Vaativaa laatoittamista – arvostelussa Zhed

Zhedin sata ratkaistavaa pulmaa tekevät ristikkoliitteistä ja sanomalehtien sudokuista tyhjänpantteja.

11.05.2020

Nintendon omat studiot ovat loistavan pelisyksyn ja -talven jälkeen vetäytyneet punomaan uusia juonia. Pieni hiljaiselo tarjoaa oivallisen sauman tutkiskella pienempien julkaisujen satoa. Yksi vähäeleinen mutta sitäkin enemmän päätä rapsituttava yrittäjä on Ground Control Studios, jonka pulmapeli Zhed saa hiljennettyä nokkelimmankin pelaajan.

Zhed on äärimmäisen simppelillä idealla toteutettu pulmapeli. Haasteessa on pelikenttä, maaliruutu sekä läjä numeroilla varustettuja palasia. Jokaisen numerolaatikon voi avata pysty- tai vaakasuoraan, jolloin esimerkiksi kolmosella siunattu laatta täyttää valitun suunnan ensimmäiset kolme tyhjää ruutua. Mikäli matkan varrella on jo entuudestaan varattuja paikkoja, hyppää avautuva luukku niiden ylitse ilman vuorojen tuhlautumista. Avausjärjestyksellä onkin väliä, jotta vähempikin määrä numeroita yltää riittävän pitkälle.

Teoksen ideana on saada mikä tahansa laatta yltämään maaliin asti. Alkuun tämä onkin simppeliä kliksuttelua, sillä muutaman palikan pulmat eivät hoksottimia rasita. Tahti kuitenkin muuttuu tasoja pähkäillessä. Sadan kentän mittainen paketti on loppusuoralla jo sellaista äimistelyä, että pulmat ratkeavat lähinnä toiveikkaan ensiyrityksen, sitä seuraavan näennäisesti fiksumman ajatuksen, ärräpäiden sävyttämän manaamisen ja lopulta itkunsekaisissa tunnelmissa käyttöön otetun vinkkisysteemin avulla. Toisaalta myönnän tuuletelleeni tosissani saadessani 98. tehtävän ratkaistua ilman ensimmäistäkään avustusta. Nobel-organisaatio voi kysellä yhteystietoja toimitukselta.

Yksinkertainen pelimekaniikka ei muutu miksikään, vaan etenee luotisuoraan haasteesta seuraavaan. Muutamassa irtotehtävässä puuhaa mehustetaan ylimääräisillä maaleilla, mutta nämä eivät muuta kokemusta juurikaan. Lisäksi erikoisemmat tehtävät ovat todella harvassa. Onneksi näppärän yksinkertainen idea kantaa yllättävän pitkälle. Sopivassa zen-tilassa vessaistunto venähtää pulmien taittuessa sellaisiin mittoihin, että oven takana jonottavat raapivat jo pintamaaleja.

Harmillisesti mukana on muutama eriskummallinen suunnitteluratkaisu. Ensinnäkin liian kinkkistä tehtävää ei pysty ohittamaan, vaan edellinen on aina ratkaistava ennen seuraavan pariin säntäämistä. Toinen erikoisuus on vinkkisysteemi. Jokaisesta suoritetusta tehtävästä saa neljä avustusta, jotka avaavat oikeita palasia valmiiksi. Käytetyt vinkit eivät kuitenkaan palaudu eivätkä tallennu, joten tehtävän nollaus alkutekijöihin vie myös hätähuudot mukanaan. Kun jeesiä ei voi santsailla aiemmista tehtävistä enempääkään, kannattaa niiden käytön kanssa olla todella tarkkana. Jos joku saa ratkaistua viimeiset kymmenen tehtävää ilman yhtäkään vinkkiä, nostan hattuni äärimmäisen korkealle.

Visuaalinen tyyli pysyy alusta alkaen simppelinä. Taustan värimaailma vaihtuu kymmenen tason välein, ja mukana on valitettavasti muutamia huonompia sävyjä. Sinänsä ongelma on pieni, mutta ruutuja saa tihrustaa ja ynnäillä päässään erityisesti Switchin näyttöä tuijottaessa. Onneksi aikarajat eivät paina päälle.

Muutoin Zhed on kannossa olevalle Switchille mitä oivallisinta pähkäiltävää. Kosketusnäyttö toimii huomattavasti Joy-Coneja paremmin, sillä laatan klikkaaminen ja johonkin neljästä ilmansuunnasta painaminen vie ratkaisua eteenpäin. Niin ikään erittäin tutuksi tulevat peruutus- ja nollauspainike saa sormen ulottuviin vaivatta ilman riskiä vahinkopainalluksesta.

Sata pulmaa tarjoaa hoksottimien tehokkuudesta riippuen tekemistä viidestä kymmeneen tuntiin. Mukaan olisi kuitenkin mahtunut jonkinlaisia verkko-ominaisuuksia tai vaikkapa mahdollisuus omien pulmien luomiselle ja jakamiselle. Se olisi tuonut paketille roimasti lisäarvoa. Nykyisellään teoksen pitäminen konsolin kovalevyllä tuntuu tasojen läpäisyn jälkeen lähinnä turhalta.

Muutamalla roposella irtoava Zhed on virkistävää vaihtelua sudokuille, ristikoille ja muille pikkupähkäilyille. Parilla eurolla saa esimerkillisen runsaasti tekemistä useammaksi bussimatkaksi. Muutamat pienet kauneusvirheet harmittavat kokonaisuudessa, minkä lisäksi lisäpelattavasta voisi enemmänkin maksaa, mutta jo tällaisenaan kyseessä on Switchille oivallisesti soveltuva paketti. Kaiken lisäksi Zhed osoittaa jokaiselle omasta luomuksesta haaveilevalle, että yhdestä nokkelasta ideasta saa loihdittua mainion paketin.

Saatavilla: PC, Switch (testattu)
Ikäraja: PEGI 3

”Kompassinhan tässä tarvitsee löytääkseen tiensä perille.”

Lisää luettavaa