Synkkää ja sateista – arvostelussa Rain of Reflections Chapter 1: Set Free

Lionbiten dystooppisen seikkailupelin ensimmäisessä osassa sukelletaan sateiseen tulevaisuuteen hiiviskelyn ja hakkeroinnin avulla.

24.10.2019

Rain of Reflectionsin kuva tulevaisuudesta on synkkä: lisääntymiskyvyttömänä ihmisrotu on vajonnut huonoon jamaan, minkä seurauksena yhteiskunta on jakautunut vahvasti kahtia. Kuilu eri väestönosien välillä on syvä, väkivalta on kaikkialla läsnä ja teknologian kehityksestä huolimatta suurin osa ihmisistä elää kelvottomissa oloissa. Kolmiosaisen sarjan kussakin osassa päästään tutustumaan eri henkilöiden tarinaan. Huolimatta siitä, että kukin jakso on osaltaan oma kokonaisuutensa, tarinat tulevat varmasti kietoutumaan toisiinsa tavalla tai toisella.

Ensimmäinen osa Set Free keskittyy tutkija Wilonaan, joka on tähän mennessä työskennellyt tutkimuslaboratoriossa viimeisen normaalisti syntyneen lapsen parissa etsien keinoa, jolla syntyvyys kääntyisi jälleen nousuun. Lapsen käyttäminen koerottana on kuitenkin alkanut jäytää tutkijan omatuntoa, joten hän tekee suunnitelman vapauttaaksensa lapsen laboratoriosta.

Toiminnallisesti Rain of Reflections jakautuu kahteen osaan: point and click -tyyliin toteutettuun vapaaseen tutkimiseen sekä vuoropohjaisiin kohtaamisiin. Seikkailumoodissa ympäristössä on paljon yksityiskohtia sekä tutkittavaa, ja Wilona kommentoikin jatkuvasti asioita joko oman historiansa tai pelaajan valintojen pohjalta. Mietteet antavat lisäkontekstia Wilonan motiiveista ja suhteista, minkä lisäksi ne avaavat uusia asioita siitä, miten tähän tilanteeseen on päädytty.

Useassa kohtaa on mahdollista keskeyttää tekeminen hetkeksi, jotta voi tuijottaa ikkunasta ulos sateiseen kaupunkiin tai pysähtyä kuuntelemaan musiikkia. Nämä kerronnasta irralliset hetket tuovat seesteisen lisän muuten synkkään maailmaan. Optio antaa mahdollisuuden nauttia myös ympäröivästä kauneudesta myrskyn keskellä. Yksityiskohtainen ja laadukas 3D-grafiikka takaa myös sen, että nautittavaa piisaa. Teoksen taustamusiikki on taidokkaasti luotu, ja toimii erinomaisesti tunnelmanluojina kohtauksesta toiseen. Rain of Reflectionsissa on todella panostettu ympäristöön sekä ilmapiiriin, mikä todellakin näkyy. Jos jotain negatiivista pitää mainita, ovat hahmojen kasvoanimaatiot satunnaisesti hieman tönkköjä. Muuten kokemus on kaikin puolin lähes täydellinen.

Kohtaamisissa vihollisten kanssa peli siirtyy ylhäältä kuvattuun, vuoropohjaiseen tilaan. Vapaan liikkumisen sijaan kullakin vuorolla on mahdollista edetä vain tietyn verran, joten ympäristö toimii niin näköesteenä kuin potentiaalisena paljastajanakin. Ennen kuin pelaaja havaitaan, niin kyseessä on lähinnä hiiviskelyä samalla kun viholliset kiertelevät lähes päämäärättömästi. Taktikointi on kuitenkin eduksi, sillä ympäristössä monet asiat voivat paljastaa hahmon position, ja huolimattomuus kostautuu välittömästi. Jos pelaaja jää kiinni joko huolimattomuudesta tai tarkoituksella, hiiviskely vaihtuu hektiseen taisteluun. Osumat tekevät todella pahaa jälkeä hahmojen ohella myös ympäristölle, joten useassa kohtaa onkin mahdollista taktikoida ja tuhota potentiaalisia piilopaikkoja.

Perinteisen vahinkomittarin sijasta Rain of Reflectionsin taisteluiden keskiössä on hahmojen motivaatio. Kiinnostusta nostaa onnistuneet toiminnot sekä perille menneet iskut, kun taas taistelukentällä sählääminen tai vahingoittuminen laskee inspiraatiota. Jos motivaatio putoaa nolliin, hahmo yrittää kaikin keinoin paeta tilanteesta jääden helposti uhriksi. Välineenä motivaatio on hieman monimutkaisempi kuin pelkkä vahinkomittari, mikä tekeekin välikohtauksista haastavampia ja pakottaa taktikoimaan tarkemmin tekemisiään.

Taisteluiden ohella mainitsemisen arvoinen mekaniikka on hakkerointi, jonka avulla Wilona voi murtautua erinäisiin järjestelmiin oman etunsa nimissä. Joissain kohdissa vihollisten kommunikointikanavaan murtautuminen on lähinnä tarinallinen lisäetu, toisissa taas ehdoton välttämättömyys etenemiselle. Hakkerointi itsessään tapahtuu jollain kolmesta hakkerointipalapeleistä, joissa täytyy joko asetella palasia oikeille kohdilleen, etsiä äänilähde kaikuluotauksen avulla labyrintissä tai siirrettävä pallo oikeaan kohtaan pulmassa. Yhden linkin avaaminen voi vaatia useamman palapelin selvittämistä, ja osassa haasteista on myös rajoitettu määrä siirtoja ennen kuin kone sulkee pelaajan pois järjestelmästä. Sen lisäksi, että hakkerointihaasteet avaavat lisää vaihtoehtoja sekä tarinaa, osoittautuivat ne myös yhdeksi pelin parhaista ominaisuuksista. Useammin kuin kerran löysin itseni ratkomassa kaikki vaihtoehtoiset hakkerointipalapelit, vaikka yksikin reitti olisi jo avannut pääsyn järjestelmään.

Kaiken kaikkiaan Rain of Reflections osoittautui ainakin ensimmäisen kappaleen perusteella erittäin hyvin toteutetuksi seikkailupaketiksi. Vaikka lähtöasetelma ei sinänsä ole genrelle uniikki, kokonaisuutena se kuitenkin toimii oikein hyvin. Ainoa harmi on se, että tekemistä on suhteellisen vähän, ja ensimmäisen jakson pelaa loppuun noin kolmessa tunnissa. Onneksi sisältöä on tulossa vielä kahden jakson verran, joten Rain of Reflections kannattaa ehdottomasti hankkia omaan kirjastoon.

Saatavilla: PC
Ikäraja: ei PEGI-ikärajaa. Tiltin varoitus: sisältää graafista väkivaltaa ja huonoa kielenkäyttöä.

Jatkuva sade saattaa aiheuttaa sopimatonta kielenkäyttöä väärissä paikoissa.

Lisää luettavaa