Se mukavampi päähieronta – arvostelussa Dr Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch

Mielestään niin nuorekas ja lähes milleniaaliksi lukeutuva arvostelijarassu saa tylyn herätyksen, kun testit näyttävät aivojen iäksi seiskytplus. Kirottua! Rantakunto ehkä meni jo, mutta ehtivätkö aivot kesäksi huippukuntoon?

06.02.2020

Japanilainen neurotieteilijä Ryuta Kawashima ei tihku akateemista kuivuutta perinteisimmillään. Kun pelit ja muut nykyiset kulttuurihömpötykset tunnetusti – joskaan ei tieteellisesti todistettuna – rapauttavat yhteiskunnan ja tuhoavat seuraavat sukupolvet, päätti Kawashima käydä tulen kimppuun liekillä. Nintendon alustoilla jo vuonna 2005 debytoinut Brain Training -sarja on yksinkertaisuudessaan pelimuotoon sorvattu päivittäinen satsi aivopähkinöitä. Pääkopan ummehtuneita lohkoja on ärsytetty aiemmin pääasiassa käsikonsoleilla, joten kantoon helposti lähtevä Switch on sarjalle otollinen alusta. Dr Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch tarjoaa jälleen lisäannoksen jokapäiväisiä ongelmia.

Siinä missä esimerkiksi Professor Layton -sarja on yhdistänyt pulmanratkaisun ja pelillisyyden toimivasti, Brain Training -sarja ei edes yritä olla perinteinen peli. Tuorein aivopulmailu täräyttää eteen päivittäiset haasteet, joiden parissa kuluu vain muutamia minuutteja. Kun pääkoppaa on rasitettu, professori suosittelee laittamaan Joy-Conit pöydälle odottamaan seuraavaa kertaa. Perhana, liittoutuvatko pelitkin rakasta harrastustani vastaan?

Pulmavalikoima tarjoaa yksinkertaisia mutta haastavia tehtäviä. Suomalaisittain helpointa ja mukavinta antia edustavat sudokut sekä päässälaskutehtävät, kun taas erityisesti muistitehtävät painavat mielen maahan. Universaali matikkakieli helpottaa numerotaulun taltioimista lähimuistiin, mutta englanninkielisten sanojen kohdalla tilanne on selvästi kimurantimpi. Eläkeikää lähentelevien aivojen syövereistä piisaa vielä sen verran ajatuksia, että kirkkain silmin voi väittää kielipolitiikan vieneen ison osan pistesaaliista. Tuntemattomien sanojen opettelu näkyy vuosirenkaissa vielä pikkujoulujakin enemmän – tosin onneksi vain kallon sisäpuolella.

Päässälaskujen ohella onnistuneimpien tehtävien listalle nousevat kahden samanaikaisen tehtävän ratkomiseen keskittyvä haaste sekä kivi, paperi, sakset -leikin variaatio. Näistä jälkimmäisessä Joy-Conin lämpöanturit tunnistavat käden liikkeen, mutta hommaa maustetaan tilanteen kääntämisellä päälaelleen. Selkäranka toki silppuaa paperin ja tylsistyttää sakset vaikka puoliunissaan. Vaan entäpä sitten, kun vuorollaan pitäisikin valita häviävä käsi? Tikittävä sekuntiviisari teki selväksi, ettei minusta häviävää pelaajaa taida saada.

Kawashiman dilemmapaketti sisältää pelikasetin ohella myös erillisen stylus-kynän, jolla piirtely ja näpertely onnistuu vaivattomasti. Harmillisesti aivan täydelliseksi systeemi ei kuitenkaan osoittaudu. Teos tunnistaa erityisesti päässälaskuja tuhertaessa vastaukset sinne päin, mikä risoo valtavasti. Erityisesti ysin havaitseminen tuntuu hankalalta. Kun neljättä kertaa pyöräyttää vastausta helppoon laskuun ilman hyväksyntää, Kuuma-Kalle alkaa ottaa niskalenkkiä Matikka-Matista.

Paketti on kääritty varsin simppeleihin grafiikkakuoriin. Pulmat on nostettu selvästi esille, eikä ylimääräistä irtoroinaa pusketa ruudulle professorin päätä enempää. Kawashima siteeraa tehtävien väliin erilaisia aivopähkinöiden tärkeyttä korostavia tutkimuksia. Lisä on ihan mukava, joskin ne olisi ennemmin laittanut vaikka omaksi valikkoaihiokseen odottamaan iltalukuja.

Teoksen sisällön arvioiminen on melkoisen vaikeaa, sillä kyseessä ei oikeastaan ole peli. Toki 40 euron hintalappu on sen verran tyyris, että samaan rahaan saa mobiililaitteiden kaupoista loppuiäkseen sudokuja. Tästä syystä päivittäisen treenin ohella olevat irtopelit kaveria vastaan saavat kohtuullisuusriman väpättämään. Onko kasetin kantaminen Switchissä muutoinkaan oikea tapa ottaa teosta matkaan, sillä pitkällistä kertailoa ei Kawashiman seurasta saa? Työmatkoja varten jopa kaltaiseni kotelokerääjän mieleen juolahtaisi herkästi digiversion hankkiminen. Tällöin tosin häviää styluksen verran.

Toisaalta paljon on vastaisuudessa myös Nintendosta kiinni. Päivittäisten haasteiden sekä aivojen iän testaamisen oheen on luvassa erilaisia turnauksia, joissa pääsee mittauttamaan pääkopan vikkelyyttä muita vastaan. Arvostelua varten käytetyn pariviikkoisen aikana moista ei järjestetty, joten toistaiseksi pidän itseäni valopäänä sanan positiivisemmassa muodossa. Mikäli verkkohaasteet ja muut yleistyvät sekä osoittautuvat menestyksiksi, paketille voi antaa tukevan plussan lisää.

Dr Kawashima’s Brain Training for Nintendo Switch on sarjan aiempia osia pelanneelle tuttu pläjäys. Sen vähäinen sisältö ja turhan tyyris hintalappu peittävät alleen muutamat hyvät pulmauutuudet. Toisaalta päivittäinen pariminuuttinen viihdytti ennen yöunia ja saipa sitä muutaman session ajan tosissaan vääntää siitä, onko talouden kauniimpi puolisko myös vikkelämpi päässälaskija. Ei ollut, ja sen todistaa myös kavereihin vertaava tulostaulu. Harmillisesti muutoin ei kuomapiiri ole niin pulmapaketista innostunut, että olisi sen kattavampaa vertailua saanut aikaan. Kakkoseksi jäisivätkin. Kuten valitettavasti aivonystyröitä hivelevä Kawashima-pulmailukin, jos viereen asetetaan loppuvuodesta ilmestynyt Layton-seikkailu. Tuorein Brain Training tarjoaa pikkupulmista pitäville herkkua, mutta hinta ja sisältö eivät tällä erää vielä kohtaa.

Saatavilla: Switch
Ikäraja: PEGI 3

Sormia tarjoavalle avokämmentä.

Lisää luettavaa