Oikeasti kauan sitten, kaukaisessa galaksissa – katsauksessa remasteroidut Star Wars Episode 1: Racer ja Star Wars: Republic Commando

Tähtien sota on paljon muutakin kuin surulliseksi muinaisjäänteeksikin tituleerattua Voimaa. Tutustuimme kahteen remasteroituun klassikkoon, jotka esittelevät galaksin karumpia ja arkisempia puolia.

25.05.2021

Tähtien sota on aina muodissa, mutta toisinaan kaukainen galaksi on vain tavallista enemmän esillä. Disney Plus -suoratoistopalvelussa vauhtiin päässyt Star Wars: The Bad Batch -sarja on paikannut ensijaksojen perusteella mukavasti The Mandalorianin jättämää tyhjiötä, mutta animaatiosarja ei aivan saanut täytettyä koloa yksikseen. Tämän vuoksi katse kääntyikin PlayStation Storen valikoimaan. Mukava tarjous yhdistettynä tuoreeseen remasterointiin antoi virtuaalilompakolle kyytiä. Mukaan lähtivät niin nuoruudessa läpikäyty Star Wars Episode 1: Racer kuin monesti harkinnassa ollut Star Wars: Republic Commando.

STAR WARS EPISODE 1: RACER

Ensin vuoronsa sai esiosien avausleffan tiimellykseen sijoittuva rakettirekikaahailu. Visuaalisen puolen ylöspäin skaalaaminen auttaa tietysti tiettyyn rajaan asti, mutta julkaisuvuosi 1999 ei jää huomaamatta. Kyseessä on graafisesti melkoisen ankea teos, joka onneksi rullaa nyt erittäin mukavasti. Onneksi itse pelipuoli osoittautuu paremmaksi.

Vuosikymmenten takaiset pelit harvoin paljastuvat kummoisiksi nostalgian karistessa, mutta Star Wars Episode 1: Racer tekee vaikutuksen. Pelattavuus itsessään on yhä silkkaa timanttia ja erittäin vauhdikasta. Tähtien sodan lisenssi toki näkyy kaikessa, mutta itse mekaniikat kannattelisivat kaahailua ilmankin. Rakettireet liikkuvat varsin täsmällisesti ja luonnollisesti. Lisäksi radat ovat pullollaan erilaisia reittejä ja refleksejä koettelevia esteitä.

Pelattavaa sisältöä on yllättäen vähemmän kuin muistikuvissa. Tarjolla on kolme seitsemän kisan mittaista kampanjaa sekä yksi neljän skaban erikoistapahtuma. Kun vaikeusaste on erittäin ymmärtäväinen, koko sisällön kahlaa läpi kolmessa tai neljässä tunnissa. Voitin ensiyrittämällä kisoista yhtä lukuun ottamatta kaikki. Murheenkryyniksi nousi erikoisturnauksen poikkeava kilpailu, jossa erilaiset reittivalinnat näkyivät tulostaululla turhankin ankarasti.

Helppous ja laakista läpäiseminen vie radoista ikävästi maagisuutta. Vaikka palasia kierrätetään turnausten välillä, yksikään kilpa ei nouse selvästi muiden yläpuolelle. Jos reittien nuohoamiselle olisi syytä, saattaisi osa saada useammankin ajokerran. Tämä nostaisi baanoja paremmin esiin.

Tarjolla on pientä rakettirekien kustomointia. Kilpailuista saatavalla rahalla saa hankittua niin käytettyjä kuin uusiakin osia, jotka parantavat menopelin ominaisuuksia. Kilpuriin hankittavat apudroidit puolestaan pitävät reestä huolin mahdollisten onnettomuuksien yhteydessä. Liian ahkera ylikierrosten käyttäminen saattaa räjäyttää moottorin, jonka jälkeen R2-yksiköt pääsevät työn touhuun. Kun kulkuneuvo jälleen kulkee ja Anakin kiljuu ”It’s working!”, on tunnelma ehtaa Star Warsia. Sama koskee Sebulban konnuuksia.

Valitettavasti mukana ei ole muuta sisältöä kuin kampanja, paikallinen moninpeli ja aika-ajo. Verkkomittelöt olisivat tehneet poikaa, sillä tällaisenaan sisältö on nähty turhan nopeasti.

Star Wars Episode 1: Racer on hauskaa kilvanajoa illan tai parin viihteeksi. Pilkkahintaan kaupattava remasterointi ei tarjoa silmäkarkkia, mutta toimiva pelimekaniikka on säilyttänyt toimivuutensa vuosikymmenten vieriessä. Lyhyys ja verkkopelin puute ovat harmillisia takaiskuja, jotka antaa muutaman roposen myyntihinnan ansiosta anteeksi. Sujuvaa sci-fi-kaahailua tai helppoa platinapyttyä etsivät saavat teoksesta mukavaa puuhaa muutamalla roposella.

STAR WARS: REPUBLIC COMMANDO

Kun puhe kääntyy Tähtien sotaan, ensimmäisenä mieleen viuhuvat valosapelit, jeditemput sekä hahmokuvasto. Vuonna 2005 alkujaan julkaistu Star Wars: Republic Commando satsaa näistä viimeisimpään. Kloonisotilaiden erikoisnelikon kolmeen tehtävään keskittyvä pläjäys on täynnä ikonista sotilaskuvastoa sekä separatistien kurittamista. Voimamiehet ja muut jedeilyt jätetään täysin sivuun, mitä nyt kenraali Grievous mainitaan jossain yhteyksissä ja lomittautuupa osa tarinasta elokuvien tapahtumiinkin.

Delta Squad -kloonisotilaan arki on täynnä immersiivisyyttä. Seikkailu kuvataan kypärän lävitse, joka tarjoaa tarpeelliset tiedot terveystilanteesta, tekoälytaistelijoiden kulloisista sijainneista sekä tietysti tehtävän vaatimuksista. Hauskana elementtinä visiiri kerää vihollistörkyä sekä ympäristön roiskeita, jotka putsautuvat automaattisesti. Pieni niksi luo menoon hauskaa tunnelmaa.

Republic Commando muistetaan tiimipohjaisena räiskintänä, mikä onkin varsin tarkka kuvaus. Pelaajan ohjastaman kloonin matkassa kulkee kolme muutakin taistelijaa, joita voi käskyttää tilanteesta riippuen. Osa maaston suojista tarjoaa oivallisen paikan tarkka-ampujalle tai kranaattiviskelylle, jolloin kapteeni voi ohjata kuomansa antamaan tulitukea. Jokaisen suojan kohdalla tämä ei kuitenkaan päde. Lisäksi erillisillä käskyillä voi opastaa tiimiläiset etsimään aktiivisesti vihollisia tai ryhmittymään esihenkilönsä kaveriksi.

Teos on ehta aikakautensa räiskintä tuoden mieleen etenkin vanhat Killzonet. Tiukimmalla vaikeusasteella pelattuna hiukan vajaat 10 tuntia kellottava pläjäys luottaa yksinkertaiseen räiskintään sekä kranaattien viskelyyn. Mukana ei ole lainkaan kulkupelikohtauksia tai muita erikoisuuksia, vaan homma etenee vahvasti lineaarisessa putkessa. Klooninelikko tuhoaa separatistijoukkoja huone kerrallaan varsin intensiiviseen tahtiin. Remasterointi ei tuo mukaan graafista ilotulitusta tai visuaalista krumeluuria. Muutamat puolittaiset pomotaistelut sentään vähän katkovat menoa.

Kuten Star Wars Episode 1: Racerin tapauksessa tuli jo mainittua, vierineet vuodet eivät ole olleet helliä. Remasteroitu ulkoasu rullaa sujuvasti, mutta graafinen anti on erittäin vaatimatonta. Tähän onneksi tottuu alkujärkytyksen jälkeen tunnelman viedessä mukanaan. Artikkelin toiseen peliin verrattuna on myös todettava, että tällä kertaa haasteen korkeus on syytä ottaa huomioon. Siinä missä kilvanajot paahtaa läpi ongelmitta, Republic Commando sisältää muutamia todella kinkkisiä vaikeusastepiikkejä. Erityisesti aikarajoitettu kenttä vaati useita yrityksiä ennen onnistunutta suoritusta.

Onneksi uusioversiosta vastannut Aspyr on tullut pelaajia vastaan kokemuksen sujuvoittamisessa. Ensinnäkin peliin on lisätty erittäin näppärä pikatallennusominaisuus, jonka avulla etenemisen saa taltioitua milloin vain. PS5:llä pelatessa tämä onnistuu kosketuslevyä klikkaamalla, kun taas pikalataus vaatii kaveriksi vielä lisäpainalluksen. Vaikka välietappeja tulee vastaan ahkerasti, on ominaisuus miellyttävä.

Muutamia murheenkryynejä mahtuu kuitenkin mukaan. Ensinnäkin pelin tekstitykset sotkeutuvat ympäristöön pahasti, eikä lauseista saa täten monestikaan selvää. Toinen joskin yksittäinen ongelma koski pelin tilttaamista. Viimeisen kentän loppusuoralle päästyä teos kaatui useampaan otteeseen samassa vaiheessa. Onneksi paluu edelliseen välitallennukseen pelasti tilanteen.

Star Wars: Republic Commando on toimiva perusräiskintä 2000-luvun alkupuolelta, joka vetoaa maailmansa puolesta saagan faneihin. Genren sittemmin ottamat kehitysaskeleet saavat paketin näyttämään auttamatta vanhentuneelta, mutta Tähtien sodan tunnelma pelastaa paljon. Teos on etenkin Star Wars: The Bad Batch -sarjan ja osittain myös The Mandalorianin tiimellyksessä ajankohtaisempi kuin pitkään aikaan. Se näyttää kaukaisen galaksin ruman puolen tavalla, joka on edelleen kokemisen väärti. Kun peli ei rokota lompakkoa kuin roiman kymmenen eurooppalaisen krediitin verran, on peli hankinnan arvoinen.

Saatavilla: PlayStation 4, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5 (testattu), Switch, Xbox One, Xbox One X, Xbox Series X|S
Ikärajat: Episode 1 Racer PEGI 7 (väkivalta) / Republic Commando PEGI 12 (kauhu, väkivalta)

”Kaasua, kaasua! Ja kaasulla vaan, kaasulla taittuu. Pikkasen niinku ylikovaa niin se kääntyilee.”

Lisää luettavaa