Sanojen voimaa minipelikokoelmassa – arvostelussa Scribblenauts Showdown

Lähes kymmenen vuoden ikäinen puzzleja ja toimintaa sekoittava pelisarja Scribblenauts saapuu ensimmäistä kertaa Sonyn ja Microsoftin konsoleille. Riemastuttava, pelaajan mielikuvitukseen luottavan uusin tulokas on samalla myös sarjan ensimmäinen bilepeli. Onnistuuko Scribblenauts uusiutumaan?

Scribblenautsit ovat tunnettuja siitä, että peleissä voi luoda esineitä ja kykyjä kirjoittamalla lähes mitä tahansa, mitä pelaajalle tulee mieleen. Jos hahmolleen haluaa liekinheittimen, saa sellaisen asevalikoimaan pelkästään kirjoittamalla englanniksi “flamethrower”. Scribblenauts Showdownissa luvataan olevan jopa yli 35 000 esinettä! Sivuttaissuunnassa kulkevien toimintapulmapelien yllätyksellisyys ja mielipuolisuus onkin ollut Scribblenauts-sarjan suurin vetovoima.

Audiovisuaalisesti pelissä ei ole moitteen sijaa. Sarjassa debytoiva kehittäjä Shiver Entertaiment jatkaa Scribblenautsin luojan, 5th Cellin hyväksi havaitulla linjalla.

Scribblenauts Showdown näyttää ensisilmäykseltä juuri siltä kuin pitääkin. Tutut, piirretyt isopäiset hahmot Maxwellin johdolla herättävät edelleen hilpeyttä. Taustagrafiikka on selkeää, vaikka ruudulla tapahtuu paljon. Äänitehosteet ovat simppeleitä ja hauskoja, eikä niitä viljellä turhaan. Tähän asti siis kaikki hyvin.

Pelissä eteneminen luonnistuu keksimällä tilanteisiin sopivia tai jopa sopimattomia esineitä ja adjektiiveja. Bilehenkinen Scribblenauts keskittyy yksinpelaajille soveltuvasta Sandbox-tilasta huolimatta paikalliseen moninpeliin enintään neljän pelaajan kanssa. Eikä se ole onnistunut muutos.

Versus-tilassa pelataan joko tietokonevastustajaa tai kaveria vastaan. Minipelit alkavat keksimällä esineen sattumalta valikoituneesta aihepiiristä. Usein keksityt ja valitut esineet vaikuttavat myös minipelin fysiikkaan. Kilpailijat raahaavat vekotinta esimerkiksi trukilla pitkin kuoppaista ja kivistä tietä, jolloin kevyemmät tavarat helpottavat luonnollisesti liikkumista ja pelin voittamista.

Showdown-tilassa taas liikutaan pelilaudalla valitsemalla arvottuja kortteja ja niiden perusteella pelattavia minipelejä. Toiset minipelit vievät omaa hahmoa eteenpäin, toiset taas lähettävät vastustajan laudalla takaisinpäin.

Aiemmin mainittu Sandbox-tila muistuttaa eniten vanhoja Scribblenautseja. Yksinpelimoodissa on kahdeksan kenttää, joiden läpäisyyn vaaditaan erilaisten pulmien ratkomista. Samalla se on ainoa, johon tulee palattua edes hetkiseksi. Hilpeyttä herättäviä hahmoja – kuten ninjoja, turisteja ja lohikäärmeitä – voi muokata haluamaansa suuntaan keksimiensä adjektiivien avulla.

Scribblenauts Showdown ei missään vaiheessa innosta pidempiin pelailuihin. Aiemmista Scribblenautseista tuttu vetovoima loistaa poissaolollaan, sillä minipelit ovat vain ja ainoastaan kertakäyttöisen hauskoja tapauksia. Ne voisivat olla peräisin mistä tahansa muusta tusinapelisikermän edustajasta, vaikka niitä onkin maustettu Scribblenauts-vivahteilla.

Toivotaan että Scribblenauts-pelisarja palaa vielä juurilleen. PlayStation 4:n, Xbox Onen ja Nintendo Switchin debyytti toimii enintään välipalana – joskin mauttomana sellaisena.

Saatavilla: PlayStation 4 (testattu), Switch, Xbox One
Ikäraja: 12