Ysärin kirkkaimpien ja kaivatuimpien pelisankareiden listalla korkealle loikkiva Crash Bandicoot teki vuonna 2017 odotetun paluun klassikkotrilogian uusineen N. Sane Trilogy -paketin myötä. Sittemmin uusitun Crash Team Racing Nitro-Fueledin jälkeen oli vihdoin aika saada kokonaan uutta kahlattavaa, kun vastuu ikonisesta tasoloikkijasta siirtyi Toys for Bob -studiolle. Yleensä nostalgisiin muistoihin ei parane liiaksi kajota, mutta onneksi tekijätiimin Crash Bandicoot 4: It’s About Time osoitti huolet turhiksi. Kehveli sentään, tämä tekijäpoppoohan ymmärtää Crashin syvimmän olemuksen!
Kehittäjälle sateli teoksen korkeasta vaikeusasteesta huolimatta runsaasti kiitosta. Vaikka tämän perusteella Crash 5 olisi voinut tuntua luontevalta ja helpolta ratkaisulta, on tiimi lähtenyt toiselle tielle. Keskikesän helteillä markkinoille pukattu Crash Team Rumble yhdistelee tuttuja elementtejä nykyajalle tyypilliseen moninpelikarkelointiin. Toys for Bobin konttorilla olisi tosin syytä hankkia suunnittelijoille lukulasit, sillä uusi osa oli fanien unelmissa palvelus pelaajille, ei lisähintaa vaativa palvelu.
Crash Team Rumble vie mittelöitsijät kahden tiimin ja kahdeksan pelaajan verkkotaistoihin. Neljän soturin jengit koostuvat ikonisista ukkeleista ja akkeleista, jotka jakautuvat kolmeen eri hahmoluokkaan. Crash sekä muut vikkeläkinttuiset pistetehtailijat keräävät taisteluareenalta wumpa-hedelmillä pojoja, puolustusvoittoinen Dingodile laittaa vastapuolen voittohaaveille kampoihin ja Coco pyrkii tukemaan oman jengin toimintaa tarjoamalla erilaisia bonuksia. Julkaisuhetken kahdeksan eri hahmoa tarjoavat runsaasti pelityylillistä vaihtelua, mutta meno on silti miellyttävän helposti omaksuttavaa.
Kuten hahmoluokista ja tehtäväkuvauksista voi jo päätellä, tarkoituksena on päihittää vastapuoli pistejahdissa. Kentällä voi kirmata vaikka kahdeksan Crashia, mutta tällöin kaikki munat ovat yhden pussimäyrän korissa. Monipuolisesti pistekertoimia sekä vihulaisen hyökkäystä puolustava vastustaja voi yhdellä pistenikkarilla ryöpyttää vihollisnelikon pahanpäiväisesti. Onneksi hahmoluokat eivät kuitenkaan ole täysin kiveenhakattuja, vaan esimerkiksi väkivaltainen puolustaja pystyy yhtä lailla kerryttämään pojoja omalle tiimilleen. Voittava tiimi eroaa häviävästä osapuolesta nimenomaan joustavuudellaan sekä reagoinnillaan.
Crash Team Rumble on mekaniikoiltaan silkkaa rautaa. Alkuperäisseikkailuille uskolliset kikat ja temput on saatu varsin hyvään tasapainoon eri hahmojen kesken. Crash pyörii ja liukuu, Neo Cortex muuttaa vihulaisia aseellaan ja Tawna heilauttaa itsensä köyden avulla ketterästi eri paikkoihin. Kaikki erikoiskyvyt sekä hahmot tuntuvat pärjäävän riittävän tasaväkisesti. Mittelöiden perusteella eri sotureita myös hyödynnetään kattavasti, mitä nyt luonnollisesti ensimmäisenä avautuva peruskööri on hiukan tyypillisemmin vastaankävelevä tuttu ainakin avausviikkojen aikana.
Tulevaisuuden osalta on kuitenkin vaikea vielä sanoa mitään, sillä Crash Team Rumble on suunniteltu nykyajalle tyypillisesti palveluksi. Julkaisun aikaan menossa oleva ykkössesonki tarjoaa runsaasti erilaisia kledjuja ja muuta tilpehööriä kerättäväksi. Tiettävästi syyskuussa käynnistyvä seuraava periodi lupaa mukaansa uusia hahmoja, kenttiä sekä muuta kivaa. Näinpä ajatus onkin, että teoksen parissa vietetään aikaa pitkälle tulevaisuuteen. Arvostelujakson aikana peliseuraa riitti ihan kohtuullisesti joskaan ei mielin määrin. Miten suosio kestää tai kasvaa, se jää nähtäväksi. Joka tapauksessa erilaisia sivutyöksi tarkoitettuja pelipalveluita on markkinoilla niin runsaasti, että joukossa erottuminen on kaikkea paitsi helppoa.
Kausipasseihin ja sitoutumista vaativiin palveluihin suhtautuminen vaihtelee varmasti pelaajittain roimasti. Crash Team Rumble on hieman peruspeliä edullisempi, mutta kakkoskauden sisältävä Deluxe Edition nostaa laskua jo kympillä. Se, miten tulevat paketit hinnoitellaan ja minkälaista ekstraa ne tarjoavat, on tässä vaiheessa vielä mysteeri. Joka tapauksessa tulevalle sisällölle on tarvetta, sillä etenkin karttapuolelle mahtuisi runsaasti lisävariaatiota. Julkaisuun ehättäneet kentät on nähty nopeasti, ja vaikka ne toimivat areenataistoissa hyvin, muutama ekstramiljöö tekisi kokemukselle poikaa. Hahmokaartin laajentuminen on tämän rinnalla merkittävästi vähemmän kriittistä.
Teknisesti teos rullaa pääasiassa varsin hyvin. Visuaalinen anti on napattu suoraan Crash-oppaasta, joten väripalettia hyödynnetään vapaalla kädellä. Peliseuraa joutui hetkittäin hiukan odottamaan, mikä on crossplay-tuen huomioiden yllättävää. Vieläkin enemmän hämmästyttää kuitenkin latausaikojen epätasaisuus. Toisinaan matsi käynnistyy säntillisessä ajassa, välillä ruutua joutuu tuijottamaan jopa minuutin. Onneksi matsit rullaavat poikkeuksetta tasaisen laadukkaasti ja ilman yhteyspätkintää.
Kokonaisuutena Crash Team Rumble on hauska ja alkuperäissarjalle uskollinen verkkomähinöinti. Nykyinen sisältömäärä on nähty valitettavan nopeasti, mutta tulevat kaudet varmasti tarjoavat lisää koettavaa. Keskeisimmät kysymykset liittyvätkin tässä vaiheessa pelaajayhteisön määrään sekä tulevien sesonkien rahalle antamaan vastineeseen. Ilmoilla on sen verran kysymysmerkkejä, että arvosana pyöristyy tällä kertaa alaspäin. Helposti omaksuttavat pelimekaniikat yhdessä melko syvällisen taktikoinnin kanssa luovat kuitenkin potentiaalisen pohjan pidempiaikaiselle tahkoamiselle.
Käypä Crash Team Rumblelle miten vain, ainakin kesäloman ajan ryövään Wumpa-hedelmiä oman tiimini plakkariin varsin tyytyväisenä.
Saatavilla: PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5 (testattu), Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X|S (crossplay-testattu; hyvin toimii!)
Ikäraja: PEGI 7 (väkivalta)
YHTEENVETO:
*** / *****
Crash Team Rumble tarjoaa koko perheelle sopivaa moninpelihippaa. Yksinkertaiset mekaniikat oppii nopeasti, mutta voittoprosentin kohottaminen vaatii taktisempaa otetta. Toivottavasti horisontissa siintävät kaudet tarjoavat riittävästi kiinnostavaa nähtävää, jotta pelaajayhteisö ei kyllästy julkaisun rajalliseen sisältömäärään liian nopeasti.