Arvostelussa Shadow of Mordor: The Bright Lord – ”Laajennuksessa pääsee taistelemaan itseään Sauronia vastaan”

21.03.2015

Shadow of Mordor on viime syksynä ilmestynyt peli, joka oli rosoisuudestaan huolimatta yllättävän hyvä. Sen paras idea oli ns. Nemesis-systeemi. Jos pelissä kuoli, ei palautunutkaan aiempaan tallennukseen, vaan syntyi uudelleen. Viholliset jatkoivat elämäänsä, ja pelihahmon tappanut sai ylennyksen. Vastaavasti vihollisten hierarkiaa saattoi sotkea tappamalla organisaatiokaaviosta taktisesti jengiä.

Shadow of Mordorille on julkaistu kaksi tarinavetoista laajennusta, ensin Lord of the Hunt ja nyt The Bright Lord. Se sijoittuu varsinaisen Shadow of Mordor -pelin menneisyyteen, ja kertoo Celebrimbor-haltian syntytarinan. Laajennuksessa pääsee taistelemaan itseään Sauronia vastaan ja käyttämään Tolkienin tarinoissa tärkeässä osassa olevaa sormusta.

Valitettavasti käytännön tasolla The Bright Lord tuntuu hutaistulta. Sormuksen pitäisi olla kova juttu, mutta käytännössä se lähinnä pysäyttää ajan hetkeksi, jotta vihollisia voi tappaa tai pakottaa palvelukseensa rauhassa.

Palvelukseen pakottaminen onkin The Bright Lordin iso juttu. Viholliset voi tuoda puolelleen erilaisilla erikoisliikkeillä. Helpoin tapa hoitaa homma on hipsiä vihollisen taakse ja yllättää tämä taikajekulla. Vihollisten orjuuttaminen lataa sormusta.

Vihollisten värväämiseen paneudutaan vähän turhankin perusteellisesti. Kaikki pelin tehtävät ovat värväämistä, ja ne ovat selkeästi vaikeampia kuin alkuperäisessä pelissä. Valitettavasti vaikeustasoa ei ole nostettu tekemällä tilanteista mielenkiintoisempia, vaan tekemällä niistä rasittavampia. Kun taistelutantereella kohkaa sekä omia että vihollisen örkkejä, on vaikea hahmottaa mitä tapahtuu. Tehtävien suorittamisesta tulee toistoa ja pakkopullaa, kun pelaajan pääasialliseksi viholliseksi nousee pelin systeemit.

Onneksi Shadow of Mordorin hyvät puolet ovat edelleen läsnä, vaikka sitten ärsyttävien tehtävien lomassa. Nemesis-systeemi toimii edelleen, ja sen kanssa leikkiminen on hauskaa. Edes taistelu Sauronia vastaan ei kuitenkaan tee lisäpaketista hyvää.

KEHITTÄJÄ
MONOLITH PRODUCTIONS

JULKAISIJA
WARNER BROS.

TESTATTU
PS4

MUUT ALUSTAT
PC, PS3, XBOX 360, XBOX ONE

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

IKÄSUOSITUS
18+

PELAAJIA
1

PLUSSAT
LISÄÄ HYVÄÄ PELIÄ
NEMESIS TOIMII EDELLEEN

MIINUKSET
ANKEAA HINKKAUSTA
MONOTONINEN

PÄÄSTÖTODISTUS
Hienon pelin huono laajennus

ARVOSANA
6

LAJITYYPPI
Open world

JULKAISTU
24.2.2015

Lisää luettavaa