Roolipelien kuningas taittuu taskuun – arvostelussa The Elder Scrolls V: Skyrim

Jo tenavaikään ehtinyt Skyrim kääntyi Switchille. Ampuuko Bethesda itseään jousipyssyllä polveen julkaisemalla vanhan teoksen, vai onko roolipelimammutilla vielä annettavaa?

24.01.2018

Alkujaan vuonna 2011 julkaistu The Elder Scrolls V: Skyrim on keskeinen osa modernia pelihistoriaa. Vaikka teos on nähty alustalla jos kuudennellakin, mammuttimainen roolipeliseikkailu ei ole vanhentunut liiaksi. Sitä se ei tee nytkään, kun Skyrim kääntyy osaksi Switchin pelikirjastoa. Lopputulos on tuttu, turvallinen ja erinomainen – sekä kannettava.

Skyrimin tarinaa tai alkutaivalta tuskin tarvitsee kerrata, sillä teoksen täydellinen ohittaminen vaatisi metsässä asumista. Teos on lyhyesti kuvattuna järkälemäisen valtava roolipeliseikkailu maailmassa, jossa lohikäärmeet viilettävät taivaalla, jättiläishämähäkit tepostelevat teurastettavaksi ja sankarihahmo voi näyttää kissalta. Se, miten pelin haluaa kokea, on täysin kiinni pelaajan mielivallasta. Jos päätarina ei kiinnosta, muuta seikkailtavaa ja tehtävää tarjotaan sadoiksi ellei jopa tuhansiksi tunneiksi. Skyrim on addiktio pahimmasta päästä.

Switch-käännös on periaatteessa tuttu teos. Pelin peruselementit ovat kuten aina ennenkin, eikä teosta ole pahemmin muokattu. Merkittävimmät pelilliset uutuudet ovat amiiboista saatavat varusteet sekä Joy-Con-ohjainten heiluttelu. Liiketunnistuksen käyttäminen taistelussa osoittautuu ihan kivaksi ja toimivaksi, mutta silti perinteisten näppäimien painelu tuntuu luonnollisemmalta. Mätkintä ei tunnu kummillakaan asetuksilla kuitenkaan täysin nykypäiväiseltä, sillä yli seitsemän vuoden taival näkyy mekaniikoissa melko selvästi. Vaikka Skyrim ei ole vanhentunut käsiin, vuosirenkaat eivät jää huomaamatta.

Siinä missä etenkin PC-Skyrim on vuosien saatossa laajentunut jokaiseen mahdolliseen ilmansuuntaan, Switchin versiossa ei modeilla juhlita. Pelaajien luomien sisältöpakettien puuttuminen on harmillista, sillä tuhannet julkaistut modit laajentavat kokemusta todistetusti. Onneksi puutetta kompensoidaan pakettiin ympätyillä kolmella laajennuksella. Emopeli sekä lisäosat Dawnguard, Hearthfire ja Dragonborn takaavat sellaisen määrän pelattavaa, että seuraavaa peliostosta ei tarvitse miettiä enää tämän vuosikymmenen aikana.

Switchin Skyrim hyödyntää onneksi konsolin mahdollisuuksia täydellisesti. Siinä missä kilpailevilla alustoilla pelaaminen vaatii töllöttimen tai näyttöpäätteen tuijottamista, Switchillä seikkailun voi ottaa mukaansa. Lopputulos onkin petollinen, sillä lyhyeksi iltapuhteeksi ajateltu vartin sessio muuttuu auttamattoman varmasti useamman tunnin maratoniksi. Onko kelloon vilkaisusta järkyttyminen plussa vai miinus, sitä voi jokainen pohtia itsekseen. Kannettava versio toimii joka tapauksessa lähes moitteettomasti. Ruudunpäivitys ottaa hetkittäin nuolen polveen, mutta ongelma on onneksi minimaalinen. Skyrimistä voi povata vankkumatonta hittiä etenkin tien päällä viihtyville Switch-pelureille.

Teos on teknisesti edelleen komea suoritus. Vaikka ulkoasu ei ehkä enää pärjää nykyjulkaisujen rinnalla, pelimaailman suunnittelu päihittää edelleen nokkavat tulokkaat. Hyinen vuoristomaisema, edessä suojaa lupaava alkukantainen kylä ja vapaasti taivallettavat metsiköt ovat yhä edelleen elämyksiä. Laajuudesta johtuvat sivuoireet – pääasiassa hölmöilevät tekoälyhahmot ja jouskarimiesten aiheuttamat polvimurheet – eivät latista immersiota missään vaiheessa liiaksi. Skyrimin tapahtumia ei näe, ne kokee.

Ääninäyttelyn taso heittelee harmillisesti edelleen jossain määrin, mutta muutoin audiopuolella on onnistuttu. Pelin äänimaisema on yksi pelihistorian komeimpia suorituksia. Olin seikkailun alkumetreillä hitusen skeptinen Skyrimin kokemisesta uudelleen, mutta lohikäärmeen kirkunat vakuuttivat skeptikon jälleen ensiminuuttien aikana. Soundtrack sekä ympäristön äänet ovat komeaa kuultavaa.

Switchin Skyrim on ennen kaikkea kannettava kokemus. Kotisohvallakin teos toki pärjää mainiosti, mutta modituen puute on melkoisen iso isku muihin versioihin nähden. Siinä missä muut alustat vaativat kotioloissa homehtumista, Switchillä Skyrimin saa kuitenkin mukaan terassille, lentokoneeseen sekä työpäivän kahvitauolle. Näinä hetkinä teos on vahvimmillaan. Mammuttimaisen seikkailun parissa viihtyy niin lyhyen tovin kuin pitkäksi venyneen sessionkin ajan. Eihän siitä mihinkään pääse, että Skyrim on vielä seitsemän vuotta julkaisunsa jälkeen ajankohtainen ja tarkastelua kestävä kokonaisuus. Jos peli on jäänyt aiemmin kokematta tai kesken, virhe kannattaa korjata näin jälkikäteen. Skyrim on uuden mahdollisuuden ja koukutuksen ansainnut.

Saatavilla: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation VR, Switch (testattu), Xbox 360, Xbox One
Ikäraja: 18 (PEGI)