Teknisesti tökerö palikkatesti – arvostelussa LEGO Worlds

Yleisesti kilpailuttaminen on tervettä toimintaa niin yritysmaailmassa kuin myös videopelien parissa. Toisinaan tappion myöntäminen olisi kuitenkin kaikille osapuolille helpompaa tilanteessa, jossa vastassa on pitkään hallinnut osapuoli. Jos haluaa lähteä päihittämään genreä monopolisoivaa osaa, kannattaa haastajaan satsata kunnolla.

28.06.2017

LEGO Worlds on Traveller’s Talen oma haastaja avoimen maailman rakentelu- ja seikkailupelien alati kasvavaan virtaan. Paperilla LEGO-lisenssin alla pyörivä teos vaikuttaa todella kovalta haastajalta genren kiistattomalle kuninkaalle Minecraftille, mutta näin ei kuitenkaan ole. Vaikka LEGOjen maailma antaa positiivisen ensivaikutelman ilmeestä ja yleisesti fiiliksestä, karu totuus paljastuu jo tutoriaalien aikana.

Seikkailu alkaa luomasi palikkasankarin tehdessä pakkolaskun mystiselle planeetalla avaruuden syövereihin. Ympäristöä tutkiessa selviää, että sankarimme voi matkustaa uusille tutkittaville planeetoille mystisiä kultaisia palikoita keräämällä. Planeetat generoituvat satunnaisesti, mutta pohjautuvat ainakin johonkin teemaan. Erilaisia ympäristöjä löytyy mukavasti ja positiiviseksi yllätykseksi ne myös eroavat toisistaan runsaasti. Allekirjoittaneen seikkailu alkoi merirosvojen maailmasta halki esihistorian ja karkkimaailman päätyen lopulta villin lännen kautta fantasiamaailmaan miekkoja heiluttelemaan. Kultaisia palikoita saa kerättyä suorittamalla maailmoissa pyörivien NPC-hahmojen antamia tehtäviä. Askareet vaihtelevat niin rakennusurakoiden kuin myös muun muassa tiettyjen esineiden noutamisella. Kultakuutioita hamstraamalla saa aukaistua isompia generoituja maailmoja seikkailunhaluisille rakentelijoille.

LEGO Worlds iskee väkisinkin pienen hymyn huulille ja tuo nostalgiset muistot mieleen. Maat ja mantereet koostuvat LEGO-palikoista päältä sekä pintaa syvemmältä. Ympäristön hajottaminen ynnä muu ilkivalta kuorii maastoa sekä muuta ympäristöä palikka kerrallaan aidon näköisesti. Sääli kuitenkin, että hienosta ilmeestä ja tunnelmasta huolimatta tekniikka pettää ja pahasti.

LEGO Worldsin ruudunpäivitys on suorastaan karmivaa seurattavaa, minkä lisäksi se häiritsee pelaamista suuresti. Ruudunpäivitys yskii yksin pelatessa lähinnä sellaisissa maisemissa, joissa ympäristö täyttyy useista rakennuksista ja muista härpäkkeistä. Omaa yksinäistä seikkailuaan pystyy sietämään pieninä annoksina, mutta kimpassa seikkailusta haaveilevat rakentelijat voivat unohtaa koko homman. Siinä missä yksinpeli armahtaa hieman, niin jaetulla ruudulla pelaavat pääsevät kokemaan varsinaista diaesitystä.

Palikkaseikkailu vaikuttaa tosi kiehtovalta erilaisine teemoineen, mutta surkea ruudunpäivitys vie kiinnostuksen tutkimusmatkailuun nopeasti. Allekirjoittanutta ei varsinaisesti kiinnosta peleissä graafinen ulkonäkö tai ruudunpäivityksen nopeus, oli se sitten kuusikymmentä tai kolmekymmentä. Graafisessa suorituksessa tasainen ruudunpäivitys ylittää aina ulkoasun. LEGO Worldsin tapauksessa suvaitsevaisinkaan ei voi käsittää lopputuloksen kehnoutta.

Seikkailun lisäksi LEGO Worlds yrittää tarjota Minecraftin kaltaisen mielikuvituksellisen rakentelupelin. Onnistumisprosentti on vähän kiikunkaakun tavoitteiden suhteen, mutta palikkaseikkailu onnistuu myös yllättämään muutaman ominaisuuden kohdalla. Jokaiselle rakennusominaisuudelle on oma työkalunsa, joista jokainen muistuttaa jonkinlaista massiivista tykkiä tai vastaavaa. Tarjolla on palikkatykkiä, maalikanuunaa, kopiohyrrää, objekti-imuria ja maastonmuokkaajaa. Jokaisella vermeellä on omat käyttötarkoituksensa. Esineet toimivat lähes moitteettomasti paria tapausta lukuun ottamatta.

Pala palalta -rakenteluun ei kannata konsolipuolella lähteä. Palikoitten asettelu on hyvin turhauttavaa ja pikkutarkkaa touhua, joka ei vaan yksinkertaisesti sovellu ohjaimen kanssa pelaamiseen. LEGO Worlds oli jo vuosi sitten pelattavana Steamin Early Access -palvelussa, jolloin palikkarakentelu sai kiitoksia sujuvasta hiiren kanssa näpräilystä. Toinen haaste rakentelussa on maalaaminen. Palikoiden värjääminen suoritetaan roiskimalla valittua väriä konekiväärin tapaan pinnoille, joten puhtaasta sekä tarkasta jäljestä ei ole puhettakaan. Positiivisin ominaisuus on kopiointiin tarkoitettu työkalu, jolla voi kopioida mitä tahansa rakennuksia pelimaailmasta. Kopiotyökalulla pystyy luomaan hyvinkin kivuttomasti esimerkiksi suuria kaupunkeja tai kyliä mikäli ei halua rakentaa jokaista taloa ja rakennusta erikseen. Ylistystä saa myös maaston muokkaukseen tarkoitettu vempain, jolla voi poistaa ja lisätä maastoa kädenkäänteessä. Tarvitsetko vuoren? Ei hätää, muutama painallus sinne sekä tänne, minkä jälkeen upea vuoristosi on valmis. Minecraft voisi ehdottomasti ottaa mallia näistä kahdesta ominaisuudesta ja tuoda ne tavalla tai toisella omaan rakenteluunsa mukaan.

Paperilla LEGO Worlds on taatusti vaikuttanut kovalta haastajalta rakentelu- ja seikkailupelien genreen, mutta lopputulos kompastuu teknisten ongelmiensa vuoksi nauhoihinsa jo alkumetreillä. PC-versio pyörii huomattavasti moitteettomammin, joten palikkarakentelu ontuu pääosin vain konsolipuolella. Nykypäivänä on kuitenkin helppoa korjailla konsolipelien puutteita päivitysten muodossa, joten on toivottava fiksausta LEGO Worldsin ongelmakohtiin. Kun tekninen suoritus pettää, seuraa mielenkiinto hyvinkin nopeasti perässä kohti pettymysten karua kuilua.

Saatavilla: PC, PlayStation 4, Switch, Xbox One (testattu)
Ikäraja: 7 (PEGI)

Lisää luettavaa