Nintendo on pelifirmaksi melkoisen vekkuli tapaus. Juuri kun luulee nähneensä kaiken, onnistuvat japanilaisyhtiön tekijät juonimaan täysin uudenlaiselta tuntuvia jekkuja. Vaikka muutokset eivät aina näyttäisi paperilla kovinkaan valtavilta mullistuksilta, käytännössä tilanne on yleensä toisin. Switchin tasoloikkakirjastoa täydentävä Super Mario Bros. Wonder on oivallinen osoitus siitä tasosta, jolle vain Nintendo on onnistunut loikkaamaan.
Super Mario Bros. Wonder palauttaa leffakankailtakin tutun putkimiehen jälleen kaksiulotteiseen maailmaan. Ratkaisu tuntuu hieman yllättävältä, sillä pääsarjaa edellisen kerran jatkanut Super Mario Odyssey tuntui 3D-loikintana vieneen sarjaa kiiteltyyn ja entistä persoonallisempaan suuntaan. Paluu sivusta kuvattuun pomppimiseen kuitenkin osoittaa, ettei klassikkogenressä ole vieläkään nähty kaikkea.
Mario-seikkailujen tarinankerronta ei ole perinteisesti erottunut edukseen ainakaan järin rohkeilla ratkaisuilla. Tällä kertaa palettia on kuitenkin hieman sekoitettu. Siinä missä tyypillisesti Sienimaailma on paiseessa ja prinsessa Peach kidnapattuna, tällä kertaa katseet kääntyvät ympäryskunnissa olevaan Kukkamaailmaan. Bowserin juonet ovat tuhoamassa floorakylän, eikä tämä käy tietenkään päinsä. Mario, Luigi, Toad, Peach ja kumppanit säntäävätkin ratkaisemaan murhetta kenttä ja alue kerrallaan.
Jos erehdyt luulemaan, että kaksiulotteisissa tasoloikissa on ehditty vuosikymmenten aikana tekemään jo kaikki mahdollinen, suosittelen kalibroimaan ajatukset uudelleen. Super Mario Bros. Wonder nimittäin osoittaa klassikkogenressä riittävän edelleen uusia juttua koettavaksi. Perinteinen hyppely rotkoja väistellen ja vihollisia rökittäen on sinänsä tuttua puuhaa. Onneksi persoonallinen kenttäsuunnittelu tuo tähän kuitenkin runsaasti tuoreuden tunnetta. Ja erityisesti teos lähtee laukalle silloin, kun paljon puhutut ihmeet astuvat kehiin.
Teoksen Wonder-lisänimi juontaa juurensa sinisiin taikakukkiin, jotka mullistavat kentän täysin päälaelleen. Kohtaukset tuntuvat hektisiltä ja intensiivisiltä, jopa hieman Marvel-supersankarielokuvien kaltaisilta elämysjunilta. Tämä on tehty taiten, sillä yleensä kohtauksissa ainoa kiire syntyy pelaajan päässä. Värimaailman muutokset, vauhdikkaampi tunnelma ja selkeä määränpää pakottavat eteenpäin pää kolmantena jalkana.
Ensikosketus ihmeisiin sai hetkellisesti pelkäämään, että näinköhän ne kestävät uudelleenpeluuta kummoisesti. Huoli osoittautui turhaksi. Kun kenttiin palasi etsimään puuttuvia kerättäviä kolikoita sekä taikasiemeniä, huomasi näiden kohtausten vievän mukanaan aivan yhtä tehokkaasti kuin ensimmäiselläkin kerralla. Ne tuntuvat kentiltä kenttien sisällä, jotka esittelevät huikealla tavalla Nintendon pelisuunnittelun mielikuvituksellisuutta. Osa osuuksista on todellisuudessa varsin yksinkertaisia esineiden keräämisiä tai vauhtijuoksuja määränpäähän, mutta tämä jää tyystin huomaamatta fiilismittarin noustessa kahteentoista. Sen, minkä Wonder häviää Super Mario 3D Worldille innovaatioiden syvyydessä, ottaa peli takaisin tunnelmassa.
Innovaatioista saadaankin sopiva aasinsilta Wonderin merkittävimpiin uudistuksiin. Isoimmassa roolissa ovat kaksi uutta asua, jotka esittelevät hauskoja variaatioita perinteisen tulikukkavetimen ja muiden kostuumien rinnalle. Kupla-Mario voi luoda pieniä palluroita, joiden päällä hyppiminen avaa reittejä uusiin paikkoihin. Asuste jää eittämättä hieman lapsipuolen asemaan, sillä se joutuu taistelemaan huomiosta niin ikään ensikertaa nähtävää norsu-Mariota vastaan. Elefantiksi muuttuva putkimies on todella sympaattinen, vahva ja monipuolinen tuttavuus. Kärsän saa halutessaan pullolleen vettä, mikä taasen mahdollistaa kuihtuneiden kukkien kastelun sekä salaisuuksien poimimisen. Norsuilu on omissa kirjoissani hauskimpia uudistuksia Super Mario 3D Worldin kissavetimien jälkeen.
Super Mario Bros. Wonder on pelattavissa yksin, mutta parhaimmillaan se on moninpelinä. Enintään neljän pelaajan paikallinen loikinta onnistuu käden käänteessä. Lisäpelaajat voivat hypätä karttojen aikana mukaan haluamassaan hetkessä, joskaan poispääsy ei onnistu kuin vasta suorituksen jälkeen. Kilpajuoksu eteenpäin, kolikoiden poiminta sekä yhteispeli salaisuuksien paljastamiseksi saa porukan riemastumaan Joy-Conien äärellä. Hahmokööri huomioi ailahtelevat taitotasot, sillä Yoshit sekä Nabbit eivät ota laisinkaan vahinkoa, joskin samalla kykyjen käyttäminen muuttuu mahdottomaksi. Tämä tekee sankareista lapsille paremmin sopivia.
Kuten Mario-arvosteluissa on valitettavan usein tapana, on tälläkin kertaa toistettava itseään kehumalla Nintendon kykyä luoda visuaalisesti huikeita luomuksia ilman konsolin superrautaa. Teknisellä puolella Switch on tunnetusti kaukana kilpailijakonsolien laskentatehosta, mutta Nintendo ei ilmeisesti ole hoksannut tätä lainkaan. Tekijätiimi osoittaa jälleen kerran väripalettien, hauskojen yksityiskohtien sekä mielikuvituksellisten maailmojen mahdollistavan selvästi enemmän kuin mitä pelkkä raaka suorituskyky voi tarjota. Kentät ovat pullollaan nähtävää, ihasteltavaa ja tunnelmoitavaa. Höpöttelevät kukat ja näkyville piilotetut salaisuudet luovat runsaasti tunnelmaa eteenpäin mennessä. Ja esimerkiksi putkeen sujahtava Mario tai Luigi joutuu poimimaan hattunsa vielä jälkikäteen mukaan. Viimeksi mainitulla ei ole pelattavuuteen minkään valtakunnan merkitystä, mutta jotenkin se vain saa hymyn huulille kerta toisensa jälkeen.
Tekninen toteutus on muutoinkin kerrassaan loistavalla tasolla. Teos ei kaadu, hidastele tai jumitu missään vaiheessa. Samalla ruudunpäivitys rullaa tasaisessa 60 kuvan sekuntivauhdissa ilman pienintäkään yskähtelyä. Kun peliuutiset ovat pullollaan ties minkälaisella purkkaviritelmällä edes kasassa pysyviä AAA-julkaisuja, on Nintendon laadunvarmistusta syytä kunnioittaa. Kun teet asiat kerralla kuntoon, ei julkaisupäivän päivityspakettia tarvitse odottaa kuin kuuta nousevaa.
Super Mario Bros. Wonder on mittatikku koko 2D-tasoloikintagenrelle. Se on hauska, vilpitön ja koko perheelle sopiva seikkailu, joka tuntuu enemmän elämykseltä kuin kokemukselta. Vahtuvat kentät ja maailmat esittelevät jatkuvasti uusia oivalluksia. Eteenpäin meneminen on sujuvaa ja loogista, mutta silti erilaisista villeistä kokeiluista palkitaan. Hetkittäin on jopa pysähdyttävä miettimään sitä, miten Nintendo arvasi minun haluavan kokeilla jonnekin pääsemistä. Ja kappas vain, temppuhan onnistui ja siitä vielä palkittiin! Tällaiset hetket ovat jotain sellaista, jota kilpailevissa leireissä ja pelisarjoissa ei vain ole saatavissa. Ja juuri sen takia Mario on pelimaailman merkittävin hahmo vielä lähes 40 vuotta debyyttinsä jälkeen.
Saatavilla: Nintendo Switch
Ikäraja: PEGI 3
YHTEENVETO:
***** / *****
Super Mario Bros. Wonder tarjoaa elämyksellisen tasoloikinnan, jonka parissa on mahdotonta olla viihtymättä. Nerokkaat oivallukset, hauskat ympäristöt ja vilpitön tunnelma tekevät siitä vuoden 2023 parhaan pelin.