Vaikka Kimi Räikkösen upea F1-ura päättyi viime kauteen, ei moottoriurheilun kuninkuusluokka ole menettänyt kiinnostavuuttaan. Valtteri Bottas pitää keskikastin Alfa Romeolla pystyssä suomalaisia perinteitä, kun taas kärjessä taistelu on kiivaampaa kuin koskaan. Aika harvassa taitavat olla ne, jotka ovat jääneet kaipaamaan viimeisen vuosikymmenen Mercedes-dominanssia. Kaudella 2022 taistelua on nähtävissä harva se viikonloppu, mutta halutessaan Keken, Mikan ja Kimin mestaruusputkea voi jatkaa myös virtuaalibaanalla.
F1 22 on tuttuun tapaan Codemastersin käsialaa, mutta EA:n viimevuotinen hyppy julkaisijan paikalle tuntuu edelleen tuoreelta. Jos muutos tuli edelliseen osaan varsin nopeasti, tällä kertaa olisi jo saattanut odottaa irtiottoja kohti EA Sportsin suosittujen sarjojen menestysreseptiä. Näin ei kuitenkaan ole. Itse pelailin reilumman puoleisesti muutaman vuoden takaisia osia F1 2018 ja F1 2019, mutta parin välikauden tuomat muutokset ovat jääneet hyvin hillityiksi.
Aloitetaanpa ensin kielteisistä asioista. Siinä missä viimeisten vuosien aikana on esitelty erillinen tarinallinen uratila, tällä kertaa se loistaa poissaolollaan. Yksinpelaajat pääsevät toki luomaan uraa joko pelkkänä kuskina tai rattimiehen sekä tallipäällikön risteytyksenä, mutta mestaruustaistoa suuremmista kuvioista ei tarvitse välittää. Ratkaisu on valitettava, sillä F1-sirkuksessa eletään todellista murroskautta. Monet ”tuossa muutama vuosi sitten” eli 2000-luvun alussa aloittaneet dinosaurukset ovat siirtyneet tai siirtymässä syrjään, joten kuskimarkkinoilla on selvä sukupolvenvaihdos. Tästä aihiosta olisi helppo ammentaa kasvutarina. Samalla F2-sarja tuntuu jääneen pahasti taka-alalle. Siitä sekä W Seriesistä saisi varmasti ammennettua enemmän.
Uratilat itsessään ovat varsin hyviä joskin kuorrutukseltaan heppoisia. Innostuin My Team -tilan kevyestä tallimanageroinnista, jossa hallitaan kaikkea kakkoskuskista auton kehitykseen ja sponsoridiileihin. Suoranaista epäonnistumisen mahdollisuutta ei tunnu kuitenkaan olevan. Kauden alla saa valita itselleen sopivan moottoritoimittajan ja sesongin loppupuolella luoda puitteet mahdollisiin sääntömuutoksiin. Mikäli insinööriosasto ei ole valppaana, monet vaivalla rakennetut aerodynamiikkapaketit nollaantuvat. Tämä on hyvä tietää ennen kuin satsaa syyskaudella kaikki panokset uusiin osiin, sillä oman mestaritallini asetelmat romahtivat kakkoskaudelle resurssivajeen vuoksi.
Itse kisaviikonloput ovat luotu merkittävästi paremmin kuin vielä pari vuotta sitten. Grand Prix koostuu harjoituksista, aika-ajosta, kilpailusta sekä toisinaan myös sprinttikisasta. Onneksi perjantain harkkoja ei tarvitse enää huristella omatoimisesti, vaikka siitä saakin tällöin enemmän resurssipisteitä. Pikatreeneissä käytetään aikaa haluttuihin toimiin, jolloin kolmet vapaat harjoitukset sujahtavat alta minuutissa. Sen jälkeen saakin keskittyä jaettavan pistepotin kannalta keskeisimpiin tapahtumiin.
F1-kausi kattaa luonnollisesti kaikki osakilpailut, radat, tallit ja kuskit. Suorituskyky ja voimasuhteet vaihtelevat tasaisin väliajoin. Myönnän hieraisseeni silmiäni, kun taistelin Shanghaissa ykköspaikasta Mick Schumacherin kanssa, eivätkä Nicholas Latifin podiumitkaan olleet poikkeustapauksia. Toki uratilan alussa tutut tifosit juhlivat mikäli Ferrarin kone sattui pärisemään Red Bullia paremmin.
Roimat parikymmentä kisaviikonloppua luovat puitteet pitkäaikaiselle viihteelle, jossa eri ratoja kurvailee mielellään. Halutessaan kautta voi myös supistaa tiiviimmäksi kokonaisuudeksi. Mestaruuskauden jälkeen puolustin titteleitäni kymmenen osakilpailun sesongilla, jotta Monacon ja Bakun kaltaiset typerät katuradat sai pois kisaohjelmasta. Mainituissa radoissa ei ole niin hirveästi vikaa, mutta niiden kapeat seinät aiheuttavat liiaksi harmaita hiuksia. Tutulla Flashback-kelausominaisuudella saa onneksi etusiiven takaisin paikalleen – mikäli ylpeys siis tällaisen huijauksen kestää.
Ajoipa missä tahansa pelitilassa, kisojen pituutta ja realismia saa säädettyä vapaasti. Erilaisia avustuksia on tarjolla pilvin pimein, joten ajokokemuksesta voi tehdä mieluisan taitotasosta riippumatta. Tappiin nostetut helpotukset tekevät mutkan läpiajamisen mahdottomaksi, nössöilyt poistava on nopeasti seinässä tai kyljellään. Kisan pidentäminen tuo taktisia elementtejä. Viiden kierroksen pikaspurteissa hurutellaan lähdöstä maaliin ilman ylimääräisiä kikkailuja, kun taas pidemmät ja viihdyttävämmät rupeamat vaativat pelisilmää. Erityisesti lämmittelykierroksessa on merkityksettömyydestä huolimatta kummasti fiilistä. Niin ikään varikkotaktiikat, turva-auto sekä keskeytysten kaltaiset yllätykset piristävät kokemusta.
F1 22 nostaa turva-autot isoon osaan. Paitsi että niiden perässä kaahaillaan monesti kisojen aikana, pääsee niillä myös ajamaan. Tuore Pirelli Hot Laps -moodi on melkoisen omituinen ja irrallinen osa kokonaisuudesta, sillä sinänsä komeat kärryt eivät oikein istu F1-peliin. Ajotuntuma on täysin erilainen, haasteet nopeasti nähty ja olipa kamerakulmakin vaihdettava joka kerta erikseen menopelin vaihtuessa. Tilan parissa viihtyy muutamat tutustumiskierrokset, mutta sen jälkeen haasteet jättää nopeasti taka-alalle.
Sama koskee pelin uutta F1 Life -hubijärjestelmää. Tarinatila on nimittäin korvattu omalla hurjapään elämää esittelevällä oleskelutilalla. Omaa kuskia saa kustomoitua, minkä lisäksi autotalliin saa hankittua erilaisia koristeita, esiteltäviä autoja sekä rakkaimpia pyttyjä. Rehellisesti sanottuna en nähnyt kauppapaikan huonekalujen ostamisessa ilonaihetta yli minuutiksi, mutta kenties joku muu viihtyy tämän parissa kauemmin.
Sen sijaan moninpeli on pääasiassa kohdallaan. Palvelinyhteydet tuntuivat toimivan arvostelujakson alkuvaiheessa samalla epävarmuudella kuin Ferrarin moottori, mutta tilanne on kohentunut sittemmin merkittävästi. Ranked-tilan kovemmat ajot saavat vastapainoa hupiajeluista sekä viikoittaisista Weekly Event -tapahtumista. Oikeita ihmisiä vastaan ajaminen on merkittävästi hauskempaa ainakin pääosan ajasta. Toki mukaan mahtuu runsain mitoin kaiken maailman Nikita Mazepinin innoittamia tampioita, jotka eivät erota F1-kaaraa törmäilyautosta. Onneksi asian voi korvata omalla liigalla, jossa ajetaan säännöllisin väliajoin vain halutulla köörillä. Kaikkinensa verkkopuoli on tässä vaiheessa pelin elinkaarta hyvässä uomassa.
F1 22 tarjoaa myös jaetun ruudun moninpelin. Kun mukana on myös mahdollisuus uratilaan yhteistyönä, hypin riemusta tasajalkaa. Valitettavasti ilo muuttui pettymykseksi nopeasti, sillä jostain syystä tämä onnistuu ainoastaan verkon ylitse. Pitäkää tunkkinne, en olisi halunnutkaan. Jaetun ruudun moninpeli osoitti irtokisoissa hauskuutensa, joten toivottavasti mahdollisuus saman sohvan uratilaan tulee jossain välissä mukaan. Jo yksittäinen startti nosti tunnelman sen verran korkealle, ettei edes pieni ruudunpäivityksen putoaminen haitannut.
Audiovisuaalinen toteutus on hyvällä tasolla. Kuskit näyttävät itseltään, radat ovat upeita ja lataustauot nopeita. Ainoastaan päävalikon jatkuva palvelinsynkkaus turhauttaa, minkä lisäksi peli tilttasi ennen viimeisintä päivitystä hyvin aktiivisesti. Korjauksen jälkeen ongelma kuitenkin poistui.
Kaikkinensa F1 22 on kelpo peli kotisohvien räikkösille ja bottaksille. Se tarjoaa monipuolisen ja taitotasoon personoitavan tavan nauttia moottoriurheilun kuninkuusluokasta. Tarinatilan sekä jaetun ruudun uramoodin puuttuminen latistavat hieman kokemusta, mutta yhtä kaikki huomasin kääntäväni välittömästi katseen seuraavaan kisaan. Vaikka kokonaisuus ei ehkä ole ennakkosuosikki jokaisessa osakilpailussa, tasainen suoritus kartuttaa pistepottia huomaamatta.
Saatavilla: PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5 (testattu), Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X|S
Ikäraja: PEGI 3
YHTEENVETO:
**** / *****
F1 22 on onnistunut autopeli taitotasosta riippumatta. Virtuaalinen Formula 1 -sirkus imaisee mukaansa kisaviikonlopusta toiseen tarjoten tiukkoja taistoja sekä jännittäviä hetkiä kotisohvien valtteribottaksille.