Antiikin Rooma on monelle ensimmäinen asia, joka juolahtaa mieleen, kun mainitaan imperiumi. Tämä yhteys ei ole ihme, sillä jokainen meistä on kuullut antiikin Rooman noususta ja tuhosta jossain muodossa – olipa se sitten historian kirjoissa, videopeleissä tai animaatioiden tarinoissa. Kaikille, jotka ovat joskus todenneet, että olisivat itse hoitaneet homman paremmin, pitkäikäisen Anno-sarjan uusin lisäys, Anno 117: Pax Romana, antaa mahdollisuuden näyttää närhen munat.
Kuten aiemmissa sarjan osissa, Pax Romana jakautuu kampanjaan ja hiekkalaatikkomoodiin, joista voi nauttia yksin, ystävien tai internet-vieraiden kanssa. Tämä ennakkovilkaisu keskittyy yksinpelattavaan sisältöön, sillä moninpeliosiot eivät olleet testivaiheessa vielä käytettävissä.

Kampanja alkaa valitsemalla kahden roomalaisen sisaruksen, itseään epäilevän Marcuksen tai rooliaan etsivän Marcian, väliltä. Valittu hahmo lähetetään syystä tai toisesta Latiumin alueelle, missä hän saa tehtäväkseen ottaa haltuun rappeutuneen saaren pienen kylän kuvernöörin viran.
Tehtäväksi tulee saattaa rannikkokylä jälleen edustavaan kuntoon keisarin vaimon iloksi. Pax Romanan keskeinen mekaniikka on kylän kehittäminen, resurssien hallinta ja vallan laajentaminen. Pelin ensiaskeleet ovat varsin yksinkertaisia: kerää puuta, leikkaa siitä lankkuja ja rakenna taloja talonpojille.
Lue myös: No mikä Yóttei – arvostelussa Ghost of Yótei
Pelisarja on allekirjoittaneelle entuudestaan vieras, joten odotuksena oli monimutkainen resurssienhallinta- ja keräysjärjestelmä. Peli kuitenkin yllätti yksinkertaisuudellaan. Resursseja on monenlaisia, ja niiden keräämistä, siirtelyä ja varastointia voi hienosäätää, kunnes jokainen riisinjyvä on oikeassa rivissä. Korkeammalla tasolla pelaajalla on vain kourallinen tärkeitä resursseja, joista huolehtia. Puulla voi rakentaa taloja, savella taas edistyneempiä rakennuksia, ja niin edelleen. Nämä tärkeimmät materiaalit näkyvät näppärästi pelinäkymän alalaidassa, josta niiden määriä on helppo seurata.

Kaupungin hallinnan ohella pelaajalle asetetaan useita tavoitteita, jotka edistävät sekä tarinaa että kaupungin kehitystä. Tehtävät voivat olla tyyliä “rakenna kolme pubia, olis jano nääs”, tai sitten ne voivat vaatia päätöksiä, joilla on seurauksensa. Eräässä tehtävässä valittu sisarus kutsutaan hienoihin juhliin, ja pelaajan on päätettävä, ottaako mukaan korillisen anjoviksia vai ollako itse se paras lahja.
Yllätyin siitä, kuinka kiinnostava tarina oli – se sisälsi juonenkäänteitä ja poliittista juonittelua. On toki myönnettävä, että käänteet ovat paikoin arvattavia, mutta kertomus ajaa asiansa ja tarjoaa mukavia välitavoitteita. En paljasta liikaa, jos sanon, että uuden kuvernöörin uran alku ei mene aivan Strömsön malliin.
Anno 117: Pax Romana vakuutti tarinallaan ja helposti omaksuttavilla mekaniikoillaan. Sisäänrakennettu tutoriaali opetti täydelliselle noviisille perusteet ja näytti, kuinka pinnan alla piilee paljon potentiaalia hienosäädöille ja tehokkaalle strategialle. Jos on jo ennestään sarjan ystävä, haluaa helposti lähestyttävän strategiapelin, josta ei kuitenkaan puutu syvyyttä, tai on vain innokas elämään kuvernöörin elämää antiikin Roomassa, Pax Romanaa kannattaa ehdottomasti pitää silmällä.
Anno 117: Pax Romana julkaistaan PC:lle (ennakkotestattu), PS5:lle ja Xbox Series X|S:lle 13.11.2025.

Lue myös: Täällä (räjähtäneen) Kuolontähden alla – arvostelussa Star Wars Outlaws (NSW2)
Lue myös: Ruusukiikarit eiliseen — tällainen oli Finnish Retro Con 2025
Lue myös: Mekaaninen kotiapulainen – arvostelussa Narwal Freo Z10 Ultra
Lue myös: Päivitystä kaipaava pelikirja – arvostelussa NHL 26