Ilmoitus: Maailman ensimmäinen e-urheilutapahtuma oli Spacewar-turnaus vuonna 1972

Ilmoitus: Tiesitkö, että videopelien juuret yltävät aina 1950-luvulle asti, ja ensimmäisestä videopeliturnauksesta on jo lähes 50 vuotta? Varsinainen e-urheilu on kuitenkin löytänyt nykymuotonsa vasta parin viimeisen vuosikymmenen aikana.

09.08.2021

Kotimainen vertailualusta Sortter teki katsauksen siihen, miten elektronisesta urheilusta eli e-urheilusta on vuosikymmenten kuluessa kehittynyt miljoonaluokan ilmiö. Sortter vertailee eri rahoitusvaihtoehtoja ja auttaa löytämään edullisen tarjouksen esimerkiksi uuden konsolin tai tietokoneen rahoittamiseen.

Digitaalisesta shakista videopeliturnauksiin

Videopelien synty sai luonnollisen alkusysäyksensä tietokoneiden kehityksen myötä jo 1950-luvulla, jolloin ryhdyttiin digitalisoimaan shakin kaltaisia perinteisiä pelejä. Erityisen merkittävä askel nykymuotoiselle pelaamiselle oli etenkin 80-luvun loppupuolella tapahtunut videopelien yleistyminen kotitietokoneissa ja pelikonsoleissa.

Myös nykymuotoinen turnausmuotoinen kilpapelaaminen alkoi hahmottua 70–80-luvuilla ja ensimmäisenä videopelikilpailuna pidetään vuonna 1972 Stanfordin yliopistossa järjestettyä Spacewar-turnausta.

Suomessa ensimmäinen suuri videopeliturnaus oli 1983 järjestetyt Pac Man -pelin suomenmestaruuskilpailut. Seuraava suuri suomalainen videopeliturnaus puolestaan oli vasta vuonna 2000 järjestetyt Nokian puhelimilla pelatun Matopelin SM-kilpailut.

Suomi kulki kilpapelaamisessa hieman suurempien alueiden perässä, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa turnauspelaaminen eteni kaupallisempaan suuntaan jo 90-luvulla. Tuolloin pelialan yritykset alkoivat kiinnostua kilpailullisen pelaamisen kaupallisista mahdollisuuksista ja muun muassa Nintendo järjesti NES-pelikonsolin pelien maailmanmestaruuskilpailut jo vuonna 1990.

Uuden vuosituhannen menestystarina

Nykymuotoisen kilpapelaamisen katsotaan alkaneen vuonna 1993 julkaistun Doom-räiskintäpelin sekä 1996 julkaistun Quake-pelisarjan myötä, sillä samoihin aikoihin internet mahdollisti pelaamisen kaukana olevien vastustajien kanssa.

Vuonna 1997 E3-tapahtumassa järjestettyä Quake-turnausta pidetään ensimmäisenä nykymuotoisena elektronisen urheilun turnauksena.

E-urheilun ammattimaistuminen alkoi silti vasta 2000-luvulla, kun turnausten palkkiot ja peliorganisaatioiden maksamat palkat alkoivat yltää sille tasolle, että pelaajien oli mahdollista elättää niillä itsensä.

Todellisen läpimurtonsa e-urheilu on tehnyt tällä vuosituhannella ja viimeistään viimeisen vuosikymmenen aikana lajin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Samalla siitä on muodostunut miljoonaluokan toimintaa niin alan yrityksille kuin huippupelaajillekin.

Kilpailuta myös rahoitus ennen valintaa

Oli pelaaminen itselle satunnainen harrastus tai ammattimaista toimintaa, se ei aina ole halvinta mahdollista ajanvietettä. Tietokoneen, pelikonsolin tai muiden tarpeellisten oheistarvikkeiden uusiminen voi maksaa suuria summia. Sen vuoksi yllättäviin kuluihin on kannattavaa vertailla erilaisia rahoitusvaihtoehtoja.

Sortterin palvelussa rahoitusvaihtoehtojen vertaaminen ja kilpailuttaminen on helppoa ja ilmaista. Sortter järjestää saamasi tarjoukset todellisen vuosikoron mukaan, joten palvelun avulla voit löytää itsellesi nopeasti edullisimman tarjouksen. Lisäksi erilaisten lainatarjousten vertaileminen keskenään onnistuu helposti todellisen vuosikoron avulla.Tutustu Sortterin palveluun ja löydä juuri sinun tarpeisiisi sopiva rahoitusvaihtoehto.

Lisää luettavaa