BioShock-kehittäjä etsii uutta tapaa kertoa tarina – Luvassa pidempi pelikokemus ja avoin pelimaailma

Ken Levinen kehittämät BioShock-pelit tunnetaan tarinallisesti lineaarisina yhden pelaajan peleinä, joissa pelaaja voi vaikuttaa tapahtumiin vain rajallisesti. Siksi onkin yllättävää kuulla, että Levinen uusi peliprojekti tulee olemaan jotakin aivan toisenlaista.

”Yhden pelaajan narratiiviset AAA-pelit ovat katoamassa,” Levine kertoo NPR:n haastattelussa (Eurogamerin mukaan). ”Se johtuu todellisuudessa siitä, että ne ovat kalliita kehittää, ja pelaajat ovat mielestäni ilmaisseet varsin suorasanaisesti, että jos he maksavat pelistään 40-60 dollaria, he haluavat kokemuksen, joka kestää pidempään kuin 10-12 tuntia.”

BioShock Infiniten valmistuttua Levinen Irrational Games -studion kokoa karsittiin rajusti. Nyt studio toimii pienellä veteraanikehittäjien miehityksellä.

BioShock Infiniten jälkeen ryhdyimme kokeilemaan,” Levine selittää. ”Kysyimme, kuinka saada tarinallinen peli tuntumaan sellaiselta peliltä, joita olemme tehneet aiemmin, mutta tehdä siitä uudelleenpelattava, laajentaa sitä ja saada se reagoimaan pelaajiin?”

”Pelistä tehdään uudelleenpelattava tarjoamalla pelaajille eri tapoja lähestyä ongelmia ja antaa heidän todella hallita kokemusta. Se ei ole yksinkertainen ongelma.”

Levine on paljastanut, että studion seuraava projekti tulee olemaan ”pienen skaalan open world -peli”, eli BioShockeista poiketen pelissä tulee olemaan avoin pelimaailma. Jää nähtäväksi, kuinka BioShock-tyylinen tarinavetoinen peli tulee sitten taipumaan avoimempaan muotoon.

Lisää luettavaa