Veljekset riitapukarit – arvostelussa Life is Strange 2 – Episode 3: Wastelands

Puolivälin krouvin episodi vie veljesten matkassa eteenpäin haasteesta toiseen kuin höyryjuna ilman jarruja.

Edellisen episodin dramaattisten loppuhetkien jälkeen odotukset matkan suunnalle ovat ristiriitaiset. Tarinan alkupuolella tehtyjen valintojen perusteella edellinen jakso on voinut päättyä joko veriseen konfliktiin tai veljesten keskinäisen suhteen selkeään lähentymiseen – muiden dramaattisten käänteiden ohessa siis. Kun lähtöpaikka kolmannelle jaksolle on voinut olla niinkin erilainen, ovat jännitys ja toiveet tulevasta vahvasti pinnalla.

Kuten edellisten jaksojen välissä, myös tällä kertaa on hypätty ajallisesti joidenkin tapahtumien yli, joihin voi palata vain Seanin muistikirjan piirrosten avulla. Nyt pojat ovat saaneet väliaikaisen suojapaikan kannabisfarmilta, jossa nuorukaiset tekevät töitä yhdessä aiemmin kohtaamiensa kiertolaisten kanssa keräten samalla rahaa seuraavaa etappia varten. Päivät kuluvat erilaisten työtehtävien parissa tarkasti valvovien silmien alla, mutta iltaisin pojilla on aikaa huolehtia leirin ylläpidosta, toisistaan sekä seurustella muiden leiriläisten kanssa.

Julkaisujen välisellä hypätyllä aikajaksolla veljesten keskinäinen suhde on kärjistynyt konfliktin partaalle – riippumatta siitä, mihin tilaan se jäi kakkosjakson lopussa. Tämä asettaa todella negatiivisen sävyn pelaamiselle, sillä tuntuu kuin poikien yhteiselämän edistämiseksi tehdyt valinnat ja etenemiset olisi pyyhitty pois turhana. Sisarusten jatkuva riitely on toki joissain tapauksissa arkipäivää, mutta nyt se viedään tarkoituksellisesti liialliselle tasolle.

Vaikka tarinan kaarelle jatkuva kinasteluun ajautuminen on saattanut kirjoittajien mielestä tuntua tarpeellista, se antaa kuvan kuin siitä, että aiemmilla valinnoilla ei ole merkitystä, jolloin pelaajalta tietoisesti ryöstetään mahdollisuus todella vaikuttaa juonen kulkuun. Ratkaisu olisi ymmärrettävä jos kaikki toisen episodin loppuratkaisut olisivat päättyneet selkeään konfliktiin, mutta nyt muista ratkaisuista otetaan merkityksellisyys pois. Tämä tuntuu todella hämmentävältä ratkaisulta pelissä, jonka viehätys suurilta osilta perustuu valintojen voimaan. Valinta varjostaa koko kolmannen tuotoksen tunnelmaa.

Visuaalisesti toteutus on tuttuun tapaan huippuluokkaa. Siirtymä talvisen Oregonin joulukoristeiden keskeltä kesäisen Kalifornian metsikköön tuo vaikuttavasti esille tekijöiden ammattitaidon ja silmän yksityiskohdille. Jokainen sijainti on pienten detaljien kanssa uskomattoman todentuntuinen taideteos. Korkeiden puiden hallitsema ympäristö on aamun auringonsäteistä illan nuotionkatkuun viehättävän seesteinen, minkä lisäksi yhdistelmä tunnelmallista musiikkia ja metsän äänien kirjoa tekevät kokonaisuudesta täydellisen.

Kokonaistunnelma vie onneksi nopeasti mukanaan alkuasetelman aiheuttamasta ärtymyksestä huolimatta. Oli tarinasta mitä mieltä tahansa, on hahmojen välinen kanssakäyminen tehty niin realistiseksi, että niihin samaistuu väkisinkin. Kukin persoona on selkeästi omanlaisensa, eikä yhdenkään kohdalla sorruta luonteenpiirteiden liioitteluun. Keskustelut ja pienet kohtaamiset ovatkin ehdottomasti Life is Strange 2:en parasta antia, jotka kantavat kokemusta eteenpäin silloinkin kun muut osa-alueet eivät samalla tavalla vakuuta.

Kokonaisuudessaan kolmas episodi tuntuu aiempia osia väkinäisemmältä. Perusasiat ovat toki edelleen kunnossa: hahmot ja kohtaamiset ovat upeita, minkä lisäksi audiovisuaalisesti toteutus on älyttömän kaunista. Juoni ja sen uskottavuus kuitenkin kärsivät, kun pelaajalta viedään väkisin pois tunne vaikuttamisen mahdollisuudesta. Se on kuitenkin ollut merkittävä myyntivaltti ja osa odotettua kokonaisuutta.

Aiempiin osiin verrattuna peliaika on myös yllättävän lyhyt, sillä tarina päättyy ennen kuin se on alkanutkaan. Kun pelattava osuus keskittyy vain pariin päivään, joiden väliin sijoittuviin pitkiin ajanjaksoihin ei voi vaikuttaa, tuntuu lopputulos monella tapaa epätyydyttävältä.

Koskettavat kanssakäymiset sekä erilaisten persoonien kirjo ovat selkeästi kolmannen episodin kantava voima. Ristiriitaiset tunteet viimeisimmästä tarinanosasta jättävät kuitenkin odotukset seuraavaa osaa kohtaan matalalle tasolle.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro (testattu), Xbox One, Xbox One X
Ikäraja: PEGI 18 (väkivalta, kielenkäyttö, päihteet)