Puoli vuotta myöhemmin – mitä kuuluu Call of Duty: Mobilelle?

Taskuun mahtuva Call of Duty: Mobile on kuumentanut kuluttajien matkapuhelimien akkuja jo reippaan puolen vuoden verran. Onko teoksen suosio jo hiipunut, vai jatkaako tasku-CoD räjähdysmäistä suosiotaan?

Viime vuoden lopussa positiivisesti yllättänyt Call of Duty: Mobile rullaa edelleen vahvasti mobiilipelimarkkinoiden kärkipäässä. Android-käyttäjille tuttu Google Play kertoo Tasku-CoDin latausmäärän olevan reipas sata miljoonaa kertaa. Mobiilipelinä yllättävän vakuuttava Call of Duty: Mobile on pysytellyt ilmaispelattavana tarjoten kuitenkin pelin sisäistä kauppapaikkaa kosmeettisten kilkkeiden ostoon. Teos on edennyt julkaisustaan jo kuudenteen kauteen, joten onko matkalla tapahtunut mittavaa kehitystä vai jurnuttaako “Phone of Duty” paikoillaan?

Call of Duty: Mobilen taivalluksen suurimpia kehitysharppauksia ovat virallinen ohjaintuki sekä kiristynyt huijauksenesto. Julkaisun alkutaipaleella peruskäyttäjiä vaivasi erityisesti tietokoneella dominoivat emulaattoripelurit, mutta tämäkin ongelma ratkaistiin pikaisesti. Tänä päivänä sovellus tunnistaa pelaajan lähdelaitteen ja polkaisee esimerkiksi emuloinnin kautta pelaavat samoille palvelimille toisten tietokonekäyttäjien kanssa. Ohjaintuen ansiosta myös ulkoista kapulaa käyttävät pelaajat saavat vastustajakseen vain muita samalla tavalla pelaavia. Pelaajan tulee itse vahvistaa pelin asetuksista, että käytössä on ohjain ennen paukutteluun liittymistä, mikäli mielii tällä tavoin pelata.

Ohjaintuessa on otettu ainakin Xbox Onen ohjaimet huomioon. Sovellus tunnistaa kytketyn ohjaimen ja vaihtaa otteluissa sekä valikoissa näkyvät painikkeet tutun AXBY-asettelun mukaiseksi. Ohjaimella pelaaminen ei ole tosin verrattavissa esimerkiksi konsoliräiskintöihin, sillä mobiilipaukuttelu tuntuu harmillisen epätarkalta. Mukana oleva tähtäinavustin hidastaa perinteisesti hitusen vihollisen kohdalla, mutta silti tähtääminen tuntuu jatkuvasti yliampuvalta. Vaikka herkkyysasetuksia on saanut viilata vaikka kuinka paljon, konsolitason sihti on jäänyt haaveeksi. Tuntuu uskomattomalta sanoa tämä, mutta pidän Call of Duty: Mobilen pelaamisesta enemmän kosketusohjauksen kanssa.

Sisältöpuolella Call of Duty: Mobile on pysytellyt rauhallisena mutta mukavan vaihtelevana. Isoveljistään tutut pelimuodot aina Capture the Flagistä Gun Gameen vaihtuvat tasaisin väliajoin perusmuotojen kavereiksi. Sama pätee aseiden ja moninpelikarttojen kanssa, sillä uutuuksia tipahtelee silloin tällöin molempiin kategorioihin. Matkalla on nähty fanien suosikkeja ja inhokkeja. Viimeisimmän kauden kohdalla Modern Warfare 2:ssa alun perin nähty Rust on nostettu jalustalle länkkäriteeman koristelemana. Kartan mukana erityisesti revolverit ja tarkkuuskiväärit ovat saaneet teemalle sopivia kosmeettisia lisiä.

Vaikka en ole juuri kummoinen mobiilipelaaja, on Call of Duty: Mobile pysytellyt visusti asennettuna uskollisessa OnePlus 7 Prossani. Testailen usein suosittuja mobiilipelejä, kunnes kuukausien käyttämättömyyden jälkeen poistelen niitä luuristani. Tasku-CoD sen sijaan on ollut tiheämmässä käytössä ja syystä. Mobiilista huolimatta Call of Duty: Mobile on lähes konsolitason tuote, enkä usko teoksen suosion laskevan vielä pitkään aikaan.

Lopuksi koen sopivaksi sisällyttää ottelun verran kuvamateriaalia ikäänkuin bonukseksi. Allekirjoittanut ei koe itseään alan mestariksi, mutta kuvailisin suorituksen olevan keskivertoa parempi. Ottelutyyppinä toimii perinteinen Team Deathmatch, joka käydään alunperin Call of Duty: Black Opsissa nähdyssä Summit -kartassa. Ottakaa klippi haltuun, jos se innostaisi kokeilemaan Tasku-CoDin viihdearvoa.

LISÄYS: Tilt teki parisen kuukautta tämän arvion jälkeen uuden tilannekatsauksen. Pääset lukemaan sen täältä.

Saatavilla: Android (testattu OnePlus 7 Pro), iOS
Ikäraja: PEGI 18 (PEGI-tietokannassa ei tarkempia tietoja)

Loottilaatikoiden kanssa voi toisinaan käydä tuuri!