Arviossa Forza Horizon 2 – ”sijoittuu Pepsi-mainosten ja särmättömän markkinointiestetiikan maailmaan”

06.11.2014

Tiltin taannoisessa haastattelussa Forza-pelien luova johtaja Dan Greenwalt viittasi Project Gotham Racing -peleihin. Forza Horizon 2:sta pelatessa huomaa, ettei viittaus ollut sattumaa. Horizon 2 jatkaa PGR-pelien perinnettä, jossa olennaista ei ole pelkästään se kuka pääsee ekana maaliin.

Ykkösosan tapaan pelin ympäristönä toimii Horizon-niminen musiikki- ja autofestari. Tällä kertaa ollaan Etelä-Euroopassa. Kaupungit ovat vähän muovisia, mutta kun ajaa vuoristotietä auringon laskiessa, tuntuu kuin olisi Bond-elokuvassa.

Kilpailut on ryhmitelty autotyyppien mukaan, ja niitä on valtavan paljon. Niihin osallistumista jäsennellään road trippien avulla: Pelaaja ajelee kavereineen seuraavaan kaupunkiin, jossa on taas neljä kilpailua. Road trip ei ole kilpa-ajo eikä siinä ole voittajaa, vaan ennemminkin organisoitu tapa tutustua pelin teihin ja maastoon.

Tekijöiden mukaan yksinpelin muut kuskit toimivat niin, että peli analysoi pelaajien ajotapaa ja tekee niistä eräänlaisia haamuja muiden peleihin. Jokaisella muulla kuskilla on toisen pelaajan Xbox-tunnus. On vaikea sanoa, kuinka paljon oikean ihmisen ajotyylistä on oikeasti mukana, mutta pelifiiliksen kannalta ratkaisu on mainio. On paljon motivoivampaa ajaa kilpaa auton kanssa, jolla on kaverin nimi.

Kilpailujen kannalta merkittävin uudistus ensimmäiseen Horizoniin on mahdollisuus ajaa maastossa. Näitä osuuksia ei vaivaa liika realismi: Millä tahansa autolla voi ajaa pellossa. Niissä on oma haasteensa, sillä ajolinjan löytäminen on paljon vaikeampaa ilman teiden asettamia selkeitä rajoja.

Forza Horizon 2 on erinomainen autopeli. Ajaminen on aina hauskaa, kilpailut mielenkiintoisia, ajotuntuma erinomainen ja eri autojen mallinnus hyvä. Peli sopii myös mainiosti niille, jotka eivät juuri ole pelanneet autopelejä aikaisemmin.

Onneksi Forza Horizon 2:n pelaaminen on hauskaa. Muuten pelin tyyli alkaisi tuntua oudolta. Horizon 2 sijoittuu Pepsi-mainosten ja särmättömän markkinointiestetiikan maailmaan. Mikään todellinen tai raflaava ei pääse häiritsemään kauniita autoja ja auringonlaskuja.

KEHITTÄJÄ
PLAYGROUND GAMES

JULKAISIJA
MICROSOFT

TESTATTU
XBOX ONE

MUUT ALUSTAT
XBOX 360

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

IKÄSUOSITUS
3+

PELAAJIA
1, moninpeli

PLUSSAT
LÄHESTYTTÄVÄ
VALTAVASTI KAIKKEA

MIINUKSET
KLIININEN

PÄÄSTÖTODISTUS
Hauska ja helposti omaksuttava autopeli

ARVOSANA
9

LAJITYYPPI
Ajopeli

JULKAISTU
3.10.2014

Lisää luettavaa