En ymmärrä, siis lyön – arvostelussa JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R

Taistelupelifanaatikkona JoJo’sin maailmaan sukeltaminen oli helppo homma. CyberConnect2:sen kynästä kyhätty mielenkiintoinen ja jokseenkin hämmentävä nyrkkifestari toimii kuin junan vessa. Eikä ihme, sillä onhan studion apuna ollut Tekkenin luoja Bandai Namco.

26.09.2022

Kultti- ja meemisuosiosta nauttiva JoJo’s Bizarre Adventure on nimensä mukaisesti vallan omituista meininkiä. En ollut ennen peliin tutustumista lukenut sivuakaan sarjasta mangaa tai katsonut jaksoakaan animea. All Star Battle R:llä ei ole juonellisesti mitään annettavaa pelaajalle, joten tietäjät tietävät. Me muut lähinnä keskitytään pistämään hampaita kurkkuun tai sitten on tutustuttava tarkemmin lähdemateriaaliin ennen pelaamista.

Arvostelukopion kanssa toimitettu pikaopas tiesi kertoa, että JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R ei olekaan täysin alkuperäinen taistelueepos. R-kirjaimen erolla kyseessä on vuoden 2013 eksklusiivisesti PlayStation 3:lle julkaistun All Star Battlen remasteroitu versio. Ehostettuun versioon on pakattu alkuperäisen rosterin ohella kaikkien neitsytjulkaisussa nähtyjen lisäsisältöjen hahmopaketit. Turpakäräjiin pääsee täten ottamaan osaa yli 40 hahmon voimin. Hahmorosterin koosta huolimatta taistelu tuntuu hyvinkin tasapainoiselta, eikä jengistä paljastunut yhtäkään naurettavan helppoa tai ylivoimaista taistelijaa. Remasterointilla on samalla juhlistettu JoJo’s Bizarre Adventuren mangan 35-vuotisjuhlaa sekä erillisen animesarjan 10-vuotispäiviä. Pitkä taival on siis jo käyty.

ASBR ei ole pelkästään nimihirviö, sillä teosta on oikeasti hirvittävän kiva pelata. Taustatietävyyden puuttuessa kokonaisuus on toki hämmentävä, mutta taisteluihin saa otteensa kiinni yllättävänkin helposti. Helpoimmillaan pelaaja kuin pelaaja saa mukavan kombon vastaparin turpavärkkiin yhtä painiketta ränkkäämällä. Pintaa syvemmälle kurkistaessa taistelun kulkuun saadaan myös edistyksellisempää näppäinsirkusta. ASBR:nkin kohdalla pätee perinteinen ”helppo oppia, vaikea masteroida”.

Helppo oppipolku vaatii tietysti todisteita taustalleen. Xboxilla ohjainasettelu on ainakin yksinkertaista huttua. X-, Y- ja B-painikkeissa lymyilevät järjestyksessään kevyt, keskiverto ja voimakas isku. Näiden kaverina erilaiset nuoliyhdistelmät puoliympyröistä siksakkiin laittavat taistelijan tekemään jonkin eriskummallisen erikoishyökkäyksen. Peruskoukkuja ja muuta mellastusta voi oppia kombottamaan yllättävänkin vapaasti taitojen karttuessa. Olkapainikkeisiin on maalattu teatraalinen animaatiolla höystetty pidempi iskusarja sekä oikopolku heittohyökkäyksiin. Näitä ei tietysti voi ripotella taistelukentille ihan miten sattuu. Näiden suorittaminen vaatii erillisen erikoishyökkäyspalkin tyhjentämistä, joka täyttyy taistelun aikana. Saattaa kuulostaa sekasotkulta, mutta ASBR tottelee aika perinteistä taistelupelien reseptiikkaa.

Vertailukappaleeksi ASBR:n rinnalle toimii mainiosti etenkin Street Fighter -sarjan vanhemmat osat. Taistelut käydään sivusta kuvattuna ilman vapaata liikehdintää jokaiseen ilmansuuntaan. Poikkeuksena on tietysti erillinen väistöliike, joka on perustorjunnan kaverina. Maagisesti ajoitetun väistön myötä on mahdollista rikkoa vastustajan kombo ja sujauttaa oma nakkikioskiheijari kaverin legorivistöä kohti. Maagisuus oikeasti pätee, sillä ainakin oma onnistumisprosenttini on niin pahasti pakkasen puolella, ettei marraskuun lähestyvä pimeä kylmyys tunnu juuri miltään.

Mitä JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R:llä on sitten tarjottavana juonellisten puutteidensa korvikkeena? No aika pitkälti taistelua ja taas vähän lisää taistelua. Yksinäiselle pelurille on saatavilla loputtomia tunteja tekoälyn pään hakkaamista patteriin tai vaihtoehtoisesti All-Star Battle Moden kahlaamista eteenpäin. Pelimuoto hakee hieman tarinallista kulmaa, mutta loppujen lopuksi kyseessä on vaan pikkuhiljaa haastavammaksi kasvavaa taistelua pienellä twistillä. Taisteluparit jaetaan mangassa ja animessa esiintyvien taistelujen myötä, jolla luodaan tarinallista illuusiota. Voisin kuvitella teoksen demottajan haippaamassa yleisöä saatetekstillä ”nyt voit kokea tämän eeppisen hetken sarjassa tämän taistelijan näkövinkkelistä”, joka on selkein tapa selittää All-Star Battle Moden toiminta. Taistelu itsessään ei teknisesti poikkea normaalista ottelusta mitenkään, mutta mielenkiintoa on yritetty lisätä kolmella haasteella per turpajuhla. Haasteet vaihtelevat aika simppelisti ja ne kiertävät ottelusta toiseen hyvin minimaalisella vaihtelulla. Esimerkkejä haasteista ovat muun muassa voita kaksi erää ilman tappiota tai käytä erikoisiskua nönnönnöö kolme kertaa ottelun aikana.

Jottei All-Star Battle Moden takominen olisi täysin turhaa, voitoista jaellaan virtuaalista mammonaa. Palkintokatalogi ei toki päätä huimaa vaan on hyvinkin perinteikäs. Ensisijaisesti kolikoilla avataan vaihtoehtoisia asukokonaisuuksia ja väripaletteja hahmorosteria koristamaan. Koska ASBR on juhlajulkaisu, tosifaneille tarjotaan herkkuja avokätisesti. Valikoimasta voi nimittäin bongata esimerkiksi konseptitaidetta ja pelissä sekä animessa esiintyviä biisejä rinkuteltavaksi. Jälleen kerran ominaisuus, joka vaatii lähdemateriaalin tietämystä antaakseen todellista onnistumisen tunnetta.

Pelikavereita löytyessä ASBR tarjoaa oivat mahdollisuudet kaveriporukan sisäisten ongelmien ratkaisemiseen. Teos suorastaan syleilee vanhoja hyviä aikoja, kun television eteen istahti ryhmä innokkaita pelureita vetämään toisiaan virtuaalisesti pataan ilman syytteitä pahoinpitelystä. Verkon yli käytävät ottelut ovat nykyajan hengessä mahdollisia, mutta ainakaan testijakson perusteella nettikamppailua ei voi ainakaan Suomessa suositella. Verkkokoodin viiveen myötä oma roolini muistutti enemmän nyrkkeilysäkkiä kuin tasavertaista ottelijaa.

JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R ei ole maailmaa mullistava taistelupeli. Puuttuva juonellinen osuus laahaa tunnelmaa, mutta teoksen erinomainen ja helposti opittava pelattavuus pelastaa kokonaisuutta kuitenkin positiivisen puolelle. Yksinäiselle taistelijalle ei välttämättä ole luvassa muuta kuin pohjatonta treenausta, kun taas porukalle ASBR antaa mahdollisuudet esimerkiksi illanviettoon. Toki on mahdollista, että lähdemateriaalin ollessa kulmia kohottava ja ylenpalttisen räiskyvä, saattaa utelias tutustua myös peliin pohjautuvaan manga- ja animetuotantoon.

Saatavilla: Nintendo Switch, PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5, Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X|S (testattu)
Ikäraja: PEGI 12 (väkivalta, kielenkäyttö)

YHTEENVETO:
*** / *****
Hyvin hiottua taistelua, jonka kohdeyleisö jakautuu kahtia. Joko ymmärrät tai sitten et ymmärrä mitä ruudulla tapahtuu. Soveltuu parhaiten kaveriporukan illanvieton aktiviteetiksi esimerkiksi turnauksena tai riidan sovitteluna.

Eletään vuotta 2022, mutta Pentti luottaa edelleen vanhan liiton ”vedä sormesta”-vitsiin.

Lisää luettavaa