Diablon alkuperäinen suunnitelma paljastaa, että pelialalla valitettiin yli 20 vuotta sitten samoista asioista kuin nyt

Pelisuunnittelija David Brevik on julkaissut verkossa vuoden 1996 ensimmäisen Diablo-pelin alkuperäisen myyntipuheen (design pitch), josta suosittu pelisarja on saanut alkunsa. Koko 8-sivuinen PDF on luettavissa tästä, ja se sisältää kiinnostavaa nippelitietoa Diablo-faneille.

Tämän lisäksi myyntipuheesta käy myös selväksi, että jo vuonna 1994 pelialalla on nuristu samasta asiasta kuin nytkin: visuaalisuuden ja tarpeettoman monimutkaisuuden korostamisesta pelattavuuden kustannuksella.

”Siinä missä nykyiset pelit korvaavat pelattavuuden multimedialoistolla, sekä pyrkivät tarpeettoman suureen kokoluokkaan ja monimutkaisuuteen, me pyrimme elvyttämään hyvänmielen hack-and-slash -peliyleisön,” kirjoitetaan yli 22-vuotta vanhassa tiedostossa.

Kuulostaako tutulta? Pitäisi kuulostaa, sillä monia nykypelejä tylytetään juuri samoista asioista, joiden Diablon myyntipuheessa kerrotaan vaivaavan 90-luvun alkupuolen pelejä. Vaikka kritiikki osuukin usein maaliin, on huoli siitä ollut olemassa niin kauan, että koko nurina alkaa kuulostaa absurdilta: Jos peliala ei taantunut sisällöttömäksi grafiikkamässäilyksi 90-luvulla, tuskinpa niin on nytkään käymässä.

Asiasta uutisoi PC Gamer.

Lisää luettavaa