The Legend of Zelda -sarjan puuhamiehet alkavat olla kiristyneen julkaisutahdin myötä jo sen verran ylityöllistettyjä, että vihreänuttuinen Link on siirtynyt suosiolla hetkeksi vaihtopenkille huilaamaan. Hätä ei onneksi ole tämännäköinen, sillä hahmovaihdos on antanut tekijöille mahdollisuuden nostaa Zelda viimein pääosaan. Tämä fanien pyytämä ratkaisu on paitsi modernia nykyaikaa mutta myös luonnollinen päätös: komistaahan naisenergiaa tuovan prinsessan nimi jo ihan sarjan otsikkoakin. Ennen kaikkea syksyllä 2024 julkaistu The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom osoittaa, että sarja pystyy pitämään korkean laatunsa jopa paperilla radikaaleilta näyttävien muutosten keskellä.
Rehellisyyden nimissä on todettava, ettei Linkin vaihtuminen naisvoimaan vaikuta kokemukseen kovinkaan kummoisesti. Vahvasti The Legend of Zelda: Link’s Awakeningin pohjille rakentunut Echoes of Wisdom nimittäin tuntuu erittäin zeldamaiselta. Kun pelastusretkelle lähtenyt Link katoaa pimeyteen eikä Hyrulekaan ole turvassa, on kuningasperheen nuorikon lähdettävä pelastamaan maailmaa luolasto ja alue kerrallaan. Maisemat pursuavat sarjalle ominaista kuvastoa sekä nokkelia pulmia.
Päähahmon vaihtuminen on oiva perustelu sysätä miekka ja kilpi liki kokonaan taka-alalle. Aivan näin kokeelliseen ratkaisuun ei ole harmillisesti uskallettu lähteä, mutta tutut taidot on sentään siirretty erillistä voimamittaria kuluttavan kyvyn taakse. Ratkaisua voi pitää kädenojennuksena faneille, jotka pelkäävät Zeldan tähdittämän seikkailun olevan muutoin liian erilainen. Ja niinhän se parhaimmillaan onkin, sillä kaiken keskiössä on Zeldan sekä Tri-kumppanin luomat “kaiut”. Käytännössä kyse on pitkälle yli sadasta eri esineestä tai otuksesta, joita saa luotua vihollisten kiusaksi sekä pulmien ratkaisuiksi.
Samanaikaisesti luotavien kaikujen määrää on rajoitettu, joten kerrallaan saa luotua yhden isomman esineen, useampia pieniä tai jotain tältä väliltä. Systeemissä määrä ja laatu kohtaavat melko pitkälle, mutta pidemmän päälle valinnanvaraa on jopa turhan paljon. Monet maastosta löydetyt mörököllit ja esineet toistavat itseään siinä määrin, ettei osaa kyvyistä tule käytännössä koskaan hyödynnettyä. Vastaavasti osa painovoimaa uhmaavista tuotteista joutuu jopa ryöstöviljelyn uhriksi. Esimerkiksi sänkyjä saa aseteltua päällekkäin ikään kuin porraskäytäväksi, mikä mahdollistaa korkeammille tasanteille pääsemisen tai siltojen luomisen. Halutessaan niille voi asettua myös maaten palauttamaan menetettyjä sydämiä.
Kaikujärjestelmässä on omat valuvikansa, mutta samalla se tarjoaa pelaajalle valtavan määrän erilaisia mahdollisuuksia ratkoa pulmia. Systeemi toimii pääasiassa hyvin, kunhan hyväksyy valikkorakenteen kankeuden. Onneksi peli pysähtyy sopivan tuotteen poimintaa varten, joten viholliset eivät käy sillä välin kimppuun. Vaikka monet pulmat ja esteet voi ohittaa samoja työkaluja käyttämällä, kokemuksesta saa eniten irti kokeilemalla myös vaihtoehtoisia niksejä. On jopa todennäköistä, että pelin läpäisseet kaverit ovat suoriutuneet luolastoista hyvin toisenlaisin konstein kuin mihin itse päädyin.
Kuten Link’s Awakeningin uusioversion pelanneet osaavat arvata, karkkimaisen värikäs Echoes of Wisdom on pääasiassa varsin kepeää pelattavaa. Vihulaiset toimivat loogisesti, pastissisävyjä pursuaa joka tuutista ja maailma tuntuu lapsenomaiselta. Tämä on massiivisen ja synkeän The Legend of Zelda: Tears of the Kingdomin jälkeen tervetullutta. Hauskalla tavalla yläilmoista kuvattua sekä luolastojen 2D-osuuksia hyödyntävä kokonaisuus tuntuu letkeältä sekä rennolta pelattavalta. Tästä huolimatta tekijät ovat napanneet pääsarjan osien avoimuudesta maistiaisia mukaan. Zeldan tähdittämä seikkailu tarjoaa runsaasti sivutehtäviä ihmeteltäväksi, minkä lisäksi pääjuonta voi viedä eteenpäin jossain määrin halutussa järjestyksessä. Kunhan alkuharjoittelut ovat ohitse, saa pelaaja esimerkiksi valita kahden eri suunnan välillä. Valinnanvara vaikuttaa vain järjestykseen, mutta sitä myöten jälkimmäiseen lokaatioon saa mukaansa enemmän kykyjä.
Valitettavasti graafinen yksinkertaisuus ei kuitenkaan ole riittävän simppeliä Switchin vanhahtavalle konehuoneelle, sillä ruudunpäivitys ottaa hetkittäin selvää osumaa. Mistään pelikelvottomasta töksähtelystä ei onneksi puhuta, mutta hidastelu ei jää silti huomaamatta. Muutoin audiovisuaalinen toteutus on plussan puolella. Näkymät ja maisemat ovat luonnollisesti rajatummat kuin Tears of the Kingdomissa tai edes Skyward Sword HD:ssa, mutta se ei poista kokonaisuuden viehättävyyttä. Ahtaat ympäristöt tuovat kuitenkin hidastempoisiin taistoihin oman lisähaasteensa.
Echoes of Wisdom osoittaa Zelda-sarjan pärjäävän hyvin myös prinsessavetoisesti. Seesteinen tunnelma sekä nokkelat pulmat tarjoavat viihdykettä noin 30 tunnin ajaksi, mutta kaikujärjestelmän suomat vapaudet tekevät kokonaisuudesta samalla hieman itseään toistavan. Pääsyyllinen katsoo takaisin peilistä, sillä runsas kykyvalikoima mahdollistaisi monipuolisemman etenemisen kuin mitä lopulta vaaditaan. Osan vastuusta joutuu myös sysäämään valikkorakenteen suuntaan, joka on etenkin kaikukirjaston kasvaessa hyvin kankea ja raskas kahlattava.
Kokonaisuutena The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom on laadukas ja viihdyttävä lisä klassikkosarjan historiaan. Teos tarjoaa rutkasti hyvää ja persoonallista nähtävää, mutta kovatasoisen saagan verevimpien onnistumisten joukkoon se ei silti täysin yllä. Syynä ovat kuitenkin enemmän kovat verrokit kuin uutuusosan ongelmat. Kepeää seikkailua etsivät saavat rahoilleen mainion vastineen, jonka parissa viihtyvät niin Zelda-veteraanit kuin sarjan pariin vasta tutustuvat. Monia tämän seikkailun kaikuja kuullaan toivottavasti myös tulevaisuudessa.
Saatavilla: Nintendo Switch
Ikäraja: PEGI 7 (epärealistinen väkivalta, kauhu)
YHTEENVETO:
**** / *****
Echoes of Wisdom yhdistää hyvällä tavalla The Legend of Zelda -sarjan klassisia piirteitä sekä uusia tuulia. Muutamat kauneusvirheet eivät latista kokonaisuutta, vaan kyseessä on oiva osoitus prinsessa Zeldan kyvystä kannatella omia seikkailujaan.