Mielipide: Isojen pelitalojen keskeneräiset julkaisut ovat sylkyklimppi kuluttajan kasvoille

14.12.2014

The Witcher 3: Wild Hunt -pelin julkaisu siirrettiin ensi vuoden helmikuusta toukokuuhun. Pelin tekijät kertoivat, miten aikovat julkaista sen täysin bugittomana.

Mikä tästä ilmoituksesta tekee sitten niin erityislaatuisen tapauksen?

Etenkin tänä vuonna konsolimarkkinoille on julkaistu pelejä, jotka ovat olleet keskeneräisiä ja paikoitellen jopa täysiä susia. Ubisoftin Assassin’s Creed Unity tupattiin markkinoille täynnä bugeja ja ongelmia, jotka jopa kaatoivat pelin. Halo: The Master Chief Collection kärsi serverongelmista ja nettipelin tökkimisestä. PS4:n Driveclub-autopeli kärsii yhä serveriongelmista – pari kuukautta julkaisun jälkeen.

Kaikki nämä pelit ovat tulleet ison julkaisijan ikeestä, ja siksipä niiden ongelmat ovatkin olleet anteeksiantamattomia. Isot pelijulkaisijat tietävät, että heidän pelejään ostetaan niiden keskeneräisyydestä huolimatta. Neljännesvuosikatsaus on saatava kuntoon hinnalla millä hyvänsä. Harmittavan usein maksajina ovat kuluttajat, jotka joutuvat kärsimään pelijulkaisijoiden ahneudesta.

The Witcher 3: Wild Hunt -peliä työstää puolalainen CD Projekt Red, ja sen jakelijana toimivat useat eri julkaisijat eri mantereilla. CD Projekt Red pitää lankoja tiukasti omissa käsissään. Siksipä heidän ilmoituksensa siitä, ettei heidän moraalinsa riittäisi julkaisemaan keskeneräisiä pelejä on silkkaa nannaa pelaajien korville.

Jo nyt voi arvata, että The Witcher 3: Wild Hunt tulee olemaan eräs ensi vuoden parhaimpia pelejä. Luottamus on myös kova sitä kohtaan, että studio vääntää pelinsä täydelliseen kuntoon ennen sen julkaisua.

Nykypäivän markkinataloudessa tällainen toiminta on kunnioitettavaa.

Valitettavasti sen ei pitäisi olla sellaista, vaan ihan normi.

Lisää luettavaa