Arviossa Divinity: Original Sin – ”sotkuinen mutta parhaimpina hetkinään loistava peli”

Elämme ylhäältä kuvattujen roolipelien uutta kukoistuskautta. Keväällä ilmestyivät Blackguards ja Shadowrun Returns: Dragonfall. Nyt syksyllä tuli Wasteland 2, ja horisontissa siintää Pillars of Eternity. Divinity: Original Sin on samaa sarjaa. Sen tyylilajina on fantasia, ja ensimmäisten muutaman tunnin ajan se tuntuisi olevan ideaköyhää peruskamaa.

Ensivaikutelma on petollinen. Tavanomaisen fantasiakuvaston lomasta paljastuu mielenkiintoinen, monipuolinen ja yllättävä taistelusysteemi. Se nostaa pelin kokonaan uudelle tasolle. Erilaiset efektit, kuten tuli tai vesi, vaikuttavat toisiinsa. Vaikea taistelu saattaa ratketa ovelalla maaston, loitsujen ja muiden efektien soveltamisella.

Alussa pelaaja luo kaksi hahmoa. Pelin kuluessa ryhmään saa lisääkin jäseniä, mutta pelaajan luoma kaksikko ovat varsinaisia päähenkilöitä. Ne voivat olla varas ja velho, ritari ja parantaja. Vaihtoehtoja on paljon, ja päähenkilöille syntyy pelin kuluessa luonne sen mukaan minkälaisia valintoja pelaaja keskusteluissa tekee.

Pelihahmot seikkailevat Rivellonin maailmassa ratkomassa erilaisia tehtäviä, kuten näissä peleissä aina. Vaikka maailma on kliseinen, on siinä hauska pohjavire. Läppä lentää koko ajan, ja monet viholliset ovat päättömän näköisiä. Pieniä yksityiskohtia on paljon, ja tarkka koluaminen palkitaan. Yksi hämmästyttävimmistä yksityiskohdista on lisäominaisuus, jonka myötä hahmo voi puhua eläimille. Eläindialogia on mukana enemmän kuin kenelläkään olisi mitään syytä odottaa.

Pelillä on muutenkin ilahduttavasti laajuutta. Läpipeluu kestää kymmeniä tunteja ja taistelusysteemissä riittää syvyyttä koko pelin ajaksi.

Original Sinin ongelmat tulevat esiin epäolennaisuuksissa. Kaupankäynti on tuskastuttavaa. Riitoja ratkaistaan onnettomalla kivi-paperi-sakset -systeemillä, jonka voi onneksi ohittaa. Tehtävien vaatimukset ovat joskus hämäriä, ja on helppo hortoilla paikkoihin joissa ei pärjää ennen kuin on saanut pari tasoa lisää. Sekavissa tilanteissa ei auta muu kuin tarttua netin läpipeluuohjeisiin.

Divinity: Original Sin on sotkuinen mutta parhaimpina hetkinään loistava peli.

KEHITTÄJÄ
LARIAN STUDIOS

JULKAISIJA
LARIAN STUDIOS

TESTATTU
PC

MUUT ALUSTAT
Mac

ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON

IKÄSUOSITUS

PELAAJIA
1, co-op

PLUSSAT
TAISTELU
LAAJUUS

MIINUKSET
KIVI-PAPERI-SAKSET
KAUPANKÄYNTI

PÄÄSTÖTODISTUS
Kliseisen kuoren alla piilee mainio fantasiaroolipeli

ARVOSANA
8

LAJITYYPPI
Roolipeli

JULKAISTU
30.6.2014