Kiivaan julkaisutahdin tuomaa kilpailuväsymystä välivuoden verran potenut Assassin’s Creed -sarja on tekemässä paluuta. Syksyllä ilmestyvä Origins-osa ei ole pikaisesti kasaan laitettu teos, sillä peliä on kehitetty jo useamman vuoden ajan seuraavaksi merkkipaaluosaksi. Tiltille aukesi mahdollisuus kokeilla muinaiseen Egyptiin sijoittuvaa teosta Gamescomissa.
Pelattavaksi tarjottu tehtävä sijoittuu noin pelin puoliväliin, joten tarinasta tai hahmoista ei kummoista otetta ehtinyt vielä saada. Pyhän eläimen myrkyttäminen ei kuitenkaan saa mennä tutkimatta saati rankaisematta, joten päähenkilö Bayek lähtee tutkimaan otuksen kohtaloa. Tehtävä esittelee pelin monipuolisuutta oivalla tavalla, sillä sen aikana päästään nuuhkimaan rikospaikkaa, salamurhaamaan vihulaisia, taistelemaan isompaa köriläsjoukkoa vastaan, liihottamaan linnulla sekä toimimaan sivuhahmojen kanssa.
Hyvin nopeasti käy selväksi, että vaikka pelimekaniikat itsessään ovat peruselementeiltään hyvin tuttuja, Origins sekoittaa soppaan muutamia omia niksejä. Tärkein on pelin maailma, joka ei tyydy pelkästään Egyptin visuaaliseen puoleen. Maailma on täynnä aikakaudelle sopivia maisemia, kulkuneuvoja, yksityiskohtia sekä muita ihailtavia elementtejä. Kulkeminen onnistuu talsimisen lisäksi myös soutamalla, hevosella sekä kamelilla. Etenkin vesireittien hyödyntäminen kannattaa, sillä samalla voi ihastella tekoälyasukkaiden arkiaskareita: joen varrella kalastelee naisia, miessotilaat partioivat katuja ja eläimet tallustavat rannalla. Tekijät ovat todella nähneet vaivaa luodakseen pelimaailmaan immersiota.
Samainen ilmiö näkyy myös hahmoissa ja näiden välisessä kommunikaatiossa. Papittaren sanavarastosta paljastuu varsin alkukantaisia teloituskeinoja, Aya-rakkaan urasuunnitelmia varjostaa aikakauden sukupuoliroolit ja päähenkilön kieli on varsin kankeaa. Dialogi tuntuu englanninkielisestä ääninäyttelystä huolimatta varsin egyptiläiseltä. Toivottavasti tietynlainen verbaalinen kankeus on kautta seikkailun vallitseva ominaisuus.
Toinen merkittävä pelillinen uutuus on ohjastettava haukka, jota hyödyntämällä voi tähystää vihollisten vartioimia alueita. Haukansilmä havaitsee viholliset, kiinnostavat kohteet sekä muut herkut. Tipu osoittautui jo tehtävääkin tehdessä hyvin hyödylliseksi kaveriksi.
Taistelumekaniikka ja hiippailu ovat sinällään hyvin tutunlaista, mutta eipä toimivan systeemin perusteita kannata liiaksi sorvatakaan. Viholliset kaatuvat parhaiten selustaan hiipimällä, mutta pelaaja ei jää muutaman vihulaisen piirityksessäkään alakynteen. Tarkkana saa toki olla, vaikka etenkin laakista tappava erikoishyökkäys tasoittaa puntteja mukavasti.
Pelityylejä on monia, mitä korostaa myös pelaajan valinnanvapaus. Mukana on kevyttä roolipelielementtiä hahmonkehityksen muodossa, joka tarjoaa puitteet kolmeen eri suuntaan erikoistumisessa. Hiippailija sijoittaa kokemuspisteensä jousipyssyyn, taistelija puhtaaseen voimaan ja Seer-tyyli erilaisiin kauppa-alennuksiin. Kaikki kikat on toki lopulta avattavissa, mutta matkaa voi taivaltaa sitä odotellessa hyvin erilaisin tavoin.
Vapautta on tarjolla myös tarinan ulkopuolella. Assassin’s Creedin Egypti on täynnä nähtävää ja koluttavaa. Oma matkani vei salamurhaajasankarin viettämään tehtävän jälkeistä vapaa-aikaa Snerun hautaan. Viimeisenä lepopaikkana toimiva pyramidi on täynnä erilaisia kammioita ja pulmia, jotka hyödyntävät muun muassa fysiikkaa sekä kiipeilyä oivallisella tavalla. Vihollisia ei luolastoon olisi kaivannutkaan, sillä rauhallinen ja aavemainen kömpiminen pyramidin uumenissa on enemmänkin kuin viihdyttävää jo itsessään. Pimeyttä voi onneksi vähentää soihdulla. Maastossa olevat tulipisteet voi myös sytyttää, jotta hämähäkinverkot ja pölyyntyneet vaasit eivät käy liian pelottaviksi.
Visuaalisesti Assassin’s Creed: Origins on juuri niin kaunis kuin saattaa olettaakin. Yksityiskohtainen maailma on mielenkiintoinen, minkä lisäksi horisontti jatkuu kauas eteenpäin. Maisemia on yksinkertaisesti upea katsella. Esittelysessio pyörähti toivotun 4K-grafiikan sijasta 1080p:nä, joka sekin riitti todella vaikuttavaan ulosantiin. Tunnelma vaikuttaa ensifiiliksellä juuri sellaiselta, että Egypti-sessioiden venähtämisen huomaa vasta pikkutunneilla.
Assassin’s Creed: Origins on tunnin testisession perusteella todella vaikuttava teos, joka tuo sopivasti uusia tuulia jopa aiempiin osiin kyllästyneille. Mystinen Egypti ei ehkä miljöönä yllä ihan teollistuvien Pariisin ja Lontoon veroiseksi, mutta aikakaudesta on saatu kaikesta huolimatta irti todella mielenkiintoisia asioita. Pelko liian tutusta meiningistä huuhtoutui pois välittömästi, joten kyseessä on ehdottomasti loppuvuoden odotetuimpia ja kiinnostavimpia julkaisuja. Tervetuloa takaisin, Assassin’s Creed!
Tulossa 27.10.2017: PC, PlayStation 4 / PlayStation 4 Pro, Xbox One / Xbox One X