Life is Strange 2 on periaatteessa jatko-osa, mutta sen tapahtumapaikka ja hahmot ovat täysin uudet. Tällä kertaa tarinaa tähdittävät veljekset Sean ja Daniel, joiden elämä joutuu suurten myllerrysten kera uusille raiteille. Tarinaa sen enempää paljastamatta voi sanoa, että edessä on seikkailua värikkäästi vaihtuvissa maisemissa. Pelin ohjaaja Michel Koch sekä kirjoittaja Jean-Luc Cano kertoivat Tiltille tuotantoprosessista sekä syistä uudelle suunnalle.
– Kun aloitimme työskentelyn Life is Strange 2:en kanssa, kysyimme itseltämme ”mistä Life is Strangessa on todella kyse”. Vastaus ei ole Max, Chloe, teiniyden haasteet tai lukion ongelmat. Kyse on samaistuttavista hahmoista, jokapäiväisistä valinnoista, sosiaalisista teemoista – sekä tietysti ripauksesta yliluonnollista.
Ensimmäisessä pelissä käsittelimme aikuistumisen teemaa, joten nyt meidän piti keksiä jotain muuta sellaista, joka voisi resonoida pelaajiemme kanssa. Koulutus ja oppiminen nousivat todella nopeasti esiin. Ajattelimme, että olisi siistiä tehdä peli, jossa sinun valintasi eivät vaikuttaisi ainoastaan sinuun vaan myös johonkin toiseen. Ehkä sellaiseen ihmiseen, josta sinun täytyy pitää huolta.
Opettaminenhan on nimenomaan sitä: kun pelaat Seanilla, teet valintoja tai sanot jotain, niin sillä voi olla vaikutus Danielin käytökseen. Haluamme pelaajan miettivän toimintojaan ja niiden vaikutusta muihin. Toivomme ja uskomme, että asetelma on sellainen, johon useimmat ihmiset pystyvät samaistumaan.
Seikkailu lähtee liikkeelle vahvasti tunteita herättävällä ryminällä. Sarjan tyylille uskollisesti matkan aikana tehdyt valinnat vaikuttavat matkustuskumppanin lisäksi myös tarinan kulkuun, minkä lisäksi myös mahdollisia loppuratkaisuja on useampia.
– Valinnoilla sekä niiden seurauksilla on vaikutus, ja nimenomaan oppimisella on iso rooli siinä miten sinun valintasi vaikuttavat Danieliin ja hänen käytökseensä. Tosiaan, loppuratkaisuja on toki myös useampia. Kuten aikaisemmissakin sarjan peleissä, sinulla on myös mahdollisuus kappaleiden jälkeen verrata omia valintojasi muiden pelaajien tekemiin päätöksiin.
Tarinan keskiössä on Daniel-veli, jota pelaaja ei pääse suoraan kontrolloimaan. Koko uusi asetelma pyörii paitsi Danielin ympärillä mutta myös siinä, miten Seanilla tehdyt valinnat vaikuttavat tämän käytökseen. Danielin luominen on tekijöiden mukaan ollut yksi suurimmista haasteista niin tarinan kuin koodaamisenkin osalta.
– Halusimme sellaisen tekoälyn, joka tekee hänestä rakastettavan ja älyttömän suloisen, mutta samalla kuitenkin hetkittäin hermoille käyvän kiusankappaleen. Halusimme hänen liikkuvan ja käyttäytyvän kuin oikea nuori poika. Meillä oli paljon haasteita saada Danielin toiminta vaikuttamaan realistiselta. Jos et pidä Danielista, etkä nauti hänen kanssaan ajan viettämisestä, niin osa kokemusta on jo lähtökohtaisesti pilalla ja rikkinäistä. Danielin kirjoittaminen sekä keskusteluvaihtoehtojen kehitteleminen oli haastavaa, koska haluamme hänen reagoivan siihen mitä pelaaja tekee. On paljon dialogia, joka aktivoituu vain tietyistä teoista tai reaktioista. Siihen on liittynyt paljon miettimistä ja valmistelua, jotta kaikki vaihtoehtoiset tilanteet on varmistettu siten, että hän reagoi realistisesti ympärillä tapahtuvaan.
Haasteista huolimatta kehittäjät ovat luottavaisia julkaisun suhteen, ja odottavat positiivista vastaanottoa.
– Ei meillä oikeastaan ole kuin yksi toive: haluamme pelaajien pitävän pelistä. Toivottavasti rakastatte Seania ja Danielia samalla tavalla kuin rakastitte Maxia ja Chloea.
Life is Strange 2:n ensimmäinen episodi on nyt ladattavissa.