Suloinen myrkynkeittäjä – arvostelussa The Kindeman Remedy

Hippokrateen valasta viis veisaava tohtori Carl Kindeman pyrkii kehittämään koko ihmiskuntaa hyödyttävän lääkkeen. Määränpäänsä saavuttaakseen on miehen ensin tutkittava potilaitaan normaalista poikkeavin metodein.

02.12.2023

Männä vuosien suurjulkaisija 3D Realms on palannut pikkuhiljaa parrasvaloihin pienemmän budjetin indieteosten julkaisijana. Muun muassa erinomaisen Ion Furyn ja Ghostrunnerin taustalla häärinyt pulju on nyt tuonut ulos barcelonalaisen Troglobytes Gamesin kehittämän The Kindeman Remedyn.

Vankilan lääkärinä häärivä Carl Kindeman on päättänyt kehittää kaiken mullistavan superlääkkeen. Valitettavasti uutta teriakkia ei ole mahdollista valmistaa suorittamatta ensin mittavia ihmiskokeita. Vankeinhoitolaitoksen asiakkaat soveltuvat varsin hyvin testimateriaaliksi. Lääkintävälineitä kevyesti peukaloimalla ja potilaita taktisesti karsimalla on mahdollista hankkia kellarin täydeltä ruumiita, joilla pirullisia kokeita voi suorittaa. Nuoren uraohjuksen hommista kiinnostuu myös lafkan nunnana toimiva Sisar Anna, joka ryhtyy auttamaan tätä tämän jalossa tavoitteessaan.

The Kindeman Remedy ei ole narratiivisesti mikään hyvän mielen peli. Täysin vailla moraalista koodistoa tai empatiaa toimivat hahmot suorittavat kampanjan aikana vangeille ja muille hahmoille sen verran hirvittäviä tekoja, ettei pakettia voi missään nimessä suositella heikkohermoisille tai vähästä hätkähtäville. Meno ei varsinaisesti ole yksinkertaisen graafisen antinsa ansiosta kovin mässäilevää, mutta aatteen tasolla teot ovat hirvittäviä.

Pelimekaanisesti kyseessä on kevyt naksuttelukokemus. Hieman Fallout Shelteriä muistuttava puuhastelu koostuu periaatteessa kahdesta eri vaiheesta. Päivisin puoskarimme pyörittää vankilan leikkaussalia ja apteekkia. Samalla yläkerrassa virkaansa hoitava nunnan kaapuun pukeutunut Anna jakelee vangeille pillereitä ja tippapusseja. Molempia hahmoja ohjastetaan samanaikaisesti. Illalla siirrytään rakennuksen kellaritiloihin tutkimaan ruumiita ja rääkkäämään elävänä kaapattuja vankeja. Kaikki tekeminen toteutetaan hiiren kursorilla toimintoja ketjuttamalla. Kello raksuttaa eteenpäin koko ajan ja mahdollisimman monta potilasta hoitamalla tai tappamalla tavoitteet etenevät hiljalleen. Päiviä itsessään on rajallinen joskin ennalta määrittelemätön määrä, joten laakereillaan ei voi maata mikäli halajaa päästä tyydyttävään lopputulokseen tutkimusten osalta.

Siinä missä päivisin tehtävät teot lähinnä tarjoavat resursseja toiminnalle, ovat yölliset työt homman pihvi. Kellarikerroksissa suoritetaan ihmiskokeita, jotka saisivat Mengelenkin kääntämään katseensa kauhusta. Ruumiille tulee suorittaa tutkimuksia ja näistä pitää myös pumpata ulos ihmelääkkeen mahdollistavaa uutetta. Joka toinen päivä vankityrmään on myös mahdollista saada elävä koeyksilö, jonka avulla lääkkeen varsinainen kehitys edistyy. Eläviä vankeja kuritetaan muun muassa erilaisten kemikaalien, työkalujen ja muiden kidutusvälineiden avulla.

Molemmat aikasyklit ovat reaaliaikaisia ja pelaajan tehtäväksi jää tehtävien priorisointijärjestys ja rutiinien muistaminen. Mikäli on esimerkiksi tuikannut teloitettavaan vankiin tämän sykkeen nollaan tiputtavan ruiskeen, on hyvä muistaa ilmoittaa myös korruptoituneille vanginvartijoille asiasta. Lääkeannostelijoihin on hyvä sujauttaa myrkkypillereitä juuri sen verran, että tutkimuskohteita riittää kellarissa tohtorin tarpeisiin. Liiallinen väestön karsinta saattaa herättää viranomaisten kiinnostuksen, joten hiuksen hienon tasapainon säilyttäminen on tärkeää. Ajoittain automaattisesti etenevä tarina tuo mukanaan myös erikoisempia skenaarioita.

Teknisesti kyseessä on varsin vaatimaton teos. Sivusta päin kuvattu meno on graafisesti melko yksinkertaista ja läheltä katsottuna esimerkiksi hahmojen 3D-mallit ovat varsin karkeita. Visuaalinen tyyli on kuitenkin miellyttävä ja etäältä komentoja naksutellessa puitteiden pahvisuutta ei varsinaisesti huomaa. Vaatimaton visuaalinen anti tarkoittaa toki myös sitä, että kokonaisuus rullaa myös lähes kivikautisella koneella täysin ongelmitta. Tiltin yhdelläkään testikoneella ei ollut minkäänlaisia ongelmia pyöritellä menoa täysillä krumeluureilla näyttöjen natiiviresoluutiolla.

Kampanjalla itsellään on pituutta noin kahdeksan tunnin verran. Lopetuksia on muutamia erilaisia, joten uudelleenpeluuarvoa on myös jonkin verran. Noin kymmenen euron hintaan myytävä paketti tarjoilee rahoille vastinetta varsin mukavasti. Teos soljuu aihepiirin synkkyydestä huolimatta eteenpäin varsin sulavasti ja vaikka pelimekaniikat ovat melko yksinkertaisia, onnistuu meno silti koukuttamaan tehokkaasti. The Kindeman Remedyä pelatessaan huomaa helposti uppoutuvansa ruudun äärelle naksuttelemaan vielä sen kuuluisan yhden vuoron verran. Vuoden lukuisille suurteoksille on vaikea vetää vertoja, mutta pienempien julkaisujen joukosta peli erottuu ehdottomasti edukseen. Tarjolla on mustan huumorin faneille ja synkkiä aihepiirejä kavahtamattomille melko vinkeä pakkaus.

Saatavilla: PC
Ikäraja: ei PEGI-tietoa, mutta varmasti K18

YHTEENVETO:
**** / *****
Juoneltaan täysin kilahtanut naksuttelupeli imaisee mukaansa pelottavan hyvin. Järjettömän synkän aiheen takia teosta ei voi suositella herkkähipiäisille, mutta rankemman menon ystäville on tarjolla varsin maukas paketti.

Käytetyt arvostelukoneet:

Tehokone “Beast”
Prosessori: AMD Ryzen 7 7800X3D
Keskusmuisti: 32 Gt 6 000 MHz DDR5
Näytönohjain: Nvidia RTX 4080 16 Gt

AMD-kone “Beauty”
Prosessori: AMD Ryzen 5 5600
Keskusmuisti: 16 Gt 3 600 MHz DDR4
Näytönohjain: AMD Radeon 7600

Intel-kone “Temptress”
Prosessori: Intel Core i5 12600K
Keskusmuisti: 32 Gt 3 200 MHz DDR4
Näytönohjain: Intel Arc 770

Lue lisää Tiltin arvostelukoneista täältä.

Katy oli vuosien saatossa menettänyt merkittävän osan aiemmasta loistostaan.

Lisää luettavaa