Digimoneja vauvasta vaariin kerta toisensa jälkeen – arvostelussa Digimon World: Next Order (Switch)

Virtuaalisen lemmikkisimulaattorin voi ottaa nyt matkalle mukaan.

13.03.2023

Vuonna 2016 fanit pääsivät viimein palaamaan Digimon World -pelien maailmaan. Japanin ulkopuolella viimeisin aiempi World-osa nähtiin vuonna 2004 ilmestyneen sarjan neljännen tulokkaan myötä, joten odottavan aika on ollut pitkä. Keväällä 2015 brändin pelifanit saivat piristysruiskeen Digimon Story: Cyber Sleuthin myötä, mutta suosiostaan huolimatta pelaajat jäivät kaipaamaan kasvatuselementtiä. Kun Bandai Namco ilmoitti uuden Digimon World -tuotoksen olevan tulossa Japanissa PlayStation Vitalle keväänä 2016 ja läntisessä maailmassa PlayStation 4:lle seuraavana keväänä, odotukset olivat korkealla.

Digimon World: Next Order palasi helmikuussa 2023 käsikonsoleille Nintendo Switch -käännöksenä. Myös PC-versio sai oman julkaisun samaan aikaan, mutta sen julkaisualue on hieman rajoitetumpi. Otimme käsittelyyn Switchin version tästä Digimon-RPG:stä ja kurkkasimme, miten hyvin aikoinaan Vitalle tarkoitettu peli taittuu uuden ajan kuljetettaville vempaimille.

Pelillisesti Digimon World: Next Order on henkinen seuraaja ennen vuosituhannen vaihdetta julkaistulle ihka ensimmäiselle Digimon World -seikkailulle. Vierineet vuodet näkyvät, sillä pelimekaniikkoja on kehitetty ja koko konseptia räätälöity. Nyt kasvatettavana on yhden digitaalisen hirviön sijasta kaksi monsteria kerrallaan. Otusten elintaivalta seurataan aina digimunasta Mega-tasoon asti. Taistelumekaniikkaa on kehitetty hieman inklusiivisemmaksi, vaikka hirmut hyökkäävät yhä täysin omatoimisesti.

Aloitusanimaatiossa pelaajahahmo – joko miespuolinen Takuto tai naispuolinen Shiki – kaivaa laatikostaan vanhan Digivicensa eli digitaalisen laitteensa, joka imaisee hänet sisuksiinsa. Virtuaalimaailmaan siirtynyt sankari havaitsee pian kaksi menneisyydestään tuttua hahmoa: WarGreyminin ja MetalGarurumonin. Mutta aikaa jutustelulle ei ole paljon, sillä paikalle astuva Machinedramon pakottaa ensimmäiseen taisteluun!

Kohtaaminen käy samalla pikakurssista taistelumekaniikkaan. Omat monsterit hyökkäävät reaaliaikaisissa mittelöissä itsenäisesti vastustajan kimppuun. Pelaaja voi heittää elinvoimaa palauttavia levyjä tai muita tavaroita monsuilleen sekä säännöllisin välein huutaa kannustushuutoja, jotka kasvattavat Order Poweria eli OP-määrää. Kun OP on ylittänyt tietyn rajan, pelaaja voi käskeä digimoniaan käyttämään tiettyä liikettä hyökkäysvalikoimasta tai puolustautumaan vastustajan lyöntiä vastaan.

Jos OP-mittarin kerryttää täyteen, on mahdollista kohdistaa monsun erityisliike vastustajaan. Erilaisten lisävaatimusten täyttyessä, kuten Mega-tason digitaalihirmujen ystävyyssuhteen nouseminen riittävälle tasolle, on mahdollista taistelun ajaksi DNA-digivoida nämä kaksi hirviötä yhdeksi Omnimonin kaltaiseksi Ultra-tason monsteriksi. Tätä ”Extra Cross Evolutionia” eli tuttavallisemmin ExE:ä voi hyödyntää hankalissa taistelussa kerran päivässä.

Seikkailun keskiössä on digitaalisen maailman kaupunki Floatia, joka on kuihtunut asukkaista ja ränsistynyt pieneksi kyläpahaseksi. Jijimon ottaa trion vastaan ja kertoo, kuinka Machinedramonien hyökkäykset ovat aiheuttaneet katastrofaalista tuhoa. Kaupungin kunnianpäivien palauttamiseksi on ryhdyttävä rekrytointihommiin ja kutsuttava entisiä kaupunkilaismonsuja takaisin Floatiaan.

Käytettyään kaikki voimansa partnerit ovat palautuneet digimunaksi odottamaan syntymistä uudelleen. Valittavissa on 10 eri munaa, joista pelaaja näkee kaksi ensimmäistä muotoa. Digimunien kuoriutuessa edessä on kaksi aivan tuoretta vauvadigimonia, joiden kasvatus on pelaajan vastuulla.

Huoltajan täytyy ruokkia takanaan juoksevia petojaan nälän yllättäessä ja vie heidät vessan eteen silloin, kun ruuansulatus on hoitanut hommansa. Lisäksi pitää tarkastella digimoniensa jaksamista ja antaa heidän levätä raatamisen päälle. Hirmuja voi vahvistaa niin kaupungissa sijaitsevalla kuntosalilla kuin luonnossa taistelemalla toisia monsuja vastaan. Digimoneilla on tietty elinaika, minkä jälkeen ne palautuvat jälleen digimunaksi ja kasvatus alkaa alusta.

Varsinkin alussa suurin osa ajasta kuluu kaupungissa digsujen bodatessaan lihaksiaan kuntoon. Kun viimein pikkuhirmujen voimatasot ovat nousseet ja he ovat digivoituneet vähintään Rookie-tasolle, on aika uskaltautua kaupungin ulkopuolelle. Eteen avautuu avoimehko maailma, joka on jaoteltu segmentein eri alueiksi.

Kullakin alueella on omat vastustajahirviönsä, jotka vaihtelevat vielä vuorokauden ajasta riippuen. Jos vihulainen huomaa kolmikon käyskentelevän lähettyvillään, se hyökkää kimppuun mikäli taitotasot ovat suunnilleen samalla sivulla. Jos monsuja tulee porukalla, voi vastassa olla viisi vastustajaa ja tiedossa hankala taistelu. Lisäksi tasonumero ei itsessään kerro kaikkea, vaan vihulaisen vaikeustasoon vaikuttaa myös sen digivoitumistaso. Esimerkiksi kokenut Goblimon voi Rookie-digimonina olla huomattavasti helpompi kuin alhaisen tason Champion-digimon RedVeggiemon.

Digivoluutio ei ole lineaarinen, vaan se jakautuu eri vaihtoehdoiksi. Esimerkiksi Rookie-tason digimonilla voi olla neljästä kuuteen eri vaihtoehtoa ja seuraavalla tasolla taas kolmesta neljään. Aluksi valikosta katsoessaan omien hirviöiden historiatietoa seuraavan tason tiedot näyttävät pelkkää kysymysmerkkiä, mutta hiljalleen nämä luukut paljastuvat vaatimuksiksi, joihin voi kohdistaa kouluttamisensa. Näihin kuuluvat niin kestävyys, paino, taisteluiden määrä kuin vessatarpeiden laiminlyönnin kaltaiset koulutusvirheet.

Salilla tilastojen nostaminen vie aina yhden tunnin pelin sisäisestä kellosta, ja koulutus koskee pääosin yhtä tilastoa. Taisteleminen onkin paras tapa kouluttaa hirviöitä, sillä vaativat kamppailut tuottavat tasapuolisesti kaikkia tilastoja eikä aikaakaan kulu yhtä paljoa. Rangaistus hävitystä taistelusta ei ole kovin vakava, sillä pelaaja palaa kaupunkiin ja hoitaa partnereidensa haavat laastarilla. Lisäksi taistelemisesta saa tehokkaasti paitsi rahaa mutta myös kokemuspisteitä, joilla voi ostaa erilaisia taitoja. Niihin kuuluvat esimerkiksi voimatasojen nouseminen digivoitumisen yhteydessä, digsujen pidempi elämä ja repputilan kasvattaminen. Rahalla voi ostaa taas tarvikkeita, kuten elinvoimaa palauttavia levyjä.

Ääninäyttely on täsmälleen sama kuin aikaisemmassa PlayStation 4 -versiossa, mutta jostain syystä uudesta käännöksestä jätettiin japaninkielinen äänityöskentely pois. Englanninkielinen on ihan sujuva, vaikkakin se toistuvasti sylkeekin dramon-lajiin kuuluvien digimonien päälle lausumalla sen väärin. Kun on hakannut tarpeeksi taisteluita, saattaa pelaajahahmon kannustushuudot käydä hermojen päälle – varsinkin Shikin ”yeah yeah!”. Onneksi asetuksista voi säätää puheäänen itselleen sopivaksi. Muutoin musiikit sopivat teemaan mainiosti. Erityisesti pomotaistelumusiikki sekä ExE-digivoitumisbiisi ovat hyvin mukaansatempaavia.

PlayStation-versiossa oli selkeästi huomattavissa venytetty ulkoasu, mutta Digimon World: Next Order näyttää hyvältä Switchin ruudulla. Peli on värikäs ja ruudulla tapahtuu paljon samanaikaisesti – varsinkin kun kumppanina sattuu olemaan kaksi lentävää, siipiä räpyttäviä monsua. Luonto on pullollaan kerättävää, vastustajat rynnivät kimppuun ja omat kumppanit heittävät kommenttia toisilleen tai valittavat nälkää.

Taisteluiden OP-pisteiden saaminen tuntuu olevan vähän rikki, sillä PlayStationin versiossa niitä sai vain kourallisen ellei huudahdus ajoittunut täydellisesti. Oikea-aikainen tsemppaus tarkoitti vihollisen osumaa omiin hirviöihin tai oman otuksen onnistunutta iskua. Switchin versiossa riittää, että on kertaalleen osunut viholliseen maksimipisteiden saamiseksi. Tämä luonnollisesti helpottaa taisteluita.

Uutuutena on mahdollisuus juosta tai ainakin hölkätä, joka nostaa kulkuvauhtia 1,4-kertaiseksi. Vauhti ei ole kummoinen, mutta koska juoksunopeus on alun perin todella rauhallinen, on tämä plussaa. Harmi vain, että hölkkääminen käy painamalla B-nappia pohjassa, mikä voi pidemmissä pelisessioissa aiheuttaa rannekipua. Luonnollisempi olisi ehkä ollut painaa tattia pohjaan tai säätää asetuksista jatkuva juoksu päälle.

Kamera on hiukan liian lähellä kauimmassakin näkövinkkelissä, ja joissain paikoissa saa pyöritellä tatteja huolella nähdäkseen eteenpäin. Oman kokemukseni mukaan kameraan ei ole tehty muutoksia alkuperäiseen versioon nähden, mikä tuntuu menetetyltä mahdollisuudelta. Lisäksi joissain keskusteluissa tulee vastaan japaninkielisiä nimiä, jotka olivat käännetty PlayStation-versiossa. Esimerkiksi toistuva taisteluparivaljakko Blackosaurus ja Blackie ovat Kuro-cchi ja Kuro-rin.

Tavaroiden poimiminen maasta on hidastunut ja sen animaatio muuttunut kömpelömmäksi, mikä on kummallinen uudistus. Toisaalta PlayStation-versiossa toistuvasti koin taisteluissa bugin, jossa digimonini jäi miettimään tekeekö erityisliikettään laisinkaan vai ei. Tämä tapahtui erityisesti Ultra-tason digimoneilla, mutta Switchin versiossa vastaavaa ei tapahtunut ainakaan samassa mittakaavassa. Hyökkäysanimaatiot ovat muutoin täysin samoja kuin vanhassakin, ja täytyy todeta niiden näyttävän häkellyttävän hyviltä Switchin näytöllä.

Neljään kappaleeseen jaettu tarina on täynnä vaikeita taisteluita ja erilaisia käänteitä. Uudet tarinaosat saa avattua rekrytoimalla tietyn määrän digsuja kaupunkiin, jolloin todennäköisesti omat partnerit ovat uudelleen syntyneet ainakin kerran. Luonnon kiertokulku palauttaa kasvattamaan vauvoja aikuisuuteen taisteluissa pärjäämiseksi ja tarinatehtävistä selviämiseksi. Onneksi edistymisen myötä digimonit perivät edellisen muotonsa parametreista osan, joka johtaa aina vain vahvempiin partnereihin. Vaikka tarina itsessään ei kestä edes kymmentä tuntia, pelikellossa on helposti vähintään 30 tuntia ennen lopputekstien rullaamista.

Digimon World: Next Order tarjoaa ihastuttavan paluun virtuaalilemmikkisimulaattoriin ja digimonien maailmaan. Rekrytoitavana on yli 100 digimonia ja kasvatettavana jopa 232. Hurja määrä takaa tällaisesta kasvatuspelistä innostuneelle tekemistä runsain mitoin. Edistymisen näkee silmillään kaupungin kasvaessa. Helpon ja normaalin tason lisäksi on tehty vasta-alkajien moodi, jonka myötä voi helpottaa taisteluita ja vähentää toistavaa ”synny, kouluta, kuole” -rytmiä mikäli haluaa vain kokea tarinan.

Saatavilla: Nintendo Switch (testattu), PC, PlayStation 4, PlayStation 4 Pro
Ikäraja: PEGI 7 (lievä väkivalta)

YHTEENVETO:
**** / *****
Nintendo Switchin näytöllä Digimon World: Next Order näyttää hyvältä ja pelaaminen käsikonsolilla sopii kuin nyrkki silmään. Vaikka porttaus korjasi aikaisempia vikoja ja toi uudistuksia, mukaan on tullut myös hiukan uusia kömpelyyksiä. Osaa parannuksista olisi kannattanut miettiä vielä tarkemmin. Digitaalinen maailma voi silti tarjota seikkailua juuri niiden omien lempparihirviöiden kanssa reissun päälle.

Lauri ja Erik tietävät, että tässä salissa jokainen päivä on jalkapäivä. Erityisesti sunnuntai!