Tulen avaaminen jälleen oikeaan suuntaan – betatestissä Call of Duty: Modern Warfare II

Ympyrä lähestyy jälleen sulkeutumistaan. Ajankohtaisten asioiden keitoksesta kaivetaan uutta Call of Dutyä, joka ei nimestään huolimatta ole remake vaan jatkoa vuonna 2019 rebootatulle Modern Warfarelle. Tilt osallistui syyskuisena viikonloppuna moninpelin betatestiin; tässä raportti suoraan taistelukentältä.

30.09.2022

Infinity Wardin julkaisuvuorolta osattiin odottaa jatkoa vuoden 2019 Call of Duty: Modern Warfarelle. Kolmivuotiasta räiskyttelyä ylistettiin aikanaan reilulla kädellä muun muassa selkeästi kehittyneemmästä pelimoottorista sekä toimivasta kokonaisuudesta. Call of Duty: Modern Warfare II jatkaa samaa linjaa ainakin pintapuolisesti. Toki muutoksiin ja viime hetken viilauksiin voi varautua, sillä olihan kyseessä betatesti.

Call of Duty: Modern Warfare II on rakennettu Infinity Wardin päivitetyn I.W Enginen päälle, jonka ensi-ilta nähtiin vuonna 2019 Call of Duty: Modern Warfaressa. Teos on samalla jatkoa sarjan rebootille, eikä sitä pidä sekoittaa alkuperäiseen trilogiaan vuosille 2007, 2009 tai 2011. Vuoden 2019 tavoin MWII:ssa nähdään selkeästi päivitetympää liikehdintää, valaistusta, animointia ja yleistä ilmettä. Vaativammasta grafiikasta huolimatta räiskyttelyn ruudunpäivitys on edelleen taattua laatua.

Testijakso keskittyi puhtaasti megaräiskyttelyn verkkokahinoihin. Tiivistettynä pelaajalle annettiin pieni kourallinen pelimuotoja, aseita ja karttoja ihmeteltäväksi. Samalla betan teemana oli kerätä palautetta teoksen viimeiselle kehityskuukaudelle ennen sen lopullista lokakuun julkaisua. Betailusta jäi käteen paljon tuttua mutta samalla myös kourallinen yllättäviä pieniä muutoksia. Muutokset tosin tulevat etenkin sarjan veteraaneille enemmän yllätyksenä kuin alokkaalle.

Pelimuototarjonta on pintapuolisin perinteitä kunnioittava. Betailun parissa koettiin muun muassa team deathmatch, search and destroy ja domination. MWII ottaa mallia alkuperäisestä vuoden 2009 Modern Warfare 2:sta tuomalla mukaan mahdollisuuden taistella kolmannen persoonan näkövinkkelistä ihan omana pelimuotonaan. Testijakson suursuosikiksi kuitenkin nousi Invasion, jossa kaksi 20 taistelijan joukkuetta sotii toisiaan vastaan. Säännöt perustuvat perinteiselle team deathmatchille, mutta mukana on tärkeä lisämauste, sillä taistelukentillä palloilevat tekoälysotilaat. Ottelussa keräillään siis voittopisteitä räiskimällä vastapuolen pelureita ja tekoälytunareita manalan maille. Samainen pelimuoto nähtiin vuoden 2014 Titanfall 2:ssa nimellä Attrition, joka muuten oli teoksen parasta antia.

Betatestin asevalikoima ei ollut päätä huimaava, mutta se tarjosi silti oivat eväät erilaisten pelityylien kokeiluun. Aseiden tuunailuun keskittyvä Gunsmith-ominaisuus oli saatu betaan mukaan, vaikka lisätarvikkeita ei montaa saanut avattua per tuliluikku. Perinteisten kiikareiden, piippujen ja etukahvojen myötä osasta aseista on vaihdettavissa myös koko lukkopesä. Tämä tarkoittaa sitä, että voit esimerkiksi vaihtaa puoliautomaattisen G3-kiväärin 7.62-kaliiberisen asetelman 5.56:seen, jolloin kivääristä tulee näppärämpi rynnäkkövariaatio. Betan aikana lukkopesän vaihtelua ei nähty kuin parissa kanuunassa, mutta Infinity Ward on luvannut ominaisuuden kattavan aseistusta paljon laajemmin lopullisessa julkaisussa.

Karttapoliittinen puoli betan tarjonnassa on tuttua huttua. Mappivalikoima vaihtelee tyydyttävän ja erinomaisen välimaastossa tasaisesti teoksen luottaessa perinteiseen kolmen linjan järjestelmään. Isomman skaalan taistoissa on tietysti ihan omat selkeästi avoimemmat kartat, jotta isommalle sotaporukalle riittää lääniä piileskelyyn sekä juoksemiselle. Uudistetun pelimoottorinsa ansiosta kartat ovat värikkäitä sekä dynaamisia sisältäen paljon isoja ja pieniä yksityiskohtia luomaan immersiota. Taistelun sykkeessä ei tietysti jokaista kulmaa ehdi ihastelemaan, mutta positiivistahan se on, että hektistä toimintaa koristaa upeat ympäristöt. Karttavalikoiman lopullisesta määrästä ei ole vielä tarkkoja tietoja, joten saa nähdä kuinka tutuiksi betassa nähdyt sotatantereet lopulta tulevat.

Call of Dutyn perustuntuma on porautunut monen virtuaalitaistelijan selkärankaan jo useita vuosia sitten. Esimerkiksi liikkuminen, ampuminen ja varsinkin lippaanvaihto on toiminut tutulla sekä toimivalla kaavalla jo pitkään. Modern Warfare II vie meininkiä pienesti mutta merkittävästi realistisempaan suuntaan. Erityisesti e-urheilupiireissä käytetty ”reload cancel” ei ole enää mahdollista tuoreessa paukuttelussa. Tyypillisessä nopeassa tulitaistelussa kohdataan usein tilanne missä aloitat vajaan lippaan lataamisen, mutta yllättäen viholliskohde osuu näkökenttääsi. Konsolilla pikainen Y- tai kolmio-painikkeen tuplapainallus aiheuttaa tilanteen, jossa pelaaja aloittaa vaihtamaan pistooliinsa, mutta kiskaiseekin pääaseensa takaisin ampumavalmiuteen. Jos lipas ei ole tyhjä, voit yhä aloittaa tulen kohti vastustajaasi. MWII:ssa tämä ei enää ole mahdollista, vaan latausanimaation alkaessa se suoritetaan loppuun kahdessa tai kolmessa vaiheessa. Lippaan irrotus, uuden lippaan kiinnitys ja tarvittaessa liikkuvien käyttö. Jos vaihdat kesken latausprosessin pistooliin, pääaseeseen palatessa lataaminen jatkuu joistakin näistä kolmesta osasta tilanteesta riippuen. Vasta kolmantena testi-iltana aloin pikkuhiljaa omaksumaan uuden systeemin, enkä vain jatkuvasti kuollut lipas kädessäni ihmettelemässä.

Jos Call of Duty: Modern Warfare II:n betaan on isketty lopullisen julkaisun grafiikka- ja äänimaailma lukkoon niin voi pojat kuinka nyt hemmotellaan. Vuoden 2019 Modern Warfare oli paikoin yhtä synkkä sekä harmaa kuin Kouvolan keskusta. Modern Warfare II taasen on virittänyt väri- ja valomaailmaansa hellästi plussan puolelle. Freesimmän ilmeen lisäksi ruudunpäivitys rullaa perinteisesti yskimättä kuudenkymmenen ruutukuvan sekuntitahdilla ja 4K-resoluutiota noudattaen – ainakin Series X:llä. Visuaalisen herkuttelun lisäksi äänimaailma porautuu korviin upeasti. Aseiden laukaukset sekä kaliiberien erot erottuvat selkeästi ja junttaavat tyydyttävästi pelikuulokkeiden läpi. Kilpailullisille pelaajille on tietysti saatavilla myös asetukset 120:n ruutukuvan sekuntitahdille.

Vaikka kyseessä olikin vain betatesti, Call of Duty: Modern Warfare II:n verkkopeli vaikutti hyvältä kokemukselta. Sarja on jo pitkään ollut yksi helpoiten lähestyttävissä olevista räiskinnöistä. Onkin mukava nähdä, ettei tälläkään kertaa ole lyöty ovea kiinni nenän edestä. Pienet ja harkitut päivitykset takaavat taas vähintään vuodeksi taattua laatua ja lyhyitä odotteluaikoja otteluiden väliin. Kuukausi kun vielä maltetaan, niin sitten myönnetään lupa varmistimen poistoon ja tulitus voi alkaa.

Call of Duty: Modern Warfare II julkaistaan 28.10.2022 ja tulee saataville seuraaville alustoille: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One ja Xbox Series X|S.

”Puolen miljoonan varustukset päällä mut yhteen 40 euron kaiteeseen ei ole varaa!”

Lisää luettavaa