Uutta historian siivillä – Arvostelussa Xenoraid

01.12.2016

Muistatko vielä niitä Atarin ja Nintendon klassisia avaruuspaukutteluita, joissa ulkoavaruuden möröt lähestyivät uhkaavasti ruudun ylä- tai sivulaidasta? Klassisia nimiä kuten Space Invaders, Galaga, Gradius… sekä Xenoraid? Tamperelainen pelistudio 10tons Ltd. on päättänyt lähestyä tämänkertaisella indie-pläjäyksellään menneiden vuosien Atari-klassikoita, mutta sekoittanut joukkoon luonnollisesti nykypäivää. Xenoraid tuo tuulahduksen männävuosien klassisia avaruusräiskintöjä nykypäivän alustoille omilla kikoillaan ja haasteillaan. Ja voi herranen aika kuinka sitä haastetta piisaakaan.

Kyseessä on kauniilla piirtografiikalla varustettu ja pystysuunnasta kuvattu 2D-avaruusräiskintä. Peli herättää välittömästi muistoja juurikin Atari-aikojen puolustusräiskinnöistä, mutta pakkaa on kuitenkin sekoitettu mukavasti. Siinä missä esimerkiksi Space Invaderissa pelaajan sotapurkki on lukittu ruudun alalaitaan liikkumaan oikealle ja vasemmalle, on Xenoraidissa sukkulointi tehty vapaaksi jokaiseen ilmansuuntaan. Aluksen ampumasuunta liikkuu myös kääntymäsuunnan mukaisesti, joka tuo oman vaihtelunsa pelattavuuteen.

xenoraid-rev1

Pelaamisesta omaperäistä tekee se, että pelaajalla on käytössään neljä alusta, joita voi vaihtaa pelaamisen aikana lennosta ohjaimen oikeanpuoleisia näppäimiä käyttämällä. Jokaiselle namiskalle voi valita ja kustomoida omanlaisensa tähtihävittäjän. Sotapurkkien erot ovat lähinnä arsenaalissa. Jollakin on konekivääri ja rypälepommeja, toisella taas haulikko tai esimerkiksi lämpöhakeutuvia ohjuksia.

Kaipaatko haastetta? Sitä on nimittäin tällä kertaa tarjolla yllin kyllin. Sotapurkit eivät kestä montaa iskua, minkä lisäksi tuhoutuminen on peruuttamatonta. Aluksia voidaan toki tehtävien välillä sekä korjata että päivitellä, mutta selviytyminen ei siltikään ole itsestäänselvyys. Ihan täyttä luotihelvettiä ei ole tarjolla, mutta lyijyä, plasmaa ja asteroideja lentää ruudulla runsaasti. Pelikokemus on myös jokaisella kerralla erilainen. Vihollisarmadat hyökkäävät aina eri joukoin ja asein. Kentissä vilisevät asteroidimyrskyt ovat myös niin ennalta-arvaamattomia, että edes Pekka Pouta ei pystyisi niitä ennustamaan.

xenoraid-rev2

Pelissä kuoleminen on armotonta. Välitallennuspisteitä tarjotaan vain, kun olet suorittanut vähintään kolme tehtävää putkeen. Jos menetät kaikki aluksesi ennen sitä, kappale alkaa alusta ja menetät kaikki hankkimasi päivitykset. Kenttien läpäisemisistä jaetaan krediittejä, joilla voi parannella tuliluikkuja ja korjata alusten vahinkoja. Uusia alustyyppejä avataan etenemällä pelissä, mutta kyseessä on enemmänkin uusien tuliluikkujen hipelöintiä kuin varsinaisten sotakoneiden haltuunottoa.

Xenoraid tarjoaa kaksi erilaista pelimuotoa: kenttä kentältä etenevän tarinatilan sekä selviytymis-moodin. Jälkimmäisessä on tarkoituksena selvitä mahdollisimman pitkälle alati vaikenevia ja määrällisesti kohoavia ulkoavaruuden mörköjä vastaan. Vihulaisia voi paukutella molemmissa muodoissa joko yksin tai enintään kolmen kaverin kanssa.

xenoraid-rev3

Tarinatilassa käsitellään aikaa, jolloin maapallon ja ulkoavaruuden mörköjen taistelu sai alkunsa. Kenttä kentältä etenevää pelaamista on höystetty tasojen väliin lykityillä tarinapätkillä, joissa stillkuvien ja tekstiboksien kanssa vierivä tarina on kirjoitettu. Ääninäyttelyn puute ja geneerisen näköiset avaruustaistelijat eivät herätä mielenkiintoa tarinaa kohtaan, joten se on pikaisesti skipattu A-näppäintä painelemalla.

Kuten aikaisemmin kävi selväksi, Xenoraid tarjoaa tuulahduksen uudistettuja nostalgiaviboja päivitysominaisuuksien ja haasteiden saattelemana. Valitettavasti päivitykset klassikkopeleihin kulkevat kuitenkin sitä perinteistä ”etene ja kehity” –kaavaa pitkin, eikä mistään täysin uudesta tai ihmeellisestä ole kyse. Pelillä kosiskellaan nostalgiannälkäisiä pelureita mukaan temmellykseen, mutta pelattavuus ei siltikään tarjoa ”sitä jotain” mikä saisi suurempaa kiinnostusta pinnalle. Xenoraid saa kuitenkin aikaan onnistumisen tunteita, kun viimein pääsee tehtävän läpi niukin naukin useiden yritysten jälkeen. Loppujen lopuksi paukuttelu alkaa toistamaan itseään ja hermoromahdusten sarja on väistämätön pelkän haasteellisuuden vuoksi. Eniten hupia Xenoraid tarjoaakin selviytymismuodon maailmanennätyksiä tavoittelevan kaveriporukan kesken.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox One (testattu)
Ikäraja: 7

Samu Turkia

Lisää luettavaa