutos aiheuttaa akuuttia ahdistusta.
Ääninäyttelyn osalta uudet roolitukset eivät ole myöskään menneet aivan nappiin. Herra West on aiempaa vaisumpi ja vähemmän nokkava, kun taas vaikkapa Bradin roolissa häärivä kaveri tuntuu hypänneen kelkkaan suoraan Tervasaaren kesäteatterista. Testattu versio ei ollut vielä lopullinen julkaisumalli, joten on toki mahdollista – joskin epätodennäköistä – että roolisuoritukset vielä vaihtuvat ennen valmistumista.
Suurimmat parannukset on saavutettu pelattavuuden saralla. Tuliaseita käytettäessä voi nyt vihdoin liikkua, väistöliikkeet toteutetaan yksinkertaisella komennolla monimutkaisen näppäinkombon sijaan ja esineiden kestävyyden ilmaisin on huomattavasti helppolukuisempi. Uudistusten myötä kokonaisuus tuntuu aiempaa helpommalta. Yleisesti ottaen uudistukset tekevät pelaamisesta aiempaa vaivattomampaa. Myös kokemuspisteitä tuntuu satelevan huomattavasti aiempaa hövelimmin. Alkuperäisversiossa tasokattoa ei ollut juuri mahdollista saavuttaa yhden läpipeluun aikana, mutta nyt tasoja oli kertynyt jo parisenkymmentä ennen ensimmäisen yön saapumista pelissä. Nopeutettu tasonnousu tosin on varmasti jotain, mitä hiotaan vielä ennen lopullista julkaisua.
Dead Rising Deluxe Remaster on pääosin lupaavan oloinen kasvojenkohotus vanhalle kulttiklassikolle. Osa uudistuksista tuntuu omituisilta, mutta on mahdollista, että nyt testissä ollut versio ei vielä ole näiden osalta painovalmis. Kaikesta huolimatta allekirjoittanut ainakin jää odottelemaan lopullista julkaisua innolla.
Saatavilla: PC (testattu), PS5, Xbox Series X|S
Ikäraja: PEGI 18 (väkivalta)