Miltä tuntuu luoda sukupolvensa haukutuin peli? Ja kuinka siitä noustaan ylös?

13.07.2015

Kesäkuun alussa julkaistu Wander on jo nyt lähes universaalisti julistettu uuden sukupolven tähän mennessä surkeimmaksi peliksi. Metacriticissä kunnianhimoisella MMO-pelillä on vain muutama arvio, kaikki negatiivisia, ja pelaajien antama keskiarvo pelille on 2,2. Wanderia on kutsuttu muun muassa ”tylsäksi sekasotkuksi videopelin muodossa.”

Voisi kuvitella, että tällaisen vastaanoton saaneen pelin kehittäjät pakenevat projektista kuin rotat uppoavasta laivasta. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, kuten käy ilmi Vicen artikkelista.

Wanderin pääkehittäjä Loki Davison jaksaa yhä ahertaa pelinsä parissa ja pyrkiä korjaamaan sitä. Hänkin myöntää pelillä olleen ongelmansa, ja toteaa myös, ettei peli sovi kaikille.

”Meillä oli julkaistessa pahoja bugeja, joita en löytänyt ennen ilmestymistä – minun olisi pitänyt keksiä tapa testata sitä paremmin,” Davison myöntää avoimesti.

Vice kysyi kuitenkin, hyvin perustellusti, kuinka mies jaksaa valtavan negatiivisen palautevyöryn jälkeen vielä uskoa projektiinsa. Kuinka olla antamatta periksi?

”Loistava vastalääke on lukea palautetta niiltä pelaajilta, jotka rakastavat peliä,” Davison kertoo. ”Eräs pelaaja osti Wanderin vahingossa ja on nyt pelannut sitä 270 tuntia. On uskomatonta ja kaunista nähdä pelille omistettua fanitaidetta ja blogeja.”

Wander on ideana kunnianhimoinen ja omaperäinen: MMO-peli, jossa ei ole muuta tarkoitusta kuin tutkia maailmaa ja oppia kommunikoimaan muiden pelaajien kanssa riimukielellä nimeltä Rozhda. Siinä ei taistella, eikä kilpailla saavutuksista.

Siksi onkin ikävää, että peli ei ole täyttänyt asettamiaan lupauksia. Jää nähtäväksi, saako Davison tehtyä siitä pelikelpoista, mutta melko varmaa on, että pelin mainetta ei enää voi pelastaa.

Kannattaa kuitenkin lukea Vicen loistava artikkeli kokonaisuudessaan.

Lisää luettavaa