Maailmanloppu tuli vihdoinkin – arvostelussa The Last Of Us: Part I (PC)

Jo klassikon asemaan nostettu pelisarja ottaa ensiaskeleensa tietokoneiden ihmemaailmaan. Merkkiteoksen käännöstyö ei kuitenkaan ole aivan odotetulla tasolla.

15.04.2023

Loppuvuodesta 2022 uusioversion muodossa nykysukupolvelle julkaistu The Last of Us: Part I jätti oudon maun suuhun. Alun perin PS3:lla julkaistu peli oli jo kertaalleen remasteroitu eikä täydelle uusioversiolle koettu juurikaan olevan tarvetta. PlayStation-konsoleilla kolmatta kertaa julkaistua pakettia ei kuitenkaan ole aikaisemmin nähty Sonyn laitteiden ulkopuolella. PC-käännös tarjoaa täten myös muille päästä kokemaan yksi viime vuosien hienoimmista kokemuksista. Viime vuoden puolella Naughty Dogin Uncharted-sarjan tietokoneille tuonut käännöstöihin erikoistunut Iron Galaxy näyttää kyntensä dystopiaseikkailun parissa. Valitettavasti kynnet vain ovat kovin tylsät, sillä PC-versio on teknisiltä puitteiltaan varsinainen sekasotku.

Cordyceps-sienen uuden mutaation käynnistämä maailmanlopun visio on edelleen tarinallisilta osa-alueiltaan koko pelialan kärkipäätä. Hiljalleen etenevä ja rauhallinen kerronta leikittelee pelaajan odotuksilla jatkuvasti. Pahaa aavistamaton seikkailija tuuditetaan valheelliseen turvallisuuden tunteeseen piirtämällä ruudulle kauniita maisemia ja leppoisaa kerrontaa, kunnes yht’äkkiä kasvoille isketään äkkinäisiä ja järkyttävän väkivaltaisia kohtauksia sekä juonenkäänteitä. Jatkuvia narratiivisia kierrepalloja heittelemällä saadaan luotua tehokkaasti ilmapiiri, jossa mihinkään perinteisiin hahmokaartiin tai tarinaskenaarioihin ei voi enää varsinaisesti luottaa. Tästä johtuen pulaan joutuneiden seikkailijoiden puolesta myös ihan oikeasti pelkää, sillä lopputulema ei ole mitenkään itsestäänselvyys. Pelin jatko-osa täydentää hienosti ensimmäisen osan esittelemiä teemoja, joten toivottavaa on, että sekin nähdään jossain vaiheessa PC:llä.

Pelattavuudeltaan kyseessä on kaksijakoinen teos. Siinä missä kollegani Markus ei lämmennyt verrattain hitaalle ja kömpelön tuntuiselle toiminnalle, itse koen sen korostavan brutaalia maailmankuvaa entisestään. Myös PC:llä tuetaan Sonyn nerokkaan DualSense-ohjaimen haptisia erityisominaisuuksia. Tarpeen myötä jäykistyvät liipaisimet, jatkuvat tarkat tärinätehosteet ja muut ohjaimen erityisominaisuuksia hyödyntävät tehosteet lisäävät analogiselta tuntuvan toiminnan intensiivisyyttä entisestään. Ruosteisen revolverin liipasimesta vetäessä ei voi olla aivan varma luodin lentoradasta. Haptiikka pitää huolen siitä, että aseiden epätarkkuus tai epäluotettavuus ei missään vaiheessa pääse ohjainta kädessä pitävältä unohtumaan. Vaikka tehosteet ovat pieneltä tuntuva lisä, onnistuvat ne tuomaan pelihahmona toimivan Joelin huomattavasti lähemmäs kokijaa kuin aiemmissa versioissa.

Kun pelattavuus ja tarinankerronta ovat edelleen erinomaisissa kuoseissa, on varsin ikävää todeta teknisten osa-alueiden ontuvan todella pahasti. Julkaisupäivän tienoilla raportoitu epävakaus tuli koettua hyvinkin konkreettisesti testijakson aikana. Ainoa arvostelukokoonpano, jolla teos ei onnistunut kaatumaan jatkuvalla syötöllä, oli ironisesti piskuruinen Steam Deck. Virallisesti paketti ei vielä ole saanut Valven käsitietokoneelle tarkoitettua optimointipäivitystä ollenkaan, joten on hassua, että juuri sillä touhun sai pyörimään suurinpiirtein vakaasti. Beauty- ja Beast-testikoneilla kokemus ei ollut yhtä ruusuinen. Lähes sekunnilleen aina viiden minuutin pelailun jälkeen koko koneen juntturaan vetänyt kaatuilu ei varsinaisesti saanut allekirjoittanutta hymyilemään.

Jatkuvan kaatuilun ohella julkaisua ovat piinanneet muun muassa hitaasti latautuvat tai kokonaan latautumatta jäävät tekstuurit, ylisuuret laitteistovaatimukset, jatkuva nykiminen, järkyttävän hitaat lataustauot sekä hiirellä ja näppäimistöllä pelatessa omituinen tökkiminen ohjauksessa. Nyt muutama viikko julkaisun jälkeen linjoille puskettu päivitys on onneksi jo ratkaissut merkittävän osan ongelmista. Vaikuttaa siltä, että viimeisin julkaistu korjauspaketti saattaa hyvinkin olla alkujaan julkaisupäiväksi tarkoitettu “day one” -setti.

Ultra-asetuksilla korkeilla resoluutioilla pyöriäkseen teos vaatii suorastaan naurettavan määrän vääntöä konepellin alta. Viime sukupolven tehokkaimpiin näytönohjaimiin lukeutuva Nvidian RTX 3080 ei näyttömuistinsa vähäisyyden takia esimerkiksi riitä, mikäli touhua aikoo tarkkailla kaikki mittarit kaakossa. Beast-tehomyllyn RTX 4070 Ti -kortilla homman saa pyörimään DLSS-skaalausta käyttäen kaikki asetukset tapissa 4K-resoluutiolla lähellä sadan kuvan ruudunpäivitystahtia. Tällöinkin tosin esimerkiksi uudelle alueelle siirtyessä päivitysnopeus saattaa notkahtaa hetkellisesti huomattavasti alemmas. Budjettikone Beautylla homma pyörii nätisti kunhan on valmis tekemään kompromissejä krumeluurin suhteen. Keskitason asetuksilla sekä AMD:n FSR-skaalausta käyttämällä homma pyörii tasaisesti ja näyttää erinomaiselta 1080p-resoluutiolla ajettaessa. Mainittakoon vielä erikseen, että jopa kaikkein alhaisimmilla graafisilla asetuksilla peli näyttää naurettavan hyvältä.

Steam Deckillä teos on kaikkein alhaisimmilla asetuksilla juuri ja juuri pelattavissa. Laitteen omaa 1 280 x 800 -resoluutiota käyttäen ruudunpäivitys vaihtelee kahdenkymmenen ja neljänkymmenen välillä. Intensiivisimmissä kohtauksissa homma alkaa jo pätkimään tuntuvasti. Kokemus ei missään nimessä ole optimaalinen, mutta on silti ilahduttavaa havaita, että jopa ennen virallista optimointia paketti ainakin teoreettisesti on läpäistävissä myös matkan päällä.

The Last of Us: Part I ei ole uudessa käännösmuodossaan ongelmaton teos. Jatkuvien korjausten ansiosta se alkaa hiljalleen olemaan sellaisessa kunnossa, että sen hankintaa voi jo varovaisesti suositella. Alan klassikkoteoksen julkaisu laajemmalle yleisölle on aina kulttuuriteko. Julkaisun tekniset kommellukset onneksi voidaan korjata, mutta mainehaitan paikkaaminen jälkikäteen on vaikeaa. Toivottavasti jatko-osa saadaan PC:lle ilman samankaltaista sähläystä. Nyt pisteitä on väkisinkin rokotettava nolostuttavan heikon julkaisukondiksen takia.

Saatavilla: PC (testattu), PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5
Ikäraja: PEGI 18 (väkivalta, kielenkäyttö)

YHTEENVETO:
*** / *****
Klassikkoteoksen erinomaisen uusioversion teknisesti ontuva käännös. Lukuisten päivitysten ja korjausten jälkeen julkaisukuntoinen teos on kuitenkin ehdottomasti peliä aiemmin kokemattomille katsastamisen arvoinen.

Käytetyt arvostelukoneet:

Tehokone “Beast”
Prosessori: Intel Core i7 12700K
Keskusmuisti: 32 Gt 3 600 MHz DDR4
Näytönohjain: Nvidia RTX 4070 Ti 12 Gt OC

Budjettikone “Beauty”
Prosessori: AMD Ryzen 5 5600
Keskusmuisti: 16 Gt 3 600 MHz DDR4
Näytönohjain: AMD Radeon 6600

Steam Deck

Ellien mielestä Tähtien Sodan prequel-trilogia oli alkuperäistä parempi. Joel harkitsi vakavissaan tehtävän keskeyttämistä.

Lisää luettavaa