Aimo annos postapokalyptis-taktista taistelua – ennakossa Sick City

Sick City on vasta toinen laitevalmistaja Roccatin työn alla oleva peleistä. Sick Cityn postapokalyptinen maailma muistuttaa enemmän Nintendon Splatoonia kuin Mad Maxia, mutta siinä onkin sen yksi viehätyksistä. Reaaliaikainen taktinen yhteenotto sopii monenikäisille pelaajille, joten lopputuloksena on todennäköisesti riemastuttavan hetkistä taistelua.

28.09.2017

Tuottaja Tobias Schürmann näytti Gamescomissa Tiltille Sick Cityn ominaisuuksia yhden hahmon liikkuessa pelikentällä. Lopullisessa versiossa nähdään reaaliaikaisia neljä vastaan neljä -taisteluita. Pelaaja ohjastaa ja mikromanageroi neljän hahmon joukkuetta ja jokaisella joukkueella on oma johtajahahmo.

Pääasiallisena tarkoituksena on sabotoida vihollisen energiareaktori ja samalla luonnollisesti puolustaa omaa reaktoria, sekä lopulta vallata kadut oman joukkueen haltuun. Kentälle on
ripoteltu pisteitä, joista vain joukkueen johtaja voi ammentaa joukkueelleen lisää Aimoa eli pelin energiaa. Sick Cityssä on erityisen tärkeää pitää liideri elossa. Peli ei kuitenkaan pääty välttämättä johtajan kuolemaan, sillä tämän tilalle voi asettaa toisen vastaavan, jos vain energiaa on vielä jäljellä.

Yläviistosta kuvatun Sick Cityn grafiikka on hauskan värikästä ja sarjakuvamaista, vaikka pelin miljöönä ovatkin maailmantuhon jälkeiset kaupungin kadut. Schürman avasi asiaa Tiltille:

– Sick Cityn nimi ei juonnu pelin ympäristöstä, vaan siitä, kuinka sekopäisiksi eri joukkuiden taistelut voivat muodostua. Hahmot eivät koostu pelkästään ihmisistä, vaan Sick Cityssä on myös apinajoukkue. Apinat voivat kiivetä esimerkiksi talojen kattojen päälle, mihin muut joukkueet eivät kykene.

Roccat lupaa kuunnella pelaajia muokkaamalla sitä toiveiden mukaan, kuten se on tehnyt tähänkin asti. Schürmannin mukaan näin voidaan estää “kovaäänisimmät foorumihuutajat” vaikuttamasta sisältöön ja antaa valta peliä oikeasti pelaaville.

– Meillä on paljon ideoita, mutta annamme pelaajien päättää mitkä niistä pääsevät Sick Cityyn mukaan. Perinteinen tapa olisi toteuttaa äänestys verkkofoorumilla, mutta kuten hyvin tiedetään, vain aktiivisimmat foorumikäyttäjät saisivat tahtonsa läpi. Olemmekin kehittämässä systeemiä, jota kutsumme nimellä “voting currency” (äänestysvaluutta). Jokaisesta Sick City -pelikerrasta saa muutaman äänestyspisteen, joilla voi vaikuttaa tuleviin ominaisuuksiin ja joukkueisiin, Schürmann valaisee.

Sick City on tällä hetkellä Early Access -tilassa PC:llä. Lopullinen julkaisupäivä on vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä.

Lisää luettavaa